KLS 3510 Creative Industries in Tourism and Place Development

KLS 3510 Creative Industries in Tourism and Place Development

Course code: 
KLS 3510
Department: 
Communication and Culture
Credits: 
7.5
Course coordinator: 
Anne-Britt Gran
Course name in Norwegian: 
Kreativ næring i reiseliv og stedsutvikling
Product category: 
Bachelor
Portfolio: 
Bachelor of Creative Industries Management - Programme Courses
Semester: 
2024 Autumn
Active status: 
Active
Level of study: 
Bachelor
Teaching language: 
Norwegian
Course type: 
One semester
Introduction

Mange av de kreative bransjene utgjør betydelige ressurser i reiselivet. Turister reiser for å oppleve museer, arkitektur, kulturarv, festivaler, opera, konserter mm.  I tillegg til å generere verdiskaping i egen næring utløser kreativ næring betydelige inntekter i turismen. Det bedrives derfor utstrakt bruk av place marketing ved hjelp av kulturdestinasjoner og events der målet er å tiltrekke seg reisende fra både utland og omland. Etableringen av det spektakulære Guggenheim-museet i Bilbao er et eksempel på dette. Likeså benyttes nye og gamle kulturbygg og begivenheter til å bygge små steder og store byer. Målet er her å bygge attraktive steder med identitet og tiltrekningskraft for både arbeidskraft og bedriftsetableringer. Byggingen av Bjørvika i Oslo rundt de store kultursignalbyggene er et eksempel på en slik bydelsutvikling. Da de var på plass, ble de deretter benyttet til å markedsføre Oslo som attraktiv kulturby. Dette kurset skal handle om kreativ næring som ressurs i reiselivet og innsatsfaktor i å bygge steder.

Learning outcomes - Knowledge

Etter kurset skal du ha opparbeidet:

  • innsikt i kreativ næring som ressurs både i reiseliv og stedsutvikling slik at studenten kan identifisere og analysere dette potensialet, og på sikt kunne implementere dette i praktisk arbeid.
  • kunnskap om teorier i place marketing og stedsutvikling. Det presenteres både norske og utenlandske case for å illustrere teoriene. 
Learning outcomes - Skills

Etter kurset skal du kunne:

  • analysere kreative bransjers potensial som ressurs i reiseliv og stedsutvikling og de politiske rammebetingelsene
  •  beherske flere måter å implementere kreativ næring på i praksis
General Competence

Forstå reiseliv og stedsutviklingens betydning for kreativ næring og hvordan kreativ næring kan være bidragsyter til den.

Course content
  • Kreativ nærings rolle i reiseliv og stedsutvikling
  • Historiske og samtidige case
  • Kulturformenes ulike ressurser og funksjoner
  • Place/destination marketing i teori og praksis
  • By- og stedsutvikling i teori og praksis
  • Ildsjelens/den sosiale entreprenørens rolle
  • Politiske rammebetingelser
Teaching and learning activities

Kurset gjennomføres med 30 timer forelesning, som inkluderer en utflukt til et relevant sted. Det blir utstrakt bruk av gjester fra reiselivsnæringen og stedsutvikling.

Studentene arbeider med prosjektoppgaven hele semesteret, og temaet for oppgaven skal også presenteres i klassen (prosjektoppgaven teller hundre prosent av karakteren).

Software tools
No specified computer-based tools are required.
Qualifications

 

Higher Education Entrance Qualification

Disclaimer

Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.

Assessments
Assessments
Exam category: 
Submission
Form of assessment: 
Submission PDF
Exam/hand-in semester: 
First Semester
Weight: 
100
Grouping: 
Group/Individual (1 - 3)
Duration: 
1 Semester(s)
Exam code: 
KLS 35101
Grading scale: 
ECTS
Resit: 
Examination every semester
Type of Assessment: 
Ordinary examination
Total weight: 
100
Student workload
ActivityDurationComment
Teaching
30 Hour(s)
Feedback activities and counselling
15 Hour(s)
Student's own work with learning resources
80 Hour(s)
Examination
75 Hour(s)
Sum workload: 
200

A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.