BIK 2948 Design thinking for innovation - RE-SIT EXAMINATION
BIK 2948 Design thinking for innovation - RE-SIT EXAMINATION
Nyskaping, alt fra små skrittvise produktendringer til radikale, er det bedriftene skal leve av i fremtiden. Målet med nyskaping er verdiskaping. Utfordringen er at mange nyskapinger ikke blir tatt godt imot av markedet. Å utvikle nye produkter og tjenester som treffer er rett og slett vanskelig. De produktutviklerne som lykkes kjennetegnes ved at de er både kreative og systematisk, at de er i stand til å lede tverrfaglig sammensatte grupper, og ikke minst, at de er gode til både å skaffe markedsinnsikt og til å teste ulike løsninger på markedet. En god produktutvikler er en markedsorientert produktutvikler.
Formålet med dette kurset er å gi studentene den kunnskapen, de verktøyene og de ferdighetene de trenger for å bli markedsorienterte produktutviklere. Studentene skal lære seg å gjennomføre utviklingsprosesser ved hjelp av design tenkning. De skal lære seg å samle inn markedsinformasjon, utvikle enkle prototyper, og gjennomføre markedstester. Kurset passer for alle som ønsker å ta en aktiv rolle i forhold til utvikling i både offentlige og private organisasjoner. Gjennom dette kurset vil studentene få de verktøyene og den kunnskapen de trenger for å lykkes med design-drevet innovasjon.
Etter fullført kurs skal studentene kunne:
- Redegjøre for design tenkning og hvordan en design-drevet innovasjonsprosess kan føre til verdiskaping.
- Redegjøre for suksessfaktorer for produktutvikling
- Redegjøre for utfordringer ved implementering av design tenkning.
- Forklare betydningen av god markedsforståelse for nyskaping.
- Beskrive hvordan man kan skaffe seg relevant markedsinnsikt
- Beskrive hvorfor og hvordan vi gjennomfører markedstesting
- Redegjære for hvordan en design-drevet innovasjonsprosess skiller seg fra andre innovasjonsprosesser
Etter fullført kurs skal studentene kunne:
- Strukturere en designtenkningsprosess
- Beherske teknikker for å skaffe og strukturere markedsinnsikt
- Utvikle enkle konsepter og prototyper.
- Gjennomføre enkle prototype/konsept-tester
Studentene skal gjennom dette kurset bli gjort oppmerksom på betydningen av å vektlegge samfunnsansvar og foreta etiske betraktninger ved nyskaping.
- Designtenkning for innovasjon
- Design-drevet innovasjons særtrekk, utfordinger og fortrinn
- Suksessfaktorer for nyutvikling
- Verktøy for generering av markedsinnsikt
- Observasjonsteknikker
- Intervjuteknikker
- Verktøy for strukturering av innsikt
- Verktøy og prosedyrer for gjennomføring av enkle markedstester
- Prototypeutvikling og testing
- Konseptutvikling og testing
In all BI Executive courses and programs, there is a mutual requirement for the student and the course responsible regarding the involvement of the student's experience in the planning and implementation of courses, modules and programmes. This means that the student has the right and duty to get involved with their own knowledge and practice relevance, through the active sharing of their relevant experience and knowledge.
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Submission PDF Exam/hand-in semester: First Semester Weight: 100 Grouping: Group/Individual (1 - 3) Duration: 1 Semester(s) Comment: Prosjektoppgave Exam code: BIK 29481 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 28 Hour(s) | |
Group work / Assignments | 17 Hour(s) | |
Examination | 70 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 85 Minute(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.