BMP 2303 Human Resource Management - KONTINUASJONSEKSAMEN
BMP 2303 Human Resource Management - KONTINUASJONSEKSAMEN
Endringer i våre omgivelser som globalisering, teknologiutvikling, fokus på bærekraft, automatisering av arbeidsplasser, samt veksten i antall kunnskaps- og servicemedarbeidere er faktorer i som påvirker utviklingen av virksomheter, dette får også konsekvenser for HR arbeidet.
I dette programmet setter vi fokus på hva HR er, sentrale HR aktiviteter og hvordan ulike tilnærminger til HR praksis setter sitt preg på ansatte i virksomheter. Vi vi se på hva som fremmer og hemmer utvikling, endring, god ledelse, god rekruttering, kompetanseutvikling, klima i organisasjoner og de ansattes motivasjon. Perspektiver vi ønsker å belyse er hard versus myk HR og hvordan respektive systemer og tilnærminger bidrar til prestasjoner i organisasjoner.
Programmet skal gi studentene grunnleggende forskningsbasert kunnskap:
- om de viktigste teorier innenfor området menneskelig ressursforvaltning (HR).
 - om psykologiske prosesser som påvirker individer og grupper.
 - om hva som er god og effektiv ledelse.
 - om betydningen av den "menneskelige kapital" for verdiskapingen i moderne virksomheter.
 - om endring og utvikling i organisasjoner.
 - om etiske dilemmaer i HR arbeidet.
 - om de mest sentrale lover og regler som gjelder for arbeidslivet.
 
Programmet skal gi studentene grunnleggende ferdigheter:
- til å kunne foreta enkle analyser og vurdere effekter av ulike HR systemer og tiltak
 - til å bidra i rekruttering, læring/opplæring og HMS arbeid.
 - til å tilrettelegge for endring og utvikling i egen organisasjon.
 - for utøvelse av god ledelese.
 
Programmet har til hensikt å:
- øke studentenes interesse og forståelse for arbeid innen HR feltet.
 - bidra til å øke studentenes etiske og samfunnsmessige refleksjoner.
 - utvikle holdninger som fremmer sunne, inkluderende og utviklende arbeidsmiljøer.
 - bidra til respekt for kunnskap, vitenskapelige og organisatoriske verdier, slik at de lærer etterrettelighet og redelighet i forskning og faglige fremstillinger.
 
Programmet er delt inn i følgende seks områder:
Del 1. Strategisk HR
- Strategisk HRM
 - Hard vs myk HR
 - Sentrale HR-strategier og systemer: kontrollorienterte versus forpliktelsesbaserte systemer og intern konsistent HR
 - Motivasjon og HRs rolle
 - HR aktiviteter
 
Del 2: Kompetanseledelse
- Kobling strategi og kompetansestrategi
 - Mobilisering og utvikling av eksisterende kompetanseressurser
 - Rekruttering og seleksjon
 - Evaluering og oppfølging av kompetansetiltak
 
Del 3. Organisasjonsklima, -endring og –utvikling
- Motivasjonsklima i organisasjoner
 - Organisasjonskultur og endring
 - Modeller for organisasjonsendring
 - Nedbemanning
 - Positive Organizational Change
 
Del 4. Samspill og relasjoner i arbeidslivet
- Selvoppfatning og opplevelse av andre mennesker
 - Individet i gruppen
 - Team og teambygging
 - High Quality Connections
 
Del 5. HMS, arbeidsrett og arbeidslivsetikk
- Helse-, miljø og sikkerhetsarbeid
 - Psykososialt arbeidsmiljø
 - Arbeidsrett
 - Etikk og spilleregler i arbeidslivet
 
Del 6. Ledelse og HRM
- Ledelse og lederskap
 - Lederens roller, oppgaver og rammer
 - Lederstil
 - Destruktiv ledelse
 - Ledelse, motivasjon og samspill
 - Lederutvelgelse og utvikling
 
Kurset gjennomføres over to semestre. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester, forelesningskurset i 1. semester heter BMP 2304 og i 2. semester BMP 2305.
Programmet gjennomføres i et samspill mellom teori og praksis. Det brukes forelesninger, gruppearbeid, øvelser, gruppepresentasjoner og faglige diskusjoner.
Studentene skal arbeide med en prosjektoppgave gjennom hele programmet. I tilknytning til prosjektoppgaven gjennomføres undervisning i forskningsmetode og oppgaveskriving. Studentene leverer et forprosjekt på 5 sider til tildelt veileder. Veiledning er satt til 3 timer pr. studentgruppe.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
 
Generell studiekompetanse
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Det kreves ellers ingen spesielle forkunnskaper for å delta i bachelorprogrammet, men deltakerne bør ha grunnleggende innsikt i organisasjon og ledelse.
| Vurderinger | 
|---|
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Vekting:  60 Gruppering:  Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet:  2 Semester Eksamenskode:  BMP 23031 Karakterskala:  ECTS Kontinuasjon:  Eksamen ved neste kursgjennomføring  |  
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Vekting:  40 Gruppering:  Individuell Varighet:  72 Time(r) Eksamenskode:  BMP 23032 Karakterskala:  ECTS Kontinuasjon:  Eksamen ved neste kursgjennomføring  |  
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
| Aktivitet | Varighet | Kommentar | 
|---|---|---|
Undervisning  | 140 Time(r)  | Undervisning, øvelser og gruppearbeid på samlinger.  |  
Studentenes eget arbeid med læringsressurser  | 460 Time(r)  | Lesing av pensum og annen relevant litteratur i tilknytning til prosjektoppgaven.  |  
Gruppearbeid / oppgaver  | 200 Time(r)  | Arbeid med prosjektoppgaven og forberedelser til hjemmeeksamen.  |  
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.

Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal være på maksimalt 25 sider. Begge eksamener må være fullført og bestått med samlet karakter E eller bedre for å få godkjent programmet.