MAN 5212 Det verdiskapende styret
MAN 5212 Det verdiskapende styret
Kurset Det verdiskapende styret er designet for å utstyre deltakere med avanserte ferdigheter og kunnskaper som er nødvendige for effektiv deltakelse I og ledelse av styrer. Dette kurset søker å utvikle en dyp forståelse av styrets rolle i selskapsstyring, strategisk beslutningstaking, risikostyring, og etisk lederskap, som vil sette deltakerne i stand til å gjøre verdifulle bidrag til bedrifter i utvikling. Kurset er beregnet på deltakere som har, skal ha, eller ønsker å ha styreverv, samt ledere som må forholde seg til et styre.
Deltakerne vil etter endt kurs:
- Ha en inngående forståelse av styrets rolle og ansvar i ulike typer organisasjoner i ulike utviklingsfaser.
- Ha god kjennskap til viktigste lovgivningsmessige og regulatoriske kravene som påvirker styrearbeid.
- Forstå prinsipper og rammeverk for god selskapsstyring og etisk lederskap.
Deltakerne vil kunne:
- Anvende strategisk prosess og analyse for effektivt kunne bidra til bedriftens utvikling og beslutningstaking.
- Identifisere, analysere og håndtere risiko i organisasjoner.
- Kommunisere klart og effektivt med andre styremedlemmer, aksjonærer og interessenter.
Deltakerne vil utvikle:
- En sterk etisk tilnærming til styrearbeid, fremme ansvarlighet og transparens.
- Evnen til å arbeide konstruktivt i team, og håndtere konflikter og divergerende meninger på en profesjonell måte.
- Selvbevissthet om egen ledelsesstil og hvordan den påvirker styredynamikk og beslutninger.
- Grunnleggende om styrearbeid:
- Styrets rolle og ansvar.
- Lovgivning og regulatoriske krav.
- Effektiv styresammensetning og -dynamikk.
- Strategisk ledelse og beslutningstaking:
- Utvikling og implementering av bedriftsstrategier.
- Styrets rolle i strategisk planlegging.
- Balansering av kortsiktige og langsiktige mål.
- Styrets rolle i utviklingsfasene: Startup, vekst, konsolidering, salg/avvikling
- Risikostyring og corporate covernance:
- Identifisering og håndtering av risiko.
- Etablering av effektive governance-strukturer.
- ESG-rapportering og styreansvar.
- Etikk og ansvarlig styring.
- Finansiell Forståelse og Ytelsesmåling:
- Økonomiske foretaksmodeller.
- Finansiell rapportering og analyse.
- Ytelsesmåling og styringsindikatorer.
- Investeringsevaluering og verdiskaping.
- Kommunikasjon og Interessehåndtering:
- Effektiv kommunikasjon innad og utad.
- Håndtering av interessentforhold.
- Krisehåndtering og omdømmestyring.
- Temaer i tiden
- Digitalisering
- Globalisering
- Bærekraft
Programmet gjennomføres med 3 samlinger (3 dager første samling, 2-3 dager de andre), samt webinarer. Forelesninger vil være interaktive og til dels case-basert, med deltakelse fra eksterne diskusjonsinnledere med lang og relevant erfaring. Deltakerne vil levere presentasjoner og diskutere problemstillinger, og forventes å møte forberedt og klare til å diskutere og bidra aktivt til egen og andres læring.
Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til 2 timer pr. oppgave.
Studentene evalueres (60% av totalkarakter) gjennom en gruppebasert prosjektoppgave, knyttet til en reell styreutfordring, som utvikles gjennom kurset gjennom presentasjoner og diskusjoner med forelesere og medstudenter, samt en individuell skriftlig skoleeksamen (40% av totalkarakter),
Det forventes aktiv tilstedeværelse av studentene i dette kurset. Med aktiv menes her at studenten forventes å ha studert cases og annen literatur før forelesning, og være villig til og forberedt på å diskutere dem når de blir bedt om det av foreleser. Dette inkluderer å kunne innlede diskusjoner om cases, å trekke konklusjoner og begrunne sine konklusjoner. Med tilstedværelse menes at studenten er tilstede i det fysiske undervisningsrommet. I et digitalt undervisningsrom (f.eks. en videokonferanse) betyr tilstedeværelse at studenten er synlig (kamera påslått), viser fullt navn, og er tilgjengelig og klar til å delta i diskusjonen hvis forespurt av foreleser eller andre studenter.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Fordi kurset er svært interaktivt, vil antallet deltakere være begrenset til 40.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe (2 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgave, teller 60% av totalkarakteren. Eksamenskode: MAN 52121 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - digital Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Kommentar: Skriftlig digital skoleeksamen, teller 40% av totalkarakteren. Eksamenskode: MAN 52122 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 67 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 75 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 75 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 72 Time(r) | |
Digitale læringsressurser | 25 Time(r) | |
Eksamen | 75 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven. |
Eksamen | 3 Time(r) | Skriftlig skoleeksamen, 3 timer. |
Webinar | 8 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.