ELE 3707 Sosiale medier og nettverk
ELE 3707 Sosiale medier og nettverk
Sosiale- og nettverkmedier er blitt verdifulle teknologier i forretningsdrift i alle typer av bransjer. Kanalene gir virksomheter effektive måter å følge kunden og andre interessenter på, og skaper møteplasser for samhandling og kunnskapsdeling i et omfang vi aldri tidligere har sett. Men hvordan bør virksomheter tilnærme seg sosiale kanaler og nettverk som en arena for verdiskapning? Viktig er det å forstå hvilke taktiske og strategiske valg som må tas for å høste gevinster gjennom å kommunisere effektivt og troverdig med den man ønsker å nå.
Læringsutbytte:
Digitalisering gir endrede konkurranseforhold i de fleste næringer. I dagens organisatoriske virkelighet tas nye medier/ny teknologi i økende grad i bruk, internt for å effektivisere eksisterende arbeidsprosesser, eksternt for å forbedre kommunikasjon med kunder og andre typer av brukere. Kurset gir deg innblikk og forståelse av nyere teorier, drivkrefter og trender i virksomheter som har gjort bruken av sosiale medier til et konkurransefortrinn gjennom fokus på ytre motivasjon og menneskelige relasjoner som bærende prinsipp.
Etter endt kurs skal studentene ha:
- Innsikt i hvordan sosiale medier som nyere teknologi griper inn alle sektorer og bransjer
- Grunnleggende kunnskap om sosiale medier betydning og rolle virksomhetens forretningsfunksjoner
- Forståelse for kanalenes egenart som utgangspunkt for produksjon av variert og engasjerende innhold for sosiale plattformer
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Kunne redegjøre for hvilken rolle sosiale medier har i forretningsdrift
- Bruke sosiale medier til ulike strategiske kommunikasjonsformål
- Bidra med innholdsproduksjon og vurdering av hvordan, hvor og når innhold skal distribueres på tvers av kanaler
Etter endt kurs skal studentene:
- Kunne reflektere og diskutere relevante faglige problemstillinger om åpenhet og gjennomsiktighet som kjerneverdier i kommunikasjon
- Kunne reflektere over hvordan og hvorfor tilstedeværelse i sosiale kanaler må være integrert i en større mediestrategi bestående av tradisjonelle og nyere digitale kommunikasjonskanaler.
- Medieutviklingen, forbrukertrender, drivere for forandring
- Den digitale kundereisen
- Nettverksteori - teknologimediert kommunikasjon og samhandling.
- Strategisk forankring, organisatoriske forutsetninger
- Sosiale kanaler og nettverk i forretningsdrift;
- analyse/innsikt
- internkommunikasjon
- kundedialog - CRM
- kunnskapsdeling/samhandling
- markedsføring og merkevarebygging
- Influencer marketing
- produktutvikling, innovasjon
- Sosiale medieplattformer, fellestrekk, særtrekk og egenskaper
- Innholdsmarkedsføring og innholdsproduksjon
- Etikk og juss
- Måling av kommunikasjonseffekt
Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning supplert med videoforelesninger. Det vil mellom forelesningene tilfettelegges for at studentene kan jobbe med frivillige eksamensrelevante refleksjonsoppgaver.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Uke(r) Kommentar: Kurset avsluttes med en fagoppgave som løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3) studenter. Fagoppgaven teller 100 prosent av eksamenskarakteren i kurset. En egenevaluering som gir en kortfattet beskrivelse av læringsutbytte i forhold til kursets læringsmål, samt et begrunnet karakterforslag.Fagoppgaven, som skal følge BI’s mal for referanseteknikk, skal være på maksimum 10 sider. Eksamenskode: ELE37071 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 40 Time(r) | Deltagelse i undervisning fordelt på klasserom og nettundervisning |
Forberedelse til undervisning | 80 Time(r) | Forberedelser til forelesning/lese litteratur/diskusjon på klassen facebookside |
Gruppearbeid / oppgaver | 80 Time(r) | Fagoppgave/oppgaver |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.