MRK 3510 Markedskommunikasjon - KONTINUASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015
|
MRK 3510 Markedskommunikasjon - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kursansvarlig
Even Johan Lanseng
Institutt
Institutt for markedsføring
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Kurset fokuserer på utvikling og ledelse av en bedrifts markedskommunikasjon. Temaer vil inkludere reklame, e-kommunikasjon, PR, salgsfremming, sponsing og andre elementer i kommunikasjonsmiksen. Det vil bli lagt spesiell vekt på at markedskommunikasjon er en aktivitet som har bedriftsøkonomisk målsettinger. I denne sammenheng vil kurset, på den ene side, ta opp problemstillinger som integrert markedskommunikasjon, planlegging, mål, effektmålinger og, på den annen side, analysere hvordan markedskommunikasjonen virker gjennom forbrukerpsykologiske mekanismer.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Etter gjennomført kurs skal studenten kunne de relevante modeller og teorier som beskriver og forklarer hvordan markedskommunikasjon mottas, behandles, og responderes på av forbrukerne. Studenten skal også kunne sette mål for, planlegge og budsjettere markedskommunikasjonsaktiviteter samt forstå hvor viktige disse aktivitetene er i en forretningsmessig kontekst.
Ferdighetsmål
Etter gjennomført kurs skal studenten være i stand til å:
- Analytisk vurdere en bedrifts markedskommunikasjon herunder anvende kunnskap om planlegging og relevante modeller og teorier simultant slik at de avveininger og beslutningene de skal foreta er av høy kvalitet.
- Beskrive og forklare teorier og modeller innenfor integrert markedskommunikasjon.
- Anvende teorier og modeller på markedskommunikasjonsproblemer i case, arbeidskrav, fagoppgave og skriftlig eksamen.
Holdningsmål
Etter gjennomført kurs skal studenten være i stand til å:
- Forstå at de modeller, teorier og logikker som de blir presentert for i kurset er basert på utvalgte perspektiver på markedskommunikasjon som er relevant i en forretningsmessig kontekst, og at andre perspektiver kan være like relevante i andre kontekster.
- Forstå etiske vurderinger som angår markedskommunikasjon.
Forkunnskaper
MRK 3414 Markedsføringsledelse, MRK 2914 Markedsføring eller tilsvarende kunnskaper. Det anbefales at studentene har Forbrukeratferd i tillegg.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Pelsmacker, Patrick de, Maggie Geuens, Joeri Van den Bergh. 2013. Marketing communications : a European perspective. 5th ed. Pearson Education Limited
Anbefalt litteratur
Bøker:
Schultz, Don E., Heidi Schultz. 2004. IMC, the next generation : five steps for delivering value and measuring returns using marketing communication. McGraw-Hill
Emneoversikt
1. Integrert markedskommunikasjon
2. Målsettinger, målgrupper, planlegging og budsjettering
3. Forbrukerpsykologiske mekanismer
4. Kommunikasjonsmiksens ulike elementer
Dataverktøy
Benyttes ikke.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset vil bestå av en kombinasjon av forelesninger og ulike former for oppgaveløsning. Under punktet ”Oppgavegjennomgang og tilbakemeldinger i plenum” vil det kunne være ulike former for gjennomgang av arbeidskrav og presentasjoner fra studentene. Tilbakemeldinger vil bli gitt elektronisk eller i forelesninger.
Aktivitet | Timebruk |
Forelesninger | 30 |
Oppgavegjennomgang, veiledning og tilbakemeldinger i plenum | 10 |
Forberedelse til forelesningene/lese litteratur | 30 |
Oppgaveløsning | 70 |
Selvstudium og kollokvier | 58 |
Eksamen | 2 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
BI Nettstudier
I kursgjennomføringen ved BI Nettstudier benyttes den nettbaserte undervisningsplattformen it's Learning. Her publiserer nettlærer fagstoff, øvingsoppgaver (inklusive innsendingsoppgaver med tilbakemeldinger), samt eventuelle case og digitale læringsressurser. Studentene gis mulighet til å kommunisere med nettlærer og medstudenter. Det gjennomføres intensivundervisning på samlinger i begynnelsen av semesteret og før eksamen. Nettstudentene tilbys også en studieguide, som er en pedagogisk veiledning til pensumlitteraturen.
Anbefalt tidsbruk i kurset:
Aktivitet | Timebruk |
Deltagelse i undervisning (helgesamlinger) | 8 |
Arbeid med pensumstoff, innsendingsoppgaver og oppgaver/aktiviteter på It's Learning | 128 |
Oppgaveløsning og eksamen | 64 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Endelig karakter i kurset vil bli satt på grunnlag av;
- En prosjektoppgave som løses individuelt eller i grupper på inntill 3 studenter. Denne teller 70 % av karakteren i kurset. Oppgaven vil bli levert ut i begynnelsen av semesteret.
- En to timers individuell skriftlig eksamen. Denne teller 30 % av karakteren i kurset.
Eksamenskode(r)
MRK 35101 - Prosjektoppgave teller 70 % i kurset MRK 3510, 7,5 studiepoeng
MRK 35102 - Eksamen teller 30 % i kurset MRK 3510, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt på prosjektoppgaven. Samarbeide på tvers av studentgrupper/besvarelser er ikke tillatt.
Ingen hjelpemidler tiltatt til skriftlig eksamen.
Kontinuasjon
Kurset ble undervist siste gang høsten 2013. Kontinuasjonseksamen tilbys, våren 2014, høsten 2014 og siste gang våren 2015.
Tilleggsinformasjon
Ved ordinær gjennomføring hadde kurset arbeidskrav.