ORG 3600 Organisasjonsteori
ORG 3600 Organisasjonsteori
Menneskets unike evne til samarbeid og organisering skiller oss fra andre arter. Moderne organisasjoner har gitt oss banebrytende teknologisk utvikling, materiell velstand, velferdsstater og utdanning i alle lag av befolkningen. Samtidig er også skyggesidene ved organisasjonssamfunnet i form av miljøutfordringer og etiske dilemma blitt tydeligere. Nye forventninger til organisasjoner blir spesielt tydelige i lys av utviklingstrekk som globalisering og økonomisk liberalisering, ekspressivitet og merkevarefokus, sustainability, digitalisering, og global pandemi.
Hensikten med dette kurset er å forstå organisasjoners unike rolle i samfunnet, hvordan de fungerer og hvordan de kan møte nye utfordringer sentrale utviklingstrender gir dem.
Etter endt kurs skal studentene:
- Kjenne til sentral organisasjonsteori.
- Kjenne til hva som kjennetegner organisasjonsteoriens ulike historiske perioder.
- Ha opparbeidet seg kunnskap om organisasjoners sentrale rolle i samfunnet.
- Kjenne til hvordan organisasjoner tar opp i seg og gjenspeiler verdier i samfunnet.
- Kjenne til organisasjoners rolle som instrument for både endring og stabilitet i samfunnet.
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Redegjøre for hvilke utfordringer sentrale utviklingstrender gir dagens organisasjoner.
- Redegjøre for sammenhengen mellom ulike utviklingstrender.
- Anvende organisasjonsteori for å tilpasse organisasjoner til dagens utfordringer.
- Delta i diskusjoner om organisasjoners rolle i- og bidrag til samfunnet.
- Reflektere kritisk over organisasjoners evner til samtidig på den side å produsere velstand og på den andre siden skape miljøproblemer og etiske dilemmaer.
- Utvikle evne til å se organisasjoners rolle i samfunnet i et historisk og globalt perspektiv.
- Utvikle bevissthet om hvordan organisasjoner kan og bør bidra til den overordnede samfunnsutviklingen.
- Utvikle bevissthet om sammenhengen mellom sentrale utviklingstrender som økonomisk globalisering/liberalisering, ekspressivitet, sustainability, digitalisering og global pandemi.
- Utvikle bevissthet om organisasjoner som en endringskraft for en overordnet samfunnsutvikling.
- Organisasjonsteoriens historikk
- Organisasjonsteoriens sentrale teoriretninger
- Organisasjonsteorien i lys av sentrale trender:
- Globalisering og økonomisk liberalisering
- Ekspressivitet og merkevaretenking
- Sustainability
- Digitalisering
- Global pandemi
Kurset gjennomføres med forelesninger på hovedtemaene og de fem sentrale utviklingstrekkene. I tillegg kjøres det webinar/kortere forelesningsøkter på ulike sider ved prosjektoppgave-prosessen. Til slutt gjennomføres workshops og veiledningsaktiviteter for kvalitetssikring av studentenes prosjektoppgavearbeid.
Eksamen består av prosjektoppgave (65%) og multiple choice (35%).
Studenten får tilbud om å skrive et abstract/en kort prosjektskisse på oppgaven som de får tilbakemelding på. Dette som en del av kvalitetssikringen av prosjektoppgavearbeidet.
Omfanget på pensum er noe i underkant av øvre grense. Litteraturen introduserer de fem utviklingstrendene, men går i begrenset grad i dybden på dem. I prosjektoppgaven forventes det at studenten/e selv søker og anvender litteratur som utdyper trenden/e, og relaterer dette til caseorganisasjon og problemstilling for oppgaven. I tilleggspensum er det noen forslag til litteratur som utdyper hver av de fem trendene.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
ORG 3402 Psykologi, Organisasjon og Ledelse eller tilsvarende kunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 65 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Semesteroppgave skal være på maksimum 5000 ord, eksklusive forside, innholdsfortegnelse, referanseliste og attachement. Det vil bli kjørt plagieringskontroll av oppgavene. Eventuell kontinuasjon i en av eksamensdelene kan gjøres separat. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Eksamenskode: ORG 36001 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Strukturert test Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 35 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 1 Time(r) Kommentar: Multiple choice test hvor studenten vil testes i kursets pensumlitteratur. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Eksamenskode: ORG 36002 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | Forelesninger på kurset hovedtema og evt. webinar på ulike tema knyttet til prosjektoppgaveskriving. |
Seminargrupper | 10 Time(r) | Presentasjoner fra studentene av prosjektoppgaven og idedugnad/veiledning på prosjektoppgaven. |
Innlevering(er) | 80 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgave |
Eksamen | 20 Time(r) | Flervalgseksamen og forberedelse til denne. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 60 |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.