MET 3460 Vitenskapelig tenkning
MET 3460 Vitenskapelig tenkning
Å tenke på en kritisk og vitenskapelig måte har også alltid vært en grunnlagsferdighet innen filosofi, psykologi, økonomi, matematikk og statsvitenskap. Dette kurset i skal gi hver kandidat en grunnleggende innføring i hvordan påstander skal adresseres og evalueres i henhold til logiske og vitenskapelige prinsipper. Faget skal sikre en grunnleggende vitenskapelig dannelse, men også gi kandidatene konkrete ferdigheter for å bedre kunne evaluere påstander åpent, kritisk og vitenskapelig. På denne måten vil kandidatene stille sterkere i møte med et forretningsliv preget av både rasjonalitet og åpenbar uvitenskapelighet.
- Basale prinsipper for vitenskapelig og kritisk tenkning
- Kjennskap til elementær logikk
- Forståelse av tilfeldigheter og sannsynlighet
- Forståelse av Bayes Teorem
- Kunnskap om rasjonell aktør teori og forventet nytte
- Kunnskap om Statistisk Beslutningsteori og Spillteori
- Kunnskap om kausale sammenhenger og korrelasjoner
- Kunnskap om vanlige logiske og statistiske feilslutninger
- Evnen til å evaluere påstander etter logiske og vitenskapelige kriterier
- Evnen til å bruke Bayesiansk tekning til å hensynta grunnfrekvens ved estimering av sannsynlighet
- Evnen til å bruke Bayesiansk tenkning til å oppdatere antakelser ved tilføring av ny informasjon
- Kunne se når feilslutninger treffes fordi kausale antakelser utledes fra korrelasjonsdata
- Kunne forvente det mest sannsynlige utfallet i enkle spill, i henhold til Spillteori
- Gjenkjenne egne og andres kognitive feilslutninger som leder til uvitenskapelig tenkning
- Forstå viktigheten av rasjonell og vitenskapelig tenkning i alle disipliner
- Møte enhver ny påstand med åpenhet og nysgjerrighet, men også stille krav til vitenskapelig og logisk etterrettelighet
- Erkjenne sårbarheten ved menneskets rasjonelle evner, og risikoen dette medfører på samfunnsnivå
- Ydmykhet på egen rasjonalitets vegne, erkjennelse av egne skjevheter i bedømming
- Hva er rasjonalitet – og hvor rasjonelle er mennesker?
- Hvorfor våre bedømminger ofte avviker fra rasjonelle ideal
- Logikk og kritisk tenkning
- Probabilitet og tilfeldighet
- Oppdatering av antakelser ved ny kunnskap – Baysiansk tenkning
- Rasjonell aktør teori og forventet nytte
- Signal deteksjon teori og Statistisk Beslutningsteori
- Spillteori
- Korrelasjon og kausalitet
- Vanlige logiske og statistiske feilslutninger
- Viktigheten av kritisk og vitenskapelig tenkning i fremtiden
Læringsaktiviteten i kurset vil i hovedsak være å gå på forelesning og lese pensum. Ettersom fagets natur forutsetter refleksjon, dialog og argumentering er det nødvendig med lengre og mer varierte undervisningsdager. Det legges derfor opp til 7 forelesninger, hver på 4-timer, totalt 28 timer. I tillegg kommer to synkrone webinar på en time hver, et ved kursets begynnelse og et ved kursets slutt.
I tillegg til synkrone og asynkrone læringsressurser vil et digitalt oppgavehefte være tilgjengelig for kjøp via mobilapplikasjonen Pugg. Dette er et frivillig læringsverktøy.
No specific prerequisites are required.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - digital Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 4 Time(r) Kommentar: (Digital skoleeksamen) Eksamenskode: MET 34601 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Digitale læringsressurser
| 15 Time(r) | Videoer og podcaster |
Forberedelse til undervisning | 70 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 76 Time(r) | |
Individuell oppgaveløsning | 5 Time(r) | Frivllig prøveeksamen |
Eksamen | 4 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.