MRK 3634 Designdrevet innovasjon
MRK 3634 Designdrevet innovasjon
Virkelig innovative, disruptive teknologier og innovative utviklingsprosesser vil være nødvendig for å skape innovasjoner som vil løse verdens problemer. Sentralt i en designdrevet innovasjonsprosess ligger forståelsen av kundenes behov, både nåværende og fremtidige. Ved å lage produkter som tilfredsstiller kundenes latente behov, kan bedriftene tilby produkter som kundene har ønsker seg og er villig til å betale for. Produkter med emosjonell gjenklang hos kundene har lettere for å lykkes i markedet.
Kurset introduserer studentene for prinsippene for designdrevet innovasjon, med det formål å lære dem designtenkning og andre praktisk orienterte designverktøy. Gjennom kurset vil studentene få grunnleggende forståelse for brukerens behov og følelsers betydning for innovasjon. Studentene vil øve på ulike designmetoder og verktøy, inkludert observasjon, behovsliste, personas og storyboards. Med disse verktøyene vil studenten kunne skape innovasjoner som kommuniserer empati og resonerer med kundene på et følelsesmessig nivå. Studentene vil lære om og øve på den designdrevne designprosessen gjennom en rekke forelesninger og praktiske øvelser.
Etter kurset skal studentene kunne:
- forklare kjernekonsepter knyttet til designdrevet innovasjon
- beskrive de ulike trinnene som er involvert i en designdrevet innovasjonsprosess
- bruke verktøyene som er involvert i en designdrevet innovasjonsprosess
Etter kurset skal studentene kunne:
- planlegge, initiere og analysere designdrevne innovasjonsprosjekter
- optimalisere produktutviklingsprosessen for å bedre møte kundenes behov
- evaluere resultatene av et designdrevet innovasjonsprosjekt
Etter kurset skal studentene kunne:
- resonere med kunder ved bruk av empati
- samarbeide med andre for å forbedre suksessen til en ny produktutviklingsprosess
- aktivt presentere tilegnet kunnskap og erfaringer
Studentene skal involveres i de ulike stadiene av innovasjonsutviklingsprosessen og arbeide med et innovasjonsprosjekt etter eget valg i løpet av kurset. Kurset består av forelesninger, videomateriale og praktiske seminarer.
Kurset gjennomføres som "klasserom-undervisning", diskusjonsoppgaver og workshops med praktiske øvelser.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil nettlærer, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digitale læringsressurser og -aktiviteter. Dette vil tilsvare timeantall oppgitt som undervisning på campus. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Totalt anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe (4 - 6) Varighet: 1 Semester Kommentar: Gruppestørrelsen kan avvikes ved spesielle situasjoner. Dette må klareres med faglærer tidlig i semesteret. Eksamenskode: MRK 36341 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 12 Time(r) | 6 X 2 timer |
Seminargrupper | 18 Time(r) | Foreleserstyrte aktiviteter |
Forberedelse til undervisning | 60 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 95 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 10 Time(r) | |
Digitale læringsressurser
| 5 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.