MAN 5167 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
MAN 5167 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
Hovedmålet med dette programmet er å gi den enkelte barnehagelærer innsikt, kunnskap og redskaper som skal til for å møte utfordringene og mulighetene som er knyttet til det å drive pedagogisk ledelse i komplekse organisasjoner som barnehagen er, i tråd med Rammeplanens verdigrunnlag. Dette innebærer blant annet hvordan man best mulig kan skape et godt læringsmiljø selv med de utfordringer og muligheter man møter i barnehager med et stort mangfold (etnisitet, kultur og språkutvikling), variasjon i organisering mellom barnehagene, samt det å være leder av en personalgruppe med ulik kompetanse og faglig bakgrunn.
Barnehagelærerne og en god pedagogisk ledelse er en viktig faktor for å utvikle og sikre at avdelingen holder høy kvalitet som er til det beste for barns trivsel og utvikling. For å mestre disse oppgavene er det nødvendig at man har ledere som er trygge i sin rolle, som drifter barnehager med høy kvalitet og opptrer profesjonelt i møtet med de ulike krav de stilles overfor. En viktig oppgave for lederne i barnehagene i årene som kommer vil være å igangsette og opprettholde systematisk fagutvikling både i egen avdeling, og i hele barnehagen for å sikre at kvaliteten på tilbudet er høy. Det kreves derfor også i større grad et godt samarbeid med andre instanser rundt barna, men også etableringen av et tillittsbasert forhold til barnehagebarnas forelder.
Oppsummert vil videreutdanningsprogrammet for barnehagelærere gi studentene en bred innføring i de viktigste temaene for barnehageledelse knyttet sterkt opp mot Rammeplanens intensjoner. MAN 5167 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø kan inngå som 1. året i Executive Master of Management-graden med spesialisering i skoleledelse.
Kandidaten vil kunne:
• observere, analysere, sette i gang og gjennomføre målrettet forbedringsarbeid i egen barnehage/avdeling
• Bruke og forstå relevante metoder for forskning for å kunne implementere rammeplanen på en god måte
• avdekke behov for forbedringsarbeid i egen virksomhet på bakgrunn av egne analyser, systematiske observasjoner og faglige vurderinger
• bruke systematisk innhentet pedagogisk dokumentasjon som en del av veiledningen og forbedringsarbeidet sitt på avdelingen/barnehagen
• Vurdere den kunnskap og de data som publiseres om barnehageutvikling og gjennomføre alle faser av et selvstendig utviklingsprosjekt i barnehagen
• sette i gang og opprettholde et godt foreldresamarbeid
• vurdere barns utvikling for å sørge for at alle barn har progresjon i sitt utviklingsløp.
Kandidaten vil kunne:
• observere, analysere, sette i gang og gjennomføre målrettet forbedringsarbeid i egen barnehage/avdeling
• implementere rammeplanen på en god måte
• avdekke behov for forbedringsarbeid i egen virksomhet på bakgrunn av egne analyser, systematiske observasjoner og faglige vurderinger
• bruke systematisk innhentet pedagogisk dokumentasjon som en del av veiledningen og forbedringsarbeidet sitt på avdelingen/barnehagen
• gjennomføre alle faser av et forbedringsarbeid
• sette i gang og opprettholde et godt foreldresamarbeid
• vurdere barns utvikling for å sørge for at alle barn har progresjon i sitt utviklingsløp.
Kandidaten skal være i stand til å reflektere kritisk omkring egne avdeling/barnehage i diskusjoner om barnehagens prioriteringer, utviklingspotensial og faglige problemstiller. De skal ha kompetanse og trygghet til å analysere og trekke konklusjoner som vil styrke kvaliteten, trivsel, læring og utvikling i barnehagen. De skal også kunne inneha kunnskaper og ferdigheter til å igangsette og lede selvstendige og nytenkende forbedrings- og innovasjonsprosesser. Kandidaten skal også være i stand til å kommunisere og samarbeide godt med alle foreldre, interne og eksterne instanser.
• Barnehagens læringsmiljø for barns beste
Barnehagens samfunnsoppdrag i tråd med Rammeplanens intensjoner
Hva viser forskning om hva som gir gode resultater i barnehagen?
Globale trender og kunnskapsutvikling om barnehagen
Hvordan ledes og drives de beste barnehagene?
Analyse av egen barnehage/avdeling/utviklingsarbeid
Kvalitetsforståelse, pedagogisk dokumentasjon og systematiske observasjon av kvalitet på egen avdeling
• Tidlig innsats og barnehagen som forebyggende arena
Tidlig innsats, utvikling, læring i barnehagen, utjevne sosiale forskjeller
Barnehagen som forebyggende arena
Samspill med foreldre og andre aktører sett i relasjon til barns utvikling, trivsel og inkludering
De vanskelige samtalene
• Endring og utvikling av egen barnehage gjennom personalutvikling og etablering av god organisasjonskultur
Relasjonsledelse og hvordan utvikle avdelingens praksis
Organisasjonskultur for utvikling av en lærende organisasjon
Personalutvikling, motivasjon og veiledning av medarbeidere, lojalitet og tillit
Betingelser for å lære av egen praksis
Profesjonell kommunikasjon, samarbeid, relasjon og kommunikasjon, samtaler og veiledning av foreldre og kollegaer
• Veiledning og barnehagebasert kompetanseutvikling
Hvordan utvikle avdelingens praksis
Veiledning i personalgruppen
Pedagogisk leders dobbeltrolle; veileder for barns og ansattes utvikling
Veiledning i praksis
Introduksjon til internasjonale observasjonsverktøy av barnehagekvalitet
• Ledelsesutvikling, roller og oppgaver
Ulike måter å utøve lederskap på
Hva er effektiv ledelse? Ledertrekk, lederstil, ferdigheter, premisser og perspektiver
Lederrollen, rolleforståelse
Ledelse av endringsprosesser
Påvirkning og endring av organisasjonskultur.
• Ledertrening og oppgaveseminar
Meg som leder
Makt, påvirkning, ferdighetstrening
Trene refleksjonsevnene, bevissthet, ferdigheter og holdninger til å utføre et bevisst lederskap for sine medarbeidere
Programmet gjennomføres over seks samlinger, totalt ca. 150 timer. Basert på læring og erfaring fra samlingene vil deltakerne utarbeide småskrittsforbedringer i egen virksomhet. Gjennomføring av småskrittsforbedringene gir læring som deltakerne dokumenterer og kan dele med hverandre. Småskrittsforbedringene danner fundamentet for prosjektoppgaven.
Studentene skal også mellom samlingene møtes til nettbaserte gruppediskusjoner sammen med en fasilitator.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesningene, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Skriftlig 72-timers hjemmeeksamen som skal løses individuelt utgjør 40% av karakteren. Begge eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset. Eksamenskode: MAN 51671 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave som skal løses med inntil 3 studenter utgjør 60% av karakteren.40 sider pluss vedlegg. Begge eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset. Eksamenskode: MAN 51672 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
MAN 5133 | 100 |
MAN 5148 | 100 |
MAN 5137 | 100 |
MAN 5140 | 100 |
MAN 3127/3128/3129/3130 | 100 |
MAN 3131/3132/3133/3134 | 100 |
Følgende programmer markert som "faglig overlapp" kan ikke brukes sammen i en EMM-grad, med dette programet, Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 150 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 150 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 326 Time(r) | |
Eksamen | 150 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven |
Eksamen | 24 Time(r) | Arbeid med individuell 72 timers hjemmeeksamen. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.