ELE 3785 Konkurranseøkonomi og konkurranseloven
ELE 3785 Konkurranseøkonomi og konkurranseloven
Kurset omhandler hvilken betydning konkurranseloven og konkurransepolitikk har for bedrifter og forbrukere.
Kurset gir først en kort innføring i mikroøkonomisk analyse av ulike konkurranseformer. Spesiell vekt legges på å forstå hvordan konkurransen i markedet avhenger av produktenes særtrekk, kostnadsstrukturen i produksjonen av dem og hvilke etableringsmuligheter det er i markedet. Skillet mellom kortsiktige og langsiktige virkninger vektlegges i den forbindelse.
Videre gis det en innføring i teorier om kartelldannelser, dvs. ulovlig prissamarbeid mellom bedrifter. Det drøftes videre hvordan selskaper med dominerende stilling, dvs. som har en svært høy markedsandel, kan fortrenge konkurrenter fra markedet, og påføre økonomien skade.
Kurset gir en innføring i konkurranselovens forbudsbestemmelser, og disse belyses gjennom aktuelle case hentet fra norsk og europeisk konkurranserett. Videre tar kurset for seg konkurranselovens bestemmelser om foretakssammenslutninger (fusjoner og oppkjøp), hvordan disse praktiseres, og de samfunnsøkonomiske prinsippene for vurderingene.
Konkurranseloven legger begrensninger på hva bedrifter kan gjøre, og spesielt for bedrifter som har stor markedsmakt (dominerende selskaper). Men ved å legge begrensninger på selskapers handlingsrom kan en risikere å svekke innovasjonen og verdiskapingen, og da spesielt innen teknologitunge sektorer. Gjennom eksempler fra digitale markeder, som EU-kommisjonens inngrep overfor Google, vil vi diskutere denne vanskelige balansegangen.
Kurset vil videre gjennomgå hvilke konsekvenser konkurranseloven har for bedrifter, og hvilke kunnskaper bedrifter bør ha om konkurranseloven. F.eks. når vil et samarbeid med andre bedrifter rammes av forbudet mot kartellvirksomhet? Er det forskjell mellom å samarbeide med konkurrenter, og det å samarbeide med leverandører? Hvilke typer kontrakter, som bedrifter inngår med sine kunder, vil kunne rammes av loven? Brudd på konkurranselovene kan medføre høye straffer, og kunnskap om hva som er lov, og hva som ikke er lov, er viktig i bedrifters daglige drift.
Kurset har primært en samfunnsøkonomisk vinkling. Men kurset vil også ivareta de juridiske perspektivene gjennom inviterte gjesteforelesere.
I løpet av kurset skal studentene:
- Ha oversikt over konkurranselovens bestemmelser.
- Tilegne seg innsikt i konkurranselovenes praktiske betydning for bedrifter, og kunne redegjøre for de viktigste begrensningene som følger av loven, og konsekvensene ved brudd på dem.
- Opparbeide god kunnskap om hvordan konkurranseregulering utøves i Norge og i EU. De skal ha oversikt over de sentrale utviklingstrekkene i konkurranseregulering i EU.
- Ha god innsikt i samfunnsøkonomisk analyse av ulike konkurranseformer.
- Tilegne seg kunnskaper om de særskilte konkurranseutfordringene i digitale markeder.
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Forstå og vurdere premissene for vedtak truffet av konkurransemyndigheter.
- Stille opp en mikroøkonomisk analyse som del av en analyse av om det foreligger brudd på konkurranseloven.
- Lese vedtak fra Konkurransetilsynet og domsbeslutninger, og drøfte argumentasjonen ved bruk av enkel mikroøkonomisk analyse.
- De skal også kunne gjøre rede for når lovens unntaksbestemmelser kan komme til anvendelse.
- Beherske grunnprinsippene for en samfunnsøkonomisk analyse av fusjoner, og betingelsene for at en fusjon er effektiv sett fra et samfunnsøkonomisk perspektiv.
Studentene skal kunne gjøre etiske og bærekraftige refleksjoner ved hjelp av både samfunns- og mikroøkonomiske analyser.
- Konkurranselovens forbudsbestemmelser.
- Fusjoner og oppkjøp.
- Karteller og stilltiende prissamarbeid.
- Dominerende aktører i et marked.
- Forbrukerhensynet.
- Konkurransepolitikk og virkninger på investeringer og innovasjon.
- Digitale markeder og konkurransepolitikk.
Undervisningen vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner i plenum og gruppearbeid. I gruppearbeidene vil man diskutere aktuelle case fra Europeisk og norsk konkurranserett. I gruppene vil studentene trene på å formulere argumenter for hver side av en sak.
Pensum
Det blir utarbeidet et kompendium bestående av sentrale dokumenter (lover, retningslinjer), faglige artikler, offentlige rapporter, beskrivelser av case osv.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe (1 - 4) Varighet: 1 Uke(r) Eksamenskode: ELE 37851 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Seminargrupper | 15 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 50 Time(r) | |
Eksamen | 40 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 35 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 30 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.