MRK 3480 Forbrukeratferd - KONTINUASJONSEKSAMEN
MRK 3480 Forbrukeratferd - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kurset ble gjennomført siste gang vår 2023. Det tilbys kontinuasjonseksamen høst 2023 og siste gang vår 2024. Det vil ikke være krav til godkjent arbeidskrav for å kunne avlegge kontinuasjonseksamen når kurset er faset ut.
Kurset skal gi studenten en innføring i faget forbrukeratferd på et grunnleggende nivå. Det legges vekt på hvilke faktorer som styrer og påvirker forbrukerens atferd, og hvordan markedsføreren kan dra nytte av disse faktorene. I tillegg har kurset til hensikt å kartlegge forhold omkring behov for varer og tjenester, hvordan de samme varer og tjenester brukes, og ikke minst hvilken beslutningsprosess som ligger bak kjøp av en vare eller tjeneste.
Etter fullført kurs skal studentene:
- forklare sentrale begreper
- tilegne seg en grunnforståelse og kompetanse for forbrukeratferd som fagområde
- være oppdatert på dagens forskning og utviklingsarbeid
- ha kunnskap om forbrukerens beslutningsprosess ved anskaffelse av varer og tjenester
- tilegne seg bred kunnskap om forhold og faktorer som påvirker forbrukerens beslutningsprosess.
Etter fullført kurs skal studentene:
- kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings -og utviklingsarbeid på teorier knyttet til forbrukerens valg og kjøpsatferd, slik at riktige markedsføringsvalg kan tas
- kunne anvende kunnskap om forbrukernes kjøp, bruk og kast som utgangspunkt for utvikling av bærekraftig forbruk
- kunne vurdere og sammenligne ulike teorier om ulike aktuelle forhold som påvirker forbrukerens atferd, samt argumentere og begrunne hvilke som best beskriver et fenomen.
Etter fullført kurs skal studentene evne å:
- stille kritiske spørsmål til, og reflektere over sentrale forutsetninger og antakelser innen forbrukeratferd som fagområde
- reflektere over ulike etiske dilemma knyttet til hvordan markedsføring kan påvirke forbrukernes beslutninger.
- Introduksjon til forbrukeratferd
- Beslutninger
- Kjøp, bruk og kast
- Motivasjon
- Læring og holdninger
- Emosjoner og følelser
- Persepsjon
- Arv og miljø
- Grupper, sosiale klasser og kultur
- Segmentering
- Teknologi overalt
- Negativ forbrukeratferd
- Gråsoner og etiske hensyn
- Hva er forbruk? Ulike perspektiver
Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, webinarer og gruppearbeid.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Kontinuasjon
Det er ikke krav til godkjent arbeidskrav når kurset ikke lenger tilbys. Det betyr at det ikke er krav om godkjent arbeidskrav for å avlegge eksamen høst 2023 og siste gang vår 2024.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
MRK 2914 Markedsføring, MRK 3414 Markedsføringsledelse eller tilsvarende kunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Strukturert test Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: MRK 34801 Karakterskala: ECTS |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 40 Time(r) | Deltakelse i undervisning, gruppearbeid og fellesveiledning |
Undervisning | 2 Time(r) | Webinarer - 2 ganger á 1 time, med kursansvarlig |
Forberedelse til undervisning | 130 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 25 Time(r) | |
Eksamen | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.