MAN 5133 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
MAN 5133 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
Dette programmet er Handelshøyskolen BIs tilbud til styrere i offentlig og private barnehager som ønsker å fullføre den nasjonale styrerutdanningen. Gjennom dette programmet skal styrerne få tilført nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen, som vil bidra til å
- Styrke barns trivsel, læring og utvikling
- Utvikle en sektorstandard for ledelse blant styrere i barnehager
- Styrke kunnskapsforståelse og kunnskapspraksis, som en nødvendig basis for barnehageledere for å forbedre kvaliteten og resultater i virksomhetene
Målgruppen er både etablerte og fremtidige styrere i både offentlige og private barnehager.
Kandidatene har avansert kunnskap om institusjonell organisering og pedagogisk arbeid som bidrar til økt trivsel, læring og utvikling hos barna. De har kunnskap om vitenskapelige metoder og perspektiver, som gjør dem i stand til å vurdere den kunnskap som produseres om barnehageutvikling. De har også avansert kunnskap om utvikling av egen organisasjon og utøvelse av lederskap i lys av barnehagesektorens tradisjon og egenart. De har kompetanse til å velge og implementere strategier for utvikling av egen barnehage, medarbeidere og barns trivsel, læring og utvikling.
Kandidatene er i stand til å tolke og forstå samfunnets krav til barnehagen. De har trygghet og mot til å lede egen organisasjon mot en stadig mer avansert og kompetent lærende virksomhet. De kan anvende det faglige fundamentet til å styrke pedagogiske, organisatoriske og mellommenneskelige relasjoner, i tillegg til å forholde seg kritisk og konstruktivt til ny kunnskap om barnehageutvikling.
Kandidatene kan løfte frem viktigheten av barns læring og utvikling i diskusjoner om barnehagens prioriteringer, organisering og arbeidsformer. De har kompetanse, trygghet og vilje til å delta i debatten om utviklingen av den norske barnehagen sett i et internasjonalt perspektiv. De har mot til å stå i en kompleks ledersituasjon hvor det må argumenteres faglig for gjennomføring av endringer og omstillinger til beste for kvaliteten i norske barnehager. De er trygge på egen identitet, og har en reflektert holdning til egen og andres kulturelle identitet og integritet.
Programmet består av syv samlinger. En samling gjennomføres i London.
Barnehagen som samfunnsinstitusjon
Tidlig innsats
Fokus på læring
Kjennetegn på høy kvalitet
Kommunikasjon og ledelse
Makt og påvirkning
Endring og utvikling av egen praksis
Pedagogisk organisering
Analyse av egen organisasjon
Bygge et godt og motiverende arbeidsmiljø
Barnehagens betydning i et livsperspektiv
Kvalitetssikringssystem og eierstyring
Forholdet mellom barnehage og skole
Ledelse av høykvalitetsbarnehager i praksis
Endringsledelse
Leders styringsrett og handlingsrom
Ledelsesdilemmaer
Innovasjon, utvikling og endring
Økonomistyring
Strategisk ledelse
Ressursstyring
Oppgaveseminar
Ledertrening
Som en del av programmet vil bli gjennomført ledertrening for studentene. Ledertreningen vil være en kombinasjon av introduksjonsforelesninger, øvelser og tilbakemeldinger. Hensikten er å øve studentene til trygghet i krevende ledelsessituasjoner. Temaene som tas opp i dette masterprogrammet er Kommunikasjon og påvirkning, og Ledelse og makt.
I ledertreningen vil det bli arbeidet med studentenes egne ledelsesprofiler både for å vurdere hvordan en selv som leder bruker sine ressurser på en god måte og som grunnlag for å utvikle eget lederskap. Utarbeidelse av individuelle handlingsplaner og hvordan disse kan implementeres i utføringen av eget lederskap står sentralt.
Programmet gjennomføres over syv samlinger Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til 4 timer pr oppgave.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 60% og en 72 timers hjemmeeksamen, 40%.
Prosjektoppgaven skal skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer, ca. 40 pluss vedlegg.
Hjemmeeksamen skal løses individuelt.
Begge kurs/eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
Ved for eksempel samlinger utenlands eller ved gjesteforelesere, så kan deler av undervisningen foregå på engelsk.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Individuell hjemmeksamen Eksamenskode: MAN 51331 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Tredje semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. 40 sider pluss vedlegg Eksamenskode: MAN 51332 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
MAN 5148 | 100 |
MAN 3127/3128/3129/3130 | 100 |
MAN 3131/3132/3133/3134 | 100 |
MAN 3151 | 100 |
MAN 3176 | 100 |
MAN 5137 | 100 |
MAN 5140 | 100 |
MAN 5167 | 100 |
Sperre mot tilsvarende kurs og programmer - 1. året i EMM med spesialisering i skoleledelse.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 150 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 150 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 326 Time(r) | |
Eksamen | 150 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven |
Eksamen | 24 Time(r) | Arbeid med 72 timers hjemmeeksamen |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.