BST 3210 Digital markedsføring
BST 3210 Digital markedsføring
Konkurransen om kundens oppmerksomhet i de digitale kanaler kan virke uoverkommelig for markedsføreren, og derfor har markedsføring aldri vært mer spennende. Den teknologiske utviklingen tvinger faget i nye retninger. Og dette medfører at markedsføreren må balansere sin rolle som strateg og spesialist i digitale markedsaktiviteter. Og sentrale tema for markedsføreren blir da: Hvordan analysere og utvikle konkurransedyktige digitale strategier samt gjennomføre valgte markedsaktiviteter.
Studentens kunnskapsmål er:
- å bli kjent med modeller for digital infrastruktur tilpasset digital markedsføring
- å bli kjent med ulike teorier om segmentering og personas
- å bli kjent med teori om valg av kanaler
- å bli kjent med teori om strategisk analyse
- å bli kjent med teori om oppbygging av en digital markedsplan
- å bli kjent med teori om ulike markedsføringsmetoder
- å bli kjent med teori om ledelse av digitale ressurser
- å bli kjent med teori om evaluering av digital markedsføring
- å bli kjent med teori om digital transformasjon
Studentens ferdighetsmål er:
- vurdere og foreslå digital infrastruktur
- analysere, planlegge og iverksette digitale markedsstrategier
- vurdere og foreslå kanalvalg
- gjennomføre ulike digitale markedsføringsaktiviteter i ulike kanaler
- evaluere effektiviteten ved implementert digital markedsføringsinnsats og foreslå utbedringer ut fra analysen
- markedsførerens kompetanse om kilder og faglitteratur som underlag for markedsføringstiltak
- markedsførerens ansvar, rolle og evne til å samarbeide med relevante personer i verdikjeden
- markedsførerens strategiske betydning som formidler av verdiproposisjon
Kursets innhold vil være en blanding av teori og praktiske øvelser:
- Faglige og praktiske perspektiver om digital markedsføring
- Den digitale kundereisen og behov
- Markedsføreren kommunikasjonsstrategi
- Datainnsamling
- Strategiske valg
- Operative markedstiltak
- Evaluering av markedstiltak
- Kunderettede digitale verktøy
- Aktuelle kanaler
- Kostnader og budsjetter
Kurset vektlegger gjennomføringen med diskusjonsoppgaver, workshops og praktiske øvelser. Hovedvekten av kurset er synkront med fysiske forelesninger og digitalt hvor dette er praktisk for studentene. Deler av kurset leveres asynkront med video, podcast og andre former for digitale kanaler. Forelesninger vil primært gjennomføres på norsk, mens pensum i stor grad er engelsk.
Kurset er inndelt i fire hovedmoduler, hvor praktiske øvelser og gruppe-arbeid vil være en viktig del i hver modul.
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Grunnleggende kjennskap til markedsføringsledelse og forbrukeratferd
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Uke(r) Kommentar: Praktiske øvelser og teori vil være underlag for eksamen Eksamenskode: BST32103 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 60 Time(r) | |
Digitale læringsressurser | 30 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 90 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 220 Time(r) | Vi tester ulike digitale formater i ulike kanaler, f.eks film, podcast og innholdsmarkedsføring. Det gis individuell tilbakemelding eller pr. gruppe. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.