KLS XX22 Kreativ næring i reiseliv og stedsutvikling
KLS XX22 Kreativ næring i reiseliv og stedsutvikling
Mange av de kreative bransjene utgjør betydelige ressurser i reiselivet. Turister reiser for å oppleve museer, arkitektur, kulturarv, festivaler, opera, konserter mm. I tillegg til å generere verdiskaping i egen næring utløser kreativ næring betydelige inntekter i turismen. Det bedrives derfor utstrakt bruk av place marketing ved hjelp av kulturdestinasjoner og events der målet er å tiltrekke seg reisende fra både utland og omland. Etableringen av det spektakulære Guggenheim-museet i Bilbao er et eksempel på dette. Likeså benyttes nye og gamle kulturbygg og begivenheter til å bygge små steder og store byer. Målet er her å bygge attraktive steder med identitet og tiltrekningskraft for både arbeidskraft og bedriftsetableringer. Byggingen av Bjørvika i Oslo rundt de store kultursignalbyggene er et eksempel på en slik bydelsutvikling. Da de var på plass, ble de deretter benyttet til å markedsføre Oslo som attraktiv kulturby. Dette kurset skal handle om kreativ næring som ressurs i reiselivet og innsatsfaktor i å bygge steder.
Læringsmål
Å få innsikt i kreativ næring som ressurs i reiseliv og stedsutvikling slik at studenten kan identifisere og analysere dette potensialet, og på sikt kunne implementere dette i praktisk arbeid.
Kunnskap om teorier i place marketing og stedsutvikling. Det presenteres både norske og utenlandske case for å illustrere teoriene. Studentene får fiktive case der de skal anvende teoriene.
Å kunne analysere kreative bransjers potensial som ressurs i reiseliv og stedsutvikling, samt å beherske flere måter å implementere kreativ næring på i praksis.
Forstå reiseliv og stedsutviklingens posisjon for Kreativ næring og hvordan kreativ næring kan være bidragsyter til dette.
- Historikk om kreativ nærings rolle i reiseliv og stedsutvikling
- Historiske og samtidige case (for eksempel renessansens Firenze og nåtidens Bilbao og Roskilde)
- Teorier om place marketing
- Teorier om by- og stedsutvikling
- Politiske rammebetingelser
- Fiktive case som praksisoppgaver
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.