SØK 3550 Anvendt samfunnsøkonomi
SØK 3550 Anvendt samfunnsøkonomi
Å studere samfunnsøkonomi hjelper oss til å forstå verden vi lever i. Det handler både om å forstå mennesker, virksomheter, markeder og myndigheter. Basert på denne kunnskapen skal studentene i større grad kunne svare på utfordringer og muligheter som dukker opp når grunnleggende forhold i samfunnet og markeder endrer seg. Gjennom samfunnsøkonomi får studentene metodikk for problemløsning og analytiske ferdigheter som gjør at de kan lykkes innen et bredt felt av karriereveier. Eksempler er offentlig administrasjon, politikk, politikkanalyse, helseadministrasjon, entreprenørskap, markedsanalyse, journalistikk og fremtidens ukjente karrierer.
Kurset bygger på CORE ECON (Curriculum Open-Access Resources in Economics), som er et stort internasjonalt nettverk av forskere og forelesere med en visjon om at kunnskap om samfunnsøkonomien kan bidra til en mer rettferdig, bærekraftig og demokratisk verden.
Etter gjennomført kurs skal studentene ha kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen samfunnsøkonomi.
Konkretisert:
- Kunne forklare hva sosiale dilemma går ut på, og gi eksempler på hvordan utfordringer av typen «allmenningens tragedie» er forsøkt løst.
- Ha kunnskap om elementene i en spillteoretisk modell.
- Forklare hvordan preferanser og gjentatte spill kan påvirke utfall i sosiale dilemma.
- Diskutere spillteoretiske antakelser i forhold til resultater fra faktiske eksperimenter.
- Forklare forskjellen mellom et simultant spill og et sekvensielt spill.
- Kunne forklare hvordan institusjoner kan påvirke maktfordeling og fordeling av ressurser.
- Forklare hvordan og hvorfor forhandlinger kan gi økt effektivitet.
- Forklare Lorenz-kurven og Gini-koeffisienten.
- Ha kunnskap om hvordan en uregulert økonomi kan gi opphav til ineffektiv ressursbruk i form av eksterne effekter og mangelfull informasjon.
- Beskrive tiltak som kan settes inn for å oppnå bedre utnyttelse av ressursene og mulige utfordringer ved slike tiltak.
- Finne frem til nasjonalregnskapsstatistikk med tanke på analyser av økonomisk struktur, utvikling og konjunkturbevegelser.
- Kunne finne frem til og forklare tall for arbeidsledighet og inflasjon.
- Kunne forklare finans- og pengepolitiske mål og virkemidler.
Etter gjennomført kurs skal studentene kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg.
Konkretisert:
- Kunne identifisere sosiale dilemma.
- Anvende spillteori til å diskutere utfordringer knyttet til sosiale dilemma og dagsaktuelle problemstillinger.
- Sette opp og løse sekvensielle spill.
- Bruke Pareto-kriteriet og andre kriterier til å evaluere økonomiske utfall.
- Foreslå konkrete tiltak for å motvirke problemer med eksternaliteter.
- Anvende kunnskap om offentlig sektor til å drøfte hvilken betydning det har for samfunnsøkonomien.
- Finne frem til nasjonalregnskapsstatistikk og vurdere med tanke på økonomisk struktur, utvikling og konjunkturbevegelser.
- Finne, vurdere og henvise til statistikk for inflasjon og arbeidsledighet for å diskutere konjunktursituasjonen.
- Diskutere finans- og pengepolitikk med tanke på utforming og konsekvenser.
Studentene skal utvide sin forståelse og kunnskap om samfunnsøkonomiske verktøy for å analysere sentrale problemstillinger innenfor fagfeltet. Samtidig skal de utvikle en bevissthet rundt grunnleggende velferdsproblemstillinger som er relevante i dagens samfunn.
- Strategisk samhandling og sosiale dilemma
- Sosiale preferanser og samarbeid
- Forhandlinger og koordinering
- Institusjoner og makt
- Effektivitet og fordeling
- Eksternaliteter og løsninger på eksternalitetsproblemer
- Kollektive goder og asymmetrisk informasjon
- Økonomisk vekst og svingninger
- Ringvirkninger og finanspolitikk
- Offentlig gjeld
- Inflasjon – årsaker og følger
- Pengepolitikk
Studentene engasjeres i flere undervisnings- og læringsaktiviteter: Digitale læringsressurser (asynkrone), forelesninger og forelesningsfasilitert diskusjon og gruppearbeid (synkron), og studentfasiliterte veiledningsøkter (synkron).
Digitale læringsressurser inkluderer CORE-videoer – både undervisningsvideoer og «Economists in action». Fra CORE hentes også utvalgte instruksjonsvideoer. Hvert hovedtema introduseres med en egenprodusert video. Her motiveres temaet, og det gis en veiledning til de ulike aktivitetene og læringselementene på læringsplattformen. Dessuten vil nettbaserte spørsmål og flervalgsoppgaver hjelpe studenten slik at de kan teste sin forståelse.
Forelesninger og klassediskusjoner gir foreleser anledning til å motivere delemner, gi eksempler og forklare analyser og modeller mer detaljert. Diskusjoner og gruppearbeid skal gi studentene mulighet til å øve og teste forståelse og ferdigheter med foreleser til stede. Dette vil være synkront, gjennomføres i en 2-timersøkt hver uke.
Dessuten vil det være studentassistentledede seminarer med oppgaveløsning.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
SØK 3420 Samfunnsøkonomi I eller tilsvarende.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - digital Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: SØK 35501 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 28 Time(r) | |
Digitale læringsressurser
| 40 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 50 Time(r) | |
Individuell oppgaveløsning | 59 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 14 | |
Gruppearbeid / oppgaver | 6 | |
Eksamen | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.