ELE 3784 Mikroøkonomisk analyse - institusjoner, forhandlinger og kontrakter
ELE 3784 Mikroøkonomisk analyse - institusjoner, forhandlinger og kontrakter
Kurset gir en innføring i mikroøkonomisk analyse med særlig vekt på betydningen av institusjoner, eierskap, kontrakter og forhandlingsprosesser.
Et viktig tema er vertikale relasjoner i næringslivet. Forholdet mellom matprodusenter og dagligvarekjedene er her ett eksempel. Leverandørindustrien i forhold til oljeselskapene er et annet. I disse eksemplene blir betingelsene for handel oftest ikke bestemt gjennom prisdannelse i et marked, men gjennom direkte forhandlinger mellom partene. I kurset ser vi nærmere på hvordan forhandlinger og kontraktsinngåelse påvirker økonomisk effektivitet, både for bedriftene og samfunnet, og hvilken betydning eierskap har i den forbindelse. Vi vil sammenligne utfallet av transaksjoner som skjer som resultat av forhandlinger, med transaksjoner som finner sted i et marked.
I kurset vil vi også diskutere hvordan ulike institusjoner og eierstrukturer påvirker incentivene til å investere, noe som har stor betydning for økonomiens utvikling på lang sikt.
Mens forholdet mellom leverandører og videreselgere uttrykker en vertikal relasjon, er forholdet mellom bedrifter som produserer samme vare -- i konkurranse med hverandre -- et eksempel på en horisontal relasjon. Virksom konkurranse mellom bedrifter har stor betydning for forbrukernes velferd. I kurset ser vi nærmere på hva som bestemmer konkurranseintensiteten i markeder.
I kurset skal vi også diskutere hvordan konkurransen avhenger av organisasjons- og eierstrukturen i markedet. I de store globale digitale markedene, er selskaper som Google, Amazon, Facebook osv. svært dominerende, og med et betydelig eierskap i andre mindre selskaper. En slik markedskonsentrasjon kan svekke konkurransen og medføre at forbrukerne over tid blir skadelidende.
Konkurranselovene legger et forbud mot ulike former for adferd som svekker konkurransen i et marked. I kurset ser vi nærmere på ulike former for konkurranseskadelig adferd, der vi henter eksempler fra globale markeder (eksempelvis EU-kommisjonens inngrep overfor Google) og nasjonale markeder. Kurset ELE 3784 (her: referanse til kurset i konkurranseloven) går dypere inn i de rettsøkonomiske problemstillingene knyttet til konkurranselovene
Kurset er av interesse for alle som ønsker å forstå hvordan samfunnets organisering, herunder rettsreglene, påvirker økonomiske beslutninger og det økonomiske resultatet for individer, bedrifter og offentlige aktører. Kurset gir et metodisk grunnlag for å analysere rettsøkonomiske problemstillinger, men er også av interesse for alle som ønsker å forstå institusjoners betydning for økonomien.
I løpet av kurset skal studentene:
- Tilegne seg kunnskap om mikroøkonomisk analyse med vekt på institusjoner, næringsstrukturer, kontrakter og forhandlingsprosesser.
- Opparbeide forståelse av hvordan samfunnets organisering, herunder rettsreglene, påvirker økonomiske beslutninger og det økonomiske resultatet for individer, bedrifter og offentlige aktører.
- Tilegne seg et metodisk grunnlag for å analysere rettsøkonomiske problemstillinger.
Kurset skal gi studentene grunnlaget for å forstå hvordan institusjoner, kontrakter og eierskap påvirker økonomiens virkemåte. Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Forstå grunnprinsippene for samfunnsøkonomisk effektivitet gjennom figurer og verbale resonnementer.
- Stille opp en mikroøkonomisk analyse til å belyse hvordan ulike institusjoner og rettsregler påvirker den økonomiske effektiviteten.
- Drøfte hvordan myndigheters regulering og rettsreglene påvirker valgene som treffes av bedrifter og individer.
- Forstå hvordan eierskap og kontrakter påvirker investeringsincentiver, og dermed den økonomiske veksten.
Studentene skal kunne forstå hvordan mikroøkonomisk metode benyttes til å analysere betydningen av institusjoner og rettsregler for økonomiens virkemåte. Videre skal studentene kunne sette opp en enkel mikroøkonomisk analyse som er egnet til å belyse effektivitetsvirkninger av endrede institusjoner og rettsregler.
- Samfunnsøkonomisk effektivitet
- Vertikale vs horisontale markedsstrukturer og betydningen for effektivitet
- Komplementaritet vs alternativitet
- Forholdet mellom effektivitet på kort sikt (statisk) og på lang sikt (dynamisk)
- Forhandlingsprosessers rolle
- Kontrakter og effektivitet
- Betydningen av eierskap
Kurset gis i form av 30 undervisningstimer i klasserom, og 15 timer med videoundervisning. I klasseromsundervisningen vil det legges vekt på diskusjon og på å illustrere bruk av faget gjennom aktuelle anvendelser. Videoundervisningen vil gjennomgå de faglige metodene i detalj og forklare de sentrale faglige begrepene.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 3 Time(r) Kommentar: Hjemmeeksamen Eksamenskode: ELE 37841 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Digitale læringsressurser | 50 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 30 Time(r) | |
Eksamen | 20 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.