KLS 3510 Creative Industries in Tourism and Place Development
KLS 3510 Creative Industries in Tourism and Place Development
Mange av de kreative bransjene utgjør betydelige ressurser i reiselivet. Turister reiser for å oppleve museer, arkitektur, kulturarv, festivaler, opera, konserter mm. I tillegg til å generere verdiskaping i egen næring utløser kreativ næring betydelige inntekter i turismen. Det bedrives derfor utstrakt bruk av place marketing ved hjelp av kulturdestinasjoner og events der målet er å tiltrekke seg reisende fra både utland og omland. Etableringen av det spektakulære Guggenheim-museet i Bilbao er et eksempel på dette. Likeså benyttes nye og gamle kulturbygg og begivenheter til å bygge små steder og store byer. Målet er her å bygge attraktive steder med identitet og tiltrekningskraft for både arbeidskraft og bedriftsetableringer. Byggingen av Bjørvika i Oslo rundt de store kultursignalbyggene er et eksempel på en slik bydelsutvikling. Da de var på plass, ble de deretter benyttet til å markedsføre Oslo som attraktiv kulturby. Dette kurset skal handle om kreativ næring som ressurs i reiselivet og innsatsfaktor i å bygge steder.
Etter kurset skal du ha opparbeidet:
- innsikt i kreativ næring som ressurs både i reiseliv og stedsutvikling slik at studenten kan identifisere og analysere dette potensialet, og på sikt kunne implementere dette i praktisk arbeid.
- kunnskap om teorier i place marketing og stedsutvikling. Det presenteres både norske og utenlandske case for å illustrere teoriene.
Etter kurset skal du kunne:
- analysere kreative bransjers potensial som ressurs i reiseliv og stedsutvikling og de politiske rammebetingelsene
- beherske flere måter å implementere kreativ næring på i praksis
Forstå reiseliv og stedsutviklingens betydning for kreativ næring og hvordan kreativ næring kan være bidragsyter til den.
- Kreativ nærings rolle i reiseliv og stedsutvikling
- Historiske og samtidige case
- Kulturformenes ulike ressurser og funksjoner
- Place/destination marketing i teori og praksis
- By- og stedsutvikling i teori og praksis
- Ildsjelens/den sosiale entreprenørens rolle
- Politiske rammebetingelser
Kurset gjennomføres med 30 timer forelesning, som inkluderer en utflukt til et relevant sted. Det blir utstrakt bruk av gjester fra reiselivsnæringen og stedsutvikling.
Studentene arbeider med prosjektoppgaven hele semesteret, og temaet for oppgaven skal også presenteres i klassen (prosjektoppgaven teller hundre prosent av karakteren).
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Submission PDF Exam/hand-in semester: First Semester Weight: 100 Grouping: Group/Individual (1 - 3) Duration: 1 Semester(s) Exam code: KLS 35101 Grading scale: ECTS Resit: Examination every semester |
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 30 Hour(s) | |
Feedback activities and counselling | 15 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 80 Hour(s) | |
Examination | 75 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.