Bachelorstudiet i medieutvikling og journalistikk

Bachelorstudiet i medieutvikling og journalistikk

Studieplanene nedenfor viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på normert studietid. Læringsmål for studiet

Kunnskapsmål

Studentene skal tilegne seg kunnskaper innenfor alle de tre emnene studiet består av:

  • Metoder og sjangre innenfor journalistikk i en flermedial redaksjon, med vekt på papir og nett, og med en særlig innretning mot kritisk, undersøkende journalistikk. Organisering og ledelse av prosjekter og teamarbeid.
  • Medieøkonomi og medieutvikling, både i historisk og aktuelt perspektiv, inkludert kjennskap til nye mediemarkeder.
  • Journalistisk innovasjon og entreprenørskap, som blant annet omfatter kunnskap om produktutviklingsprosesser og utvikling av forretningsideer innenfor journalistikk og annen innholdsproduksjon.

Ferdighetsmål

Studentene skal likeledes utvikle ferdigheter innenfor alle de tre emnene:

  • Beherske nyhetsjournalistikk, med vekt på egenproduserte nyheter, og kritisk, undersøkende journalistikk, basert på team- og prosjektarbeid. Beherske datastøttet kildearbeid knyttet til konkrete prosjekter. Gjennomføre journalistiske fortellinger basert på egen research, både på papir og nett.
  • Gjennomføre analyser av mediebedrifters utviklingspotensialer. Fortrolighet med og ferdigheter i mediearbeid i ulike mediekanaler.
  • Utvikle og lansere egne journalistiske produkter og forretningsideer. Kartlegge markedspotensial og konkurransesituasjon gjennom konkrete utviklingsprosjekter.

Holdningsmål

Studentene skal fremme kritisk og etisk refleksjon knyttet til alle de tre emnene i studiet.

  • Særlig sentralt står refleksjon over eksisterende presseetikk og etiske utfordringer knyttet til den nye medievirkeligheten. Studentene skal inviteres til refleksjon over konsekvenser av journalist- og redaktørroller under forandring og kunne identifisere seg med ets system av forpliktende verdier..
  • Reflektere over medienes roller i samfunnet, særlig knyttet opp mot strategiske, markedsmessige og etiske problemstillinger. Utvikle evnen til å stille seg kritisk til utviklingsmønstre. Kunne delta i verdibaserte diskusjoner om normer og regler, og ta ansvar for egen rolle som kommende journalist.
  • Opparbeide en kritisk og etisk refleksjon over muligheter og begrensninger ved utvikling av nye digitale journalistiske produkter og prosjekter.

1. studieår 2010/2011

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
BØK 3411 Finans og økonomistyring I 7,5 X  
HIS 3410 Bedriften 7,5 X  
MRK 3414 Markedsføringsledelse 7,5 X  
JOU 3402 Nyhetsjournalistikk 7,5 X  
MET 3431 Statistikk 7,5   X
MRK 3480 Forbrukeratferd 7,5   X
ORG 3401 Organisasjonsatferd og ledelse 7,5   X
SØK 3432 Makroøkonomi 7,5   X

2. studieår 2011/2012 - Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2011.

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
MET 2123 Metode og dataanalyse 7,5 X  
JOU XXX1 Undersøkende journalistikk 7,5 X  
JOU XXX2 Medieøkonomi og medieutvikling 7,5 X  
Valgkurs 1 7,5 X  
BØK 3551 Praktisk økonomi og virksomhetsstyring 7,5   X
JOU XXX3 Fortellende journalistikk 7,5   X
JOU XXX4 Journalistisk innovasjon og entreprenørskap 7,5   X
Valgkurs 2 7,5   X

3. studieår 2012/2013 - Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2012.

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
JOU XXX5 Journalistiske prosjekter 7,5 X  
STR XXX1 Strategi 7,5 X  
JOU xxxx Internship - Redaksjonspraksis 15 X  
JOU XXX6 Bacheloroppgave med metodeseminar 15   X
JOU XXX7 Det nye mediemarkedet 7,5   X
JOU XXX8 Operativ arbeidsledelse i redaksjonen 7,5   X

Internship - Redaksjonspraksis kan erstattes av to valgkurs, men Internship - Redaksjonspraksis anbefales sterkt.