MRK 3420 Markedsføring
MRK 3420 Markedsføring
Forbrukerne blir stadig mer bevisste på dagens bærekraftsutfordringer og mange trekkes mot selskaper som ønsker å bidra til en positiv endring i verden Samtidig påvirker teknologi og endring i medievaner kundereisen, og innvirker på hvilke spørsmål og følelser kunden (aktører) opparbeider seg i de ulike fasene frem mot å ta en beslutning. Kurset skal tilføre studentene sentral basiskompetanse i markedsføring og samt utvikle forståelse for at markedsføring må gjenspeiles i tydelig verdikommunikasjon, ved å informere, påvirke og gi råd som bidrar til ansvarlig produksjon og forbruk og tjener bedriften, kunden og samfunnet.
Kurset skal gi grunnleggende kompetanse i sentrale begreper, teorier og metoder innenfor markedsføringsfaget, samt utvikle studentens evne til å bruke kunnskapen på praktiske markedsføringsproblemstillinger gjennom bruk av simuleringsoppgaver.
Etter endt kurs skal studentene:
- ha kjennskap til sentrale begreper, teorier og metoder innen markedsføringsfaget
- forstå prinsippene bak utvikling av en markedsstrategi for å skaffe, beholde og øke verdien av kunder
- ha kunnskap til hvordan ESG-faktorer påvirker produktutvikling og markedsføringsaktiviteter
Etter endt kurs kan studentene
- anvende teorier og metoder på praktiske markedsføringsutfordringer
- finne, vurdere og bruke innsikt og analyse for utvikling av markedsstrategi
- reflektere over hvordan bedrifter kan kombinere salg og markedsføring av produkter og tjenester basert på bærekraftige prinsipper
Etter endt kurs kan studentene kunne kommunisere og diskutere relevante faglige problemstillinger innenfor markedsføring basert på transparens og åpenhet i alt en markedsavdeling gjør.
Markedsføringsledelse
- Markedsføring som begrep, praksis og fagområde
- Markedsorientering og markedsanalyse
- FNs Bærekraftsmål og ESG-dimensjoner
- Juridiske og etiske rammer: Åpenhetsloven
Marked- og kundeinnsikt
- Marked- og konkurrentanalyse
- Interessent- og vesentlighetsanalyse, bærekraftsrapportering
- Segmentering og målgruppeutvelgelse
- Kunderelasjonen; beslutningsprosessen og kundereisen
Markedsføringsmiksen
- Produktstrategi, innovasjon og sirkulære prinsipper
- Prisstrategi og kundeverdi
- Distribusjonsstrategi, leverandørvalg og markedsføringskanaler
- Kommunikasjonsstrategi, historiefortelling og grønnvasking
Markedsstrategi
- Forretningsmodellen; Hvordan skape, levere og kapre verdi
- Definere mål
- Valg av markedsposisjon
- Utvikling av markedsplanen
Kurset gjennomføres med 40 timer undervisning i klasserom, inkludert en simulering i grupper. I tillegg kommer asynkrone læringsaktiviteter.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter (obligatoriske arbeidskrav og frivillige innleveringsoppgaver) og digitale elementer (introduksjonsvideoer og webinarer) på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 1 Semester Kommentar: Eksamen leveres ut ved oppstart av kurset og skal leveres inn etter av kurset er avsluttet. Eksamenskode: MRK 34201 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 40 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 160 Time(r) | Inkludert arbeid med prosjektoppgaven |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.