Bachelorstudiet i medieutvikling og journalistikk

Bachelorstudiet i medieutvikling og journalistikk

Studieplanene nedenfor viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på normert studietid. Studieplanene er her presentert slik at kursene som fremkommer, er kurs som blir undervist i studieåret 2011/2012. Trenger du å se tidligere studieplaner kan du finne disse her.

Læringsmål for studiet

Kunnskapsmål

Studentene skal tilegne seg kunnskaper innenfor alle de tre emnene studiet består av:

  • Metoder og sjangre innenfor journalistikk i en flermedial redaksjon, med vekt på papir og nett, og med en særlig innretning mot kritisk, undersøkende journalistikk. Organisering og ledelse av prosjekter og teamarbeid.
  • Medieøkonomi og medieutvikling, både i historisk og aktuelt perspektiv, inkludert kjennskap til nye mediemarkeder.
  • Journalistisk innovasjon og entreprenørskap, som blant annet omfatter kunnskap om produktutviklingsprosesser og utvikling av forretningsideer innenfor journalistikk og annen innholdsproduksjon.

Ferdighetsmål

Studentene skal likeledes utvikle ferdigheter innenfor alle de tre emnene:

  • Beherske nyhetsjournalistikk, med vekt på egenproduserte nyheter, og kritisk, undersøkende journalistikk, basert på team- og prosjektarbeid. Beherske datastøttet kildearbeid knyttet til konkrete prosjekter. Gjennomføre journalistiske fortellinger basert på egen research, både på papir og nett.
  • Gjennomføre analyser av mediebedrifters utviklingspotensialer. Fortrolighet med og ferdigheter i mediearbeid i ulike mediekanaler.
  • Utvikle og lansere egne journalistiske produkter og forretningsideer. Kartlegge markedspotensial og konkurransesituasjon gjennom konkrete utviklingsprosjekter.

Holdningsmål

Studentene skal fremme kritisk og etisk refleksjon knyttet til alle de tre emnene i studiet.

  • Særlig sentralt står refleksjon over eksisterende presseetikk og etiske utfordringer knyttet til den nye medievirkeligheten. Studentene skal inviteres til refleksjon over konsekvenser av journalist- og redaktørroller under forandring og kunne identifisere seg med ets system av forpliktende verdier..
  • Reflektere over medienes roller i samfunnet, særlig knyttet opp mot strategiske, markedsmessige og etiske problemstillinger. Utvikle evnen til å stille seg kritisk til utviklingsmønstre. Kunne delta i verdibaserte diskusjoner om normer og regler, og ta ansvar for egen rolle som kommende journalist.
  • Opparbeide en kritisk og etisk refleksjon over muligheter og begrensninger ved utvikling av nye digitale journalistiske produkter og prosjekter.

1. studieår 2011/2012 - SETTES IKKE I GANG HØSTEN 2011

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
BØK 3411 Finans og økonomistyring I 7,5 X  
HIS 3410 Bedriften 7,5 X  
JOU 3402 Nyhetsjournalistikk 7,5 X  
MRK 3414 Markedsføringsledelse 7,5 X  
MET 3431 Statistikk 7,5   X
MRK 3480 Forbrukeratferd 7,5   X
ORG 3402 Organisasjonsatferd og ledelse 7,5   X
SØK 3432 Makroøkonomi 7,5   X

2. studieår 2011/2012

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
JOU 3548 Medieøkonomi og medieutvikling 7,5 X  
JOU 3557 Undersøkende journalistikk 7,5 X  
MET 2123 Metode og dataanalyse 7,5 X  
x Valgkurs 1 7,5 X  
BØK 3551 Praktisk økonomi og virksomhetsstyring 7,5   X
JOU 3543 Journalistisk innovasjon og entreprenørskap 7,5   X
JOU 3553 Fortellende journalistikk 7,5   X
x Valgkurs 2 7,5   X

. VALGKURS 2. ÅR Generell informasjon om valgkursordningen finner du her.

For valgkurs i høstsemesteret 2011 skal valget skje elektronisk i individuell studieplan i juli 2011, og for vårsemesteret 2012 i desember 2011. Det tas forbehold om mange nok påmeldinger til de enkelte valgkurs for å kunne sette de i gang. Mulige valgbare kurs i 2. år er:

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
BØK 3531 Finansregnskap og regnskapsanalyse 7,5 X  
ELE 3701 Innovation and Entrepreneurship 7,5 X  
ELE 3702 Social Entrepreneurship 7,5 X  
ELE 3703 Økonomisk sosiologi 7,5 X  
ELE 3705 Reputation and Corporate Communication 7,5 X  
ELE 3706 Persuasion and Dialogue for Leaders 7,5 X  
ELE 3707 Sosiale medier 7,5 X  
ELE 3708 Kjøpesenterledelse 7,5 X  
ELE 3710 Business and Professional Ethics 7,5 X  
ELE 3711 Sociology for Business Students 7,5 X  
ELE 3712 Risk Management and Governance 7,5 X  
ELE 3713 Markedsteori 7,5 X  
ELE 3714 Personalledelse 7,5 X  
ELE 3716 Organization and Change 7,5 X  
ELE 3727 Corporate Environmental Management 7,5 X  
ELE 3732 Financial bubbles, crashes and crises 7,5 X  
ELE 3734 Butikkledelse 7,5 X  
ELE 3737 Styre- og utvalgsarbeid 7,5 X  
ELE 3738 Festivalledelse 7,5 X  
ELE 3739 Co-creation 7,5 X  
ELE 3740 Grønn markedsføring 7,5 X  
ENT 3400 Introduksjon til entreprenørskap 7,5 X  
FIN 3511 Kredittvurdering 7,5 X  
INF 3402 IT i organisasjoner 7,5 X  
INF 3628 Digital virksomhetsutvikling 7,5 X  
JUR 3420 Forretningsjus 7,5 X  
JUR 3430 Markedsrett 7,5 X  
KLS 3630 Movie Industry 7,5 X  
MRK 3400 Kulturforståelse 7,5 X  
MRK 3510 Markedskommunikasjon 7,5 X  
MRK 3544 Politisk økonomi 7,5 X  
MRK 3560 Massepåvirkning 7,5 X  
ORG 1210 Organisasjonsteori og HRM 7,5 X  
PRK 3520 Medier i moderne samfunn 7,5 X  
RLS 3580 Bærekraftig reiseliv 7,5 X  
SHI 3401 The Maritime Industry 7,5 X  
SPÅ 2901 Business Communication in English - Written Intercultural and Ethical Awareness 7,5 X  
SPÅ 2902 Business Communication in English - Oral Effective Presentations and Negotiations 7,5 X  
SPÅ 2911 Kommunikasjon for næringslivet - Tysk skriftlig 7,5 X  
SPÅ 2921 Kommunikasjon for næringslivet - Fransk skriftlig 7,5 X  
SPÅ 2931 Kommunikasjon for næringslivet - Spansk skriftlig 7,5 X  
VHL 3554 Prisstrategi 7,5 X  
MET 2910 Matematikk for økonomer (Går over to semestre) 7,5 X X
BØK 3421 Finans og økonomistyring II 7,5   X
ELE 3701 Innovation and Entrepreneurship 7,5   X
ELE 3706 Persuasion and Dialogue for Leaders 7,5   X
ELE 3707 Sosiale medier 7,5   X
ELE 3710 Business and Professional Ethics 7,5   X
ELE 3711 Sociology for Business Students 7,5   X
ELE 3712 Risk Management and Governance 7,5   X
ELE 3717 Forbrukerrettigheter 7,5   X
ELE 3718 Medieøkonomi 7,5   X
ELE 3720 Mediehåndtering 7,5   X
ELE 3721 Place Management 7,5   X
ELE 3722 EU, EØS og Norge 7,5   X
ELE 3723 Politisk styring 7,5   X
ELE 3724 Ledelse og økonomisk kriminalitet 7,5   X
ELE 3725 Prosjektledelse 7,5   X
ELE 3730 Utviklingsøkonomi 7,5   X
ELE 3732 Financial bubbles, crashes and crises 7,5   X
ELE 3733 Organisering av ny virksomhet 7,5   X
ELE 3734 Butikkledelse 7,5   X
ELE 3735 Finansregnskap 7,5   X
EXC 2121 International Commercial Law 7,5   X
FIN 3502 Verdipapirrett 7,5   X
JUR 3613 Arbeidsrett 7,5   X
KLS 3550 Galleri og museum 7,5   X
MAD 1214 Logistikk 7,5   X
MET 3592 Økonometri 7,5   X
MRK 3500 Business to Business; markedsføring og salg 7,5   X
MRK 3520 Logistikk og markedsføringskanaler 7,5   X
MRK 3566 Forbrukersosiologi og kultur 7,5   X
ORG 3640 Kommunikasjon for ledere og organisasjoner 7,5   X
PRK 3523 Overtalelse i teori og praksis 7,5   X
RLS 3584 Opplevelsesøkonomi 7,5   X
SPÅ 2901 Business Communication in English - Written Intercultural and Ethical Awareness 7,5   X
SPÅ 2902 Business Communication in English - Oral Effective Presentations and Negotiations 7,5   X
SPÅ 2912 Kommunikasjon for næringslivet - Tysk muntlig 7,5   X
SPÅ 2922 Kommunikasjon for næringslivet - Fransk muntlig 7,5   X
SPÅ 2932 Kommunikasjon for næringslivet - Spansk muntlig 7,5   X

3. studieår 2012/2013 - Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2012.

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
JOU XXX7 Det nye mediemarkedet 7,5
STR XXX1 Strategi 7,5 X  
JOU xxxx Internship - Redaksjonspraksis* 15 X  
JOU XXX6 Bacheloroppgave 15   X
JOU XXX5 Journalistiske prosjekter 7,5 X
JOU XXX8 Operativ arbeidsledelse i redaksjonen 7,5   X

*Internship - Redaksjonspraksis kan erstattes av to valgkurs, men Internship - Redaksjonspraksis anbefales sterkt.