GRA 6229 Etikk, bærekraft og ansvarlighet for revisorer
GRA 6229 Etikk, bærekraft og ansvarlighet for revisorer
Dagens samfunn står overfor store sosiale og miljømessige utfordringer i en bærekraftig utvikling. I næringslivet står ansatte overfor etiske dilemmaer og bærekraftsutfordringer som blir stadig mer komplekse også på grunn av internasjonalisering og kulturelle forskjeller. FNs bærekraftsmål danner rammen for hvordan bedrifter, myndigheter og individer må arbeide for å oppnå bærekraftig utvikling.
Kunnskap om grunnleggende etiske og moralske perspektiver er avgjørende for revisorer for å kunne analysere situasjoner og mulige alternative tiltak knyttet til etikk og samfunnsansvar. God bedriftsstyring er basert på etisk bevisstgjøring, gjennomføring og oppfølging, og sikrer at selskapet oppfyller sine mål med hensyn til ulike interessenter, for eksempel, kunder, leverandører, ledere, aksjonærer og styre. Utvikling og implementering etiske retningslinjer, anti-korrupsjonstiltak og miljøkonsekvensvurderinger er eksempler på god ledelse. Samme gjelder vurdering av og rapportering om risiko knytte til for eksempel bærekraft og åpenhet i leverandørkjeden.
Bedriftens samfunnsansvar, Corporate social responsibility (CSR), er bedrifters ansvar for deres innvirkning på samfunnet, og omhandler hvordan bedrifter håndterer miljømessige og sosiale forhold internt og eksternt. Lover, forskrifter, konvensjoner og prinsipper, samt normer og «soft laws» er utviklet til å tilnærme seg disse utfordringene. Det finnes ulike verktøy for styring av utfordringene og mulighetene, nasjonalt og internasjonalt. Revisorene må være oppmerksomme på disse verktøyene, og vite hvordan de skal anvendes, for å sikre åpenhet og rapportering i tråd med selskapets ansvar.
Kurset gir studentene kunnskap dagens om situasjon innen etikk og samfunnsansvar for revisorer, og adresserer ulike verktøy og rammer for å tilnærme seg disse utfordringene. Dette igjen danner grunnlag for kunnskap som kan anvendes praktisk for å oppfylle revisors ansvar og som et bidrag til bærekraftig utvikling.
Kurset vil være interaktivt og basert på litteratur, forelesninger, «caser», presentasjoner og gruppediskusjon.
- Kunnskap om sentrale etiske teorier og moralske rammer
- Kunnskap om etiske standarder for revisorer «corporate governance»
- Kunnskap om begrepet samfunnsansvar og bærekraftig utvikling og sentrale relaterte verktøy som FNs Bærekraftsmål, Global Reporting Iniative, UN Guiding Principles on Business and human Rights etc., i tillegg til oversikt over relevante EU direktiver
- Kunnskap om begrepet korrupsjon, utvikling, dilemmaer og ansvar
- Kunnskap om regnskapsføring av samfunnsansvarlig investering og konsekvensvurdering
- Analysere ulike års- og bærekraftsrapporter fra etisk og bærekraftig synspunkt
- Utvikle, implementere og rapportere samfunnsansvar og bærekraft i et selskap
- Vurdere bedriftsstyring med hensyn til ulike interessenter
- Utvikle og implementere gode styringsstandarder – inkludert «code of conduct»
- Rapportere om ekstrafinansiell informasjon
- Kommunisere med media i kritiske situasjoner
- Ta uavhengige og godt reflekterte beslutninger om emner adressert i kurset
- Gjenkjenne muligheter og utfordringer i feltet
- Dele, kommunisere og veilede andre i feltet
Studiet gjennomføres via forelesninger, caser, dialog, gruppearbeid og presentasjoner.
- Etikk og moral – teori, analyse og praksis knyttet etikk og moral
- Bærekraftig utvikling og bedrifters samfunnsansvar (Corporate Social Responsibility CSR) i praksis
- Utvikling av en bærekraftsstrategi
- Klima og rapportering
- Nye EU krav til rapportering
- Åpenhet i leverandørkjeden
- Etikk for revisorer – Code of Conduct
- Korrupsjon og anti-korrupsjon
- Ansvarlig forvaltning (SRI og ESG)
- Corporate Governance – styrearbeid og ansvar
- Ledelse og bærekraft i praksis - case
- Hvordan forholde seg til media – krise-håndtering og trening
Studiet gjennomføres via forelesninger, gjesteforelesninger, dialog, gruppearbeid, presentasjoner i tillegg til andre læringsaktiviteter.
Gruppepresentasjon en dag. Emne blir tildelt første dag.
Selv om det ikke er krav til fremmøte i alle kurs er det studentens ansvar å fremskaffe informasjon gitt i klassen.
Begge eksamenskoder må være bestått for å karakter i kurset.
Prosessevaluering eksisterer ikke lenger som eksamensform fra høsten 2023. For spørsmål om tidligere oppnådde resultater, ta kontakt med InfoHub.
Bachelorgrad som kvalifiserer til opptak til studiet. I tillegg kan kurs i andre, tredje og/eller fjerde semester ha egne forkunnskapskrav og gå ut ifra at studenter har fulgt normal studieplan. For studenter på utveksling eller i gradssamarbeid vil tilsvarende kurs bli godkjent.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering annen type enn PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 30 Gruppering: Gruppe (3 - 5) Varighet: 1 Semester Kommentar: Gruppestørrelsen vil variere etter størrelse på klassen. Denne innleveringen er et opptak av en presentasjon. Eksamenskode: GRA 62293 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - digital Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 70 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: GRA 62294 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Webinar | 24 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 60 Time(r) | |
Seminargrupper | 30 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 30 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 16 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 6 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 160 timer