ELE 3707 Sosiale medier
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016 English version |
ELE 3707 Sosiale medier
Kursansvarlig
Cecilie Staude
Institutt
Institutt for markedsføring
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Datasamfunnet, mediemarkedet og tradisjonelle kommunikasjonsmønstre er i endring. Sosiale nettverk som Facebook, Twitter og blogg skaper nye arenaer for kundekontakt, samfunnsdebatt og meningsutveksling, og blir derfor spådd en stadig viktigere demokratisk rolle.
Sosiale nettverk har skapt nye møteplasser og muligheter for å dele informasjon, kunnskap og erfaringer i et omfang vi aldri tidligere har sett. Dette byr på muligheter og utfordringer for alle som har et bevisst forhold til eget omdømme- og kommunikasjonsarbeid. Viktig er det derfor å forstå hvilke nye krav som stilles for å kommunisere effektivt og troverdig med dem man ønsker å nå.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Etter endt kurs skal studentene ha:
- Etablert kunnskap om hvordan datasamfunnet, sosiale medier og et fragmentert medielandskap endrer premisser for virksomheters forretningsdrift, kommunikasjon og markedsføring
- Opparbeidet forståelse for sentrale drivkrefter for relasjonsbygging til virksomheters interessenter i sosiale medier
- Opparbeidet forståelse for hvordan sosiale medier kan forsterke og spille sammen med informasjonen som finnes i virksomhetens øvrige kanaler
Ferdighetsmål:
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Redegjøre for endringstrekk ved markedskommunikasjonen som et produkt av økt brukerdeltagelse i sosiale medier
- Skape personlig- samtale og verdibasert kommunikasjon i sosiale medier
- Bidra i arbeidet med planlegging, gjennomføring og måling av kommunikasjonsprosesser i sosiale medier som gir synergier til virksomhetens tradisjonelle kommunikasjon og forretningsdrift.
Holdningsmål
Reflektere over åpenhet og gjennomsiktighet som kjerneverdier i kommunikasjon. Kunne se dialog som en forutsetning for å skape verdi blant de som kommuniserer. Reflektere verdien som data generert i sosiale medie kan ha for å skaffe seg konkurransefortrinn.
Forkunnskaper
Ingen særskilte
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Heggernes, Tarjei Alvar. 2013. Digital forretningsforståelse : fra store data til små biter. Fagbokforlaget
Li, Charlene, Josh Bernoff. 2011. Groundswell : winning in a world transformed by social technologies. Expanded and rev. ed.. Harvard Business Press
Aalen, Ida. 2015. Sosiale medier. Fagbokforlaget. 150 sider
Artikkelsamling:
Et utvalg av artikler vil tilgjengeligsgjøres for nedlasting av studentene på Itslearning
Anbefalt litteratur
Bøker:
Bradley, Anthony, J. and McDonald Mark P.. 2011. The social organization : how to use social media to tap the collective genius of your customers and employees. Harvard Business School Press. 272 sider
Enjolras, Bernard ... [et al.]. 2013. Liker - liker ikke : sosiale medier, samfunnsengasjement og offentlighet. Cappelen Damm akademisk
Kotler, Phillip, Hermawan Kartajaya og Iwan Setiawan. 2010. Markedsføring 3.0 : fra produkter til kunder til den menneskelige ånd. Hegnar media. Finnes også i engelsk utg. Marketing 3.0
Emneoversikt
- Datasamfunnet og sosiale mediers rolle i samfunnsutviklingen
- Sosiale medieplattformer, fellestrekk, særtrekk og egenskaper
-
Sosiale medier i markedskommunikasjonsmiksen,
- Bruks og nytteområder
-
Markedsføring i sosiale medier
- Søkemotoroptimalisering, kundedialog, annonsering,
- kundeanalyse, innovasjon
- Forankring, strategisk, personlig og organisatorisk
-
Sosial kommunikasjon;
- Personlig
- Samtale
- Verdi
- Roller, juss og etiske problemstillinger
Dataverktøy
Studentene trenger egen bærbar PC.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning, videoforelesninger, diskusjonsoppgaver samt faglig diskusjon på klassens Facebookside.
Anbefalt tidbruk for studentene:
Aktivitet | Timebruk |
Deltagelse i undervisning | 36 |
Forberedelser til forelesning/ lese litteratur/diskusjon på klassen facebookside | 84 |
Prosjektoppgave/muntlig presentasjon | 80 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Kurset avsluttes med en ukes (1 uke) fagoppgave som løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3) studenter.
Besvarelsen skal omfatte en samlet egenevaluering som gir en kortfattet beskrivelse av læringsutbytte i forhold til kursets læringsmål, samt et begrunnet karakterforslag.
Eksamensbesvarelsen, som skal følge BI’s mal for referanseteknikk, skal være på maksimum 20 sider (eksklusiv egenevaluering, forside, innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og eventuelle vedlegg). Eksamensbesvarelse og egenevalueringen teller til sammen 100 % av karakteren.
Eksamenskode(r)
ELE 37071 Fagoppgave, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset ELE 3707 Sosiale Medier, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Kontinuasjon
Kontinuasjon avholdes ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
Tilleggsinformasjon