KLS XX22 Creative Industies in tourism and place development
KLS XX22 Creative Industies in tourism and place development
Mange av de kreative bransjene utgjør betydelige ressurser i reiselivet. Turister reiser for å oppleve museer, arkitektur, kulturarv, festivaler, opera, konserter mm. I tillegg til å generere verdiskaping i egen næring utløser kreativ næring betydelige inntekter i turismen. Det bedrives derfor utstrakt bruk av place marketing ved hjelp av kulturdestinasjoner og events der målet er å tiltrekke seg reisende fra både utland og omland. Etableringen av det spektakulære Guggenheim-museet i Bilbao er et eksempel på dette. Likeså benyttes nye og gamle kulturbygg og begivenheter til å bygge små steder og store byer. Målet er her å bygge attraktive steder med identitet og tiltrekningskraft for både arbeidskraft og bedriftsetableringer. Byggingen av Bjørvika i Oslo rundt de store kultursignalbyggene er et eksempel på en slik bydelsutvikling. Da de var på plass, ble de deretter benyttet til å markedsføre Oslo som attraktiv kulturby. Dette kurset skal handle om kreativ næring som ressurs i reiselivet og innsatsfaktor i å bygge steder.
Læringsmål
Å få innsikt i kreativ næring som ressurs i reiseliv og stedsutvikling slik at studenten kan identifisere og analysere dette potensialet, og på sikt kunne implementere dette i praktisk arbeid.
Kunnskap om teorier i place marketing og stedsutvikling. Det presenteres både norske og utenlandske case for å illustrere teoriene. Studentene får fiktive case der de skal anvende teoriene.
Å kunne analysere kreative bransjers potensial som ressurs i reiseliv og stedsutvikling, samt å beherske flere måter å implementere kreativ næring på i praksis.
Forstå reiseliv og stedsutviklingens posisjon for Kreativ næring og hvordan kreativ næring kan være bidragsyter til dette.
- Historikk om kreativ nærings rolle i reiseliv og stedsutvikling
- Historiske og samtidige case (for eksempel renessansens Firenze og nåtidens Bilbao og Roskilde)
- Teorier om place marketing
- Teorier om by- og stedsutvikling
- Politiske rammebetingelser
- Fiktive case som praksisoppgaver
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.