BMP 2424 Helseledelse, kvalitet og utvikling
BMP 2424 Helseledelse, kvalitet og utvikling
For å løse utfordringene i dagens helsesektor er det nødvendig med kvalitetsforbedring i tjenestene, økt effektivitet og mer innovasjon. Det stilles store krav både til ledere og medarbeidere for å håndtere disse utfordringene. Dette kurset passer både for faglige og administrative ledere, og dessuten medarbeidere som ønsker å bli ledere i helsesektoren. Kurset vil gi studentene grunnleggende forståelse for utøvelse av ledelse i ulike deler av helsetjenesten og hvordan man kan bidra til å utvikle medarbeidere, organisering og tjenestene. Deltakerne vil lære hvordan man som leder best mulig kan håndtere og bidra til endringsprosesser. Samtidig vil man i kurset bli bevisst på hvordan man kan håndtere dilemmaer som oppstår i presset mellom ulike hensyn. Dette kan være dilemmaer mellom å ivareta medarbeidere samtidig som man skal møte kravet til effektivitet. Deltakerne vil også lære om hvilken betydning innovasjon har for helsesektoren og hvordan man kan lede eller bidra inn i utviklingsprosesser. Videre vil kurset bidra til en bedre forståelse av hvordan pasienter, brukere og pårørende skal ivaretas gjennom god kvalitet og involvering i de ulike tjenestene.
Ved fullført kurs skal studentene ha tilegnet seg
- Forskningsbasert kunnskap om lederrollen og hva som kjennetegner ledelse i helsetjenesten, herunder effektiv ledelse, psykologisk trygghet og ledelse på tvers av kulturer og profesjonsidentiteter.
- Kunnskap om ulike måter å organisere helsetjenester, og hvordan formell og uformell struktur har betydning for adferden til de ansatte.
- Kunnskap om hvordan man som leder kan bidra til kvalitetsforbedring, tjenesteutvikling og innovasjon i helsetjenesten.
- Ha oversikt overhelsetjenestens finansiering og helsepolitikkens utforming.
Ved fullført kurs skal studentene kunne:
- Bidra til å bygge tillit og psykologisk trygghet i egen organisasjon.
- Bidra til å planlegge og gjennomføre en endringsprosess.
- Bidra til eller lede kvalitetsforbedringsarbeid.
- Bidra til utvikling av nye tjenester og andre innovasjoner, enten de pålegges av helsemyndigheter eller vokser frem i egen organisasjon.
Etter endt kurs skal studenten kunne:
- Forstå hvordan man kan utøve ledelse basert på et positivt menneskesyn og forankret i etiske verdier med pasientenes og brukernes beste i fokus.
- Ha en konstruktivt kritisk, etisk og reflekterende holdning om helsesektorens systemer og rutiner, med bevisstgjøring om hva som må til for å ivareta brukerorientering, kvalitet, forbedringsarbeid og innovasjon.
Ledelse i helsetjenesten: Hva er spesielt med ledelse i helsetjenesten. Kunnskap om hvordan bygge tillit mellom leder og medarbeidere, videre hvordan motivere og skape psykologisk trygghet og mestringstro, psykologiske mekanismer for utvikling og endring.
Organisering og kulturer: Ulike former for organisering for å møte kravet til både effektivitet og innovasjon, og betydningen av profesjoner og ulike organisasjonskulturer i denne sammenheng.
Utvikling og innovasjon: Hva er innovasjon og hvorfor er innovasjon viktig i helsesektoren? Om innovasjonsprosessen, fra kreativitet til implementering, hvor relasjons- og endringsorientert ledelse spiller en sentral rolle.
Kvalitet i helsetjenesten: Hva er kvalitet og hvordan måles kvalitet i helsesektoren? Hvordan lede og organisere for kvalitetsarbeid, avvikskultur og pasientmedvirkning? Hvordan møte eventuelle dilemmaer som oppstår i forhold til krav til kvalitet versus krav til effektivitet.
Innføring i helseøkonomi og lovgivning: Innføring i helseøkonomiske aspekter, hvordan styringsstrukturene ser ut og den grunnleggende helselovgivningen.
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av fysiske samlinger på campus, digitale samlinger og læringsaktiviteter på BIs digitale læringsplattform. Det vil være 4 fysiske samlinger av 3 dager, supplert med 4 digitale 3-timers samlinger.
Kurset har en variert undervisningsform med forelesninger, gruppearbeid, litteraturstudier, forberedelser til samlingene, oppgaveløsning og digitale læringsressurser.
Programmet avsluttes med en 5-timers individuell skriftlig hjemmeeksamen (teller 40%), og innlevering av en prosjektoppgave (teller 60%) Prosjektoppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter. Begge eksamener må bestås for å få karakter i kurset.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
BMP 2424 Helseledelse, kvalitet og utvikling godkjennes som 30 studiepoeng fordypning inn i Bachelor of Management-graden.
Generell studiekompetanse
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 5 Time(r) Kommentar: Individuell hjemmeeksamen Eksamenskode: BMP 24241 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave Eksamenskode: BMP 24242 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 84 Time(r) | Undervisning på campus. |
Webinar | 12 Time(r) | |
Eksamen | 5 Time(r) | Individuell hjemmeeksamen |
Eksamen | 150 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven. |
Forberedelse til undervisning | 250 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 299 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.