ELE 3745 Ledertrening, personlig utvikling og coaching
ELE 3745 Ledertrening, personlig utvikling og coaching
Målgruppen er studenter som ønsker forberedelse til en rolle som leder, konsulent eller rådgiver. Det vitenskapelige fundamentet springer ut fra psykologi.
Hovedmålet er å utvikle deltakernes innsikt i og refleksjon rundt egen rolle som leder. Kurset vil gi innføring i verktøy innen leder- og medarbeiderutvikling, coaching, samt personlig utvikling.
I løpet av kurset skal studentene tilegne seg:
- Innsikt i hvordan coaching kan anvendes til å utvikle effektivt samspill og kommunikasjon.
- Kjennskap til sentrale modeller innen coaching
- Økt innsikt i hvordan egne tankemønster, personlighet og atferd påvirker relasjoner samt innføring i verktøy til selvregulering.
- Kjennskap til sentrale teoretiske rammer (hhv. Kognitiv og positiv psykologi, team og gruppepsykologi, stress-/mestring, o.l.)
- Deltakerne skal tilegne seg innsikt i praktiske lederverktøy, med fokus på kommunikasjon, lytting og tilbakemelding.
- Innføring i grunnleggende prinsipper for leder- og teamutvikling
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Benytte kognitive rammeverk for bedre være i stand til å forstå og bistå enkeltindivider, ledere og team med utfordringer knyttet til mellommenneskelige relasjoner
- Anvende ulike verktøy fra coaching i å bistå andre i å utvikle sitt potensial, skape engasjement, motivasjon og arbeidsglede.
- Bruke kommunikasjonsverktøy innen lederutvikling (herunder aktiv lytting, tilbakemeldinger, osv.).
- Anvende forskningsbasert kunnskap om ledelse til å utvikle ledere til å oppnå mer effektivt samspill
Det er et mål at studentene skal opparbeide holdninger og refleksjoner knyttet til:
- Hvordan ledere, team og organisasjoner ideelt sett bør fungere
- Altruisme og positiv psykologi som prinsipp for å hjelpe andre
- Betrakte ledelse som en trinnvis læreprosess; - på individ-, team- og organisasjonsnivå
Kursets innhold fokuserer på hovedtemaene selvledelse, lederutvikling og coaching
- Identifisere styrker og kjernekvaliteter til å utvikle robusthet, mestring, og personlig effektivitet.
- Identifisere egne stressorer og tankefeller og anvende verktøy til å oppnå mestring, kreativitet og handlekraft.
- Å forberede seg på å holde innlegg, fasilitere gruppeprosesser og gi konstruktive, utviklende tilbakemeldinger
- Oppnå grunnprinsipper for ledertrening og teamutvikling
Undervisnings- og læringsaktiviteter
Kurset er samlingsbasert, og består av fire hele dager med undervisning (totalt 24 timer i klasserom). I tillegg gjennomføres en virtuell simuleringsøvelse på fire timer, samt en to timers eksamensforberedende forelesning.15 timer asynkront undervisningsmateriell består blant annet av introduksjonsforelesninger, selvtester, podcaster (både med faglige og praktikere), videosnutter og case.
Læreprosessen foregår gjennom kortere forelesningsøkter, gruppearbeid, case, rollespill, simuleringer, tester m.m. i klasser på inntil 40 studenter. Det legges vekt på å utvikle en god og trygg læringskultur. Det forventes aktiv deltakelse i undervisningen, samt gruppearbeid (peer coaching) mellom samlingene.
Kurset avsluttes med en individuell skriftlig skoleeksamen.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Kurset krever ingen forkompetanse utover generell studiekompetanse.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - digital Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 5 Time(r) Kommentar: Ved kontinuasjon vår 2025, har kurset endret evalueringsform Eksamenskode: ELE 37451 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 24 Time(r) | Synkron klasseromsundervisning: Forelesninger, øvelser, tester, diskusjoner og casearbeid. |
Webinar | 4 Time(r) | Simuleringsøvelse |
Webinar | 2 Time(r) | Eksamensforberedende forelesning |
Digitale læringsressurser
| 15 Time(r) | 15 timer asynkron undervisning: introduksjonsforelesninger, selvtester, coachingsamtaler med praktikere, podcaster, nyhetsinnslag, osv. |
Gruppearbeid / oppgaver | 12 Time(r) | Coachingsamtaler i grupper |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 30 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 108 Time(r) | Forberedelse til undervisning og eksamen |
Eksamen | 5 Time(r) | Individuell skoleeksamen. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.