ELE 3729 Anvendt mikroøkonomi
ELE 3729 Anvendt mikroøkonomi
Hovedmålet for dette kurset er å gi studentene innsikt i hvordan sentrale samfunnsøkonomiske problemstillinger kan belyses ved hjelp av mikroøkonomisk teori.
Studentene skal utvikle forståelse for hvorfor vi har en offentlig sektor og hvordan offentlige inngrep, herunder direkte og indirekte reguleringer, påvirker aktørene i det økonomiske liv. Studentene skal få innsikt i formålet med, og elementene i, nyttekostnadsanalyser. De får også innsikt i fordelene ved internasjonal handel og hvordan bruk av oljepenger kan påvirke næringsstrukturen.
Etter gjennomført kurs skal studentene ha;
- Opparbeidet bred kunnskap om fenomener som i en uregulert økonomi gir opphav til ineffektiv ressursbruk, herunder fenomener som eksterne effekter, kollektive goder, imperfekt konkurranse, naturlig monopol og mangelfull informasjon.
- Lært hvilke tiltak som kan settes inn der slike fenomener eksisterer, for å oppnå bedre ressursallokering.
- Tilegnet seg god kunnskap om de ulike stegene i en nyttekostnadsanalyse.
- Tilegnet seg kunnskap om hvordan bruk av ressursinntekter kan påvirke næringsstrukturen i et land.
- Opparbeidet forståelse av fordelene ved internasjonal handel.
Etter gjennomført kurs skal studentene være i stand til å:
- Avgjøre hvilken mikroteoretisk innfallsvinkel som er mest relevant for å belyse en konkret problemstilling.
- Analysere en problemstilling ved hjelp av både verbale, grafiske og matematiske presentasjoner.
Studentene skal utvikle en kritisk sans til uttalelser relatert til samfunnets ressursallokering og kunne vurdere en samfunnsøkonomisk problemstilling ut fra ulike individers/gruppers interesser.
- Effektivitetskriterier
- Avgifter og subsidier
- Inntektsulikheter
- Markedssvikt (eksterne effekter, kollektive goder, imperfekt konkurranse, naturlig monopol og mangelfull informasjon).
- Offentlig sektor, noen fakta
- Styringssvikt
- Skatteøkonomi
- Nyttekostnadsanalyse
- Miljøøkonomi
- Næringsøkonomi
- Internasjonal handel
- Finanskrisen
Kurset vil bestå av en kombinasjon av plenumsforelesninger og oppgaveløsning.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil nettlærer, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digitale læringsressurser og -aktiviteter. Dette vil tilsvare timeantall oppgitt som undervisning på campus. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Totalt anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
SØK 3520 Mikroøkonomi eller tilsvarende.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - penn og papir Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: ELE37291 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 6 Time(r) | Oppgavegjennomgang i plenum |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 100 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 55 Time(r) | |
Eksamen | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.