JOU 3548 Medieøkonomi og medieutvikling - KONTINUASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
JOU 3548 Medieøkonomi og medieutvikling - KONTINUASJONSEKSAMEN Kursansvarlig Mona K Solvoll Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Læringsmål Kunnskapsmål Kurset fokuserer på teknologiske, globale, regulerende og sosiale drivkrefter som konstant påvirker og utvikler medieindustrien. Studentene skal tilegne seg;
Ferdighetsmål Etter kurset skal studentene kunne beskrive og forklare hvordan mediene fungerer, deres struktur og organisasjon. Studentene skal kunne;
Holdningsmål Gjennom kurset skal studentene opparbeide seg et holistisk perspektiv på mediemarkedet. De skal øve seg på å reflektere og diskutere rundt de ulike medienes rolle i samfunnet på flere nivåer, spesielt i forhold til hvilke strategiske, markedsmessige og etiske problemstillinger som er involvert. Forkunnskaper Ingen. Obligatorisk litteratur Bøker: Albarran, Alan B. 2010. The media economy. Routledge. 200 sider Harrie, Eva, red. 2009. The Nordic media market 2009 : Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden : media companies and business activities. 2nd ed. Nordicom. 200 sider. Kun elektronsik (gratis) http://www.nordicom.gu.se/eng.php?portal=publ&main=elektronisk_publ.php&me=14 Institutet för Reklam och Mediestatistik. 2010. Norsk Mediestatistikk. IRM. 48 sider Johnson, Gerry, Kevan Scholes and Richard Whittington. 2012. Fundamentals of strategy. 2nd ed. FT Prentice Hall. Kun kap. 1,2,3 og 5 som er pensum Vaage, Odd Frank. Siste utg. Norsk mediebarometer. Statistisk sentralbyrå. Finnes elktronisk (gratis) http://www.ssb.no/emner/07/02/30/medie/ Wilberg, Erik. 2010. Ledelse i motbakke : en aksjonsstudie av lederskap i aviser/mediehus gjennom finanskrisetider. Handelshøyskolen BI. 36 sider. Finnes elektronisk (gratis) http://www.erikwilberg.no/html/publikasjoner.html Wilberg, Erik. 2010. Mediaprospect ´2011 : analyse og tanker foran budsjettåret 2011. Mediebedriftenes Landsforening. 110 sider Anbefalt litteratur Emneoversikt
Dataverktøy Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset. Læreprosess og tidsbruk Kurset vil bli gjennomført med en kombinasjon av forelesninger, aktivisering og veiledning med praktiske oppgaver og case. Som en del av mappeevalueringen skal det foretas en presentasjon av selskapsrapporten. Studentene vil ut fra tilbakemeldingene som gis på presentasjonen ha mulighet til å endre/forbedre selskapsrapporten før innlevering av mappen i slutten av semesteret Anbefalt tidsforbruk:
Eksamen Endelig karakter i kurset fastsettes på grunnlag av 2 elementer: Én (1) times multiple choice test. Multiple choice testen bedømmes bestått / Ikke bestått. 72 timers hjemmeeksamen som teller 100 % av karakteren. Begge deler må bestås for å få endelig karakter. Eksamenskode(r) JOU 35481 - Hjemmeeksamen, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset JOU 3548 Medieøkonomi og medieutvikling, 7,5 studiepoeng. JOU 35482 - Multiple choice, bedømmes bestått / Ikke bestått Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler tillatt. Kontinuasjon Kurset ble undervist siste gang høsten 2011. Kontinuasjonseksamen tilbys høsten 2012 og siste gang våren 2013. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI