MAN 5003 Økonomi for beslutningstakere
MAN 5003 Økonomi for beslutningstakere
Har din karriere resultert i økt ansvar og beslutningsmyndighet?
Føler du behov for å bedre din forståelse av de økonomiske sammenhengene i din virksomhet?
Forståelse av økonomiske sammenhenger og problemstillinger er essensielt for alle beslutningstakere i en organisasjon. Å finne fram til økonomisk bærekraftige løsninger er en vesentlig del av det å drifte en virksomhet.
Programmet "Økonomi for beslutningstakere" inngår i det bedriftsøkonomiske fagområdet og består av temaer innenfor økonomistyring, finans, regnskap, mikroøkonomi og metode, temaer som på en naturlig og pedagogisk måte er knyttet sammen for å gi deltakerne et helhetsbilde av hvordan bedriftsøkonomi kan og bør anvendes i beslutningssammenhenger. Med økende grad av digitalisering i mange bransjer forventes det raskere og bedre beslutninger. Det stilles derfor stadig strengere krav til kunnskap og ferdigheter knyttet til det å ta gode beslutninger, dette gjelder såvel nasjonale om internasjonale selskaper.
Etter endt kursprogram skal kandidatene ha ervervet avansert bedriftsøkonomisk forståelse. Deltakerne skal ha fått inngående kunnskap om hvilke modeller beslutningstakere bør velge under ulike beslutningssituasjoner. Kunnskap om hvilke begrensninger som ligger i bruken av de enkelte beslutningsmodeller er en vesentlig del av læringsprosessen. Deltakerne skal på bakgrunn av fagområdets vitenskapelige teorier og metoder kunne kommunisere økonomisk informasjon og være ressurspersoner i drøftelser rundt betydningene og konsekvensene av de resultater modellene gir.
Kandidatene skal tilegne seg kunnskap om samspillet mellom økonomisk teori, økonomiske modeller og økonomiske informasjonskilder som gjør dem i stand til å løse nye utfordringer innen det bedriftsøkonomiske fagområdet. Kunnskap som er en forutsetning for å kunne fatte optimale bedriftsøkonomiske beslutninger.
.
Etter endt program skal kandidatene ha utviklet gode ferdigheter om:
- bedriftsøkonomisk fagterminologi
- relevante bedriftsøkonomiske beslutningssituasjoner og i den forbindelse, kritisk kunne analysere de ulike informasjonskildene som legges til grunn for å vurdere de inntekts- og kostnadsendringene de alternative beslutningene medfører.
- hvilke teorier ulike kalkulasjonsmodeller bygger på
- regnskapsanalyse basert på eksternt tilgjengelige regnskaper
- analyse av langsiktige beslutninger basert på kontantstrømmer, avkastningskrav og tilhørende nåverdilogikk.
- anvendelse av bedriftsøkonomisk teori, metode og modeller, i et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt.
Etter endt kurs skal kandidatene ha tilegnet seg forståelse for styrker og svakheter med bedriftsøkonomisk modellering, og kunne analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger. Kandidatene skal ha fått forståelse for at modellering er svært viktig for å kunne belyse viktigheten av de ulike underliggende parametere, men samtidig skal de ha fått forståelse for at det er svært sjelden en økonomisk beslutningsmodell klarer å kvantifisere alle relevante beslutningsfaktorer i økonomiske tallstørrelser. Både kvantitative og kvalitative beslutningsfaktorer må inngå i analysen inne en beslutning kan fattes.
Kandidatene skal ha opparbeidet evne til å kombinere kunnskap og ferdigheter slik at man forstår når en beslutning bør foretas og kritisk vurdere de økonomiske effektene av ulike typer beslutninger.
Kandidatene skal evne å kommunisere både problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor det bedriftsøkonomiske fagområdet, og kunne levere bedriftsøkonomiske innovative bidrag der det er ønskelig.
Modul 1: Fysisk modul: Konsekvenser av ulike beslutninger ledere står overfor. Grunnleggende økonomiske forståelse. Kortsiktige og langsiktige beslutninger.
Modul 2: Oppgavegjennomgang/veiledning. Online modul
Modul 3: Regnskapsforståelse og budsjettering. Online modul
Modul 4: Kostnadsanalyser, kalkulasjon, lønnsomhet. Online modul
Modul 5: Investeringsanalyser. Online modul
Modul 6: Fysisk modul: Spill samling. Studentene jobber i grupper med et simuleringsspill der mange av de tidligere modulene kommer til anvendelse. Fysisk modul 4 dager
Modul 7: Regnskapsanalyse og verdsettelse. Online modul
Modul 8: Oppgavegjennomgang/veiledning - Online modul
Modul 9: Oppgavegjennomgang/veiledning. Online modul
Modul 10: Fysisk Modul, Investeringsanalyser, verdsettelse, risikoanalyser, lean (kontinuerlig forbedring) som verktøy og kultur.
Modul 11: Oppgavegjennomgang/veiledning. Online modul
Modul 12: Fysisk modul: Prosjektpresentasjon og eksamensgjennomgang.
Programmet gjennomføres med 11 moduler. 3 fysiske moduler a 3 eller 4 dager, 2 fysiske oppgave/veiledningsmoduler a 1 dag (vil også være mulig å bruke Skype), 5 online moduler.
Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til 4 timer pr. oppgave.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell 4 timers digital skoleeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
Prosjektoppgaven inngår i gradens selvstendige arbeid, jf Forskrift om krav til mastergrad, tilsvarende 18 studiepoeng pr. program. For graden Executive Master of Management vil det selvstendige arbeidet bestå av summen av prosjektoppgaver fra tre program.
Det forventes at studentene benytter Excel til å foreta de ulike analysene.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave, teller 60% av totalkarakteren. Eksamenskode: MAN 50031 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Mappevurdering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 2 Semester Kommentar: Det gis en oppgave tidlig i først semester som løses individuelt. Det gis en felles tilbakemelding underveis i studiet. Studentene kan bruke tilbakemeldingene til å forbedre sin besvarelse før endelig innlevering. Det gis karakter på den siste og endelige innleveringen Eksamenskode: MAN 50032 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 150 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 150 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 500 Time(r) | Selvstudium, arbeid med prosjektoppgave og eksamen |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.