ELE 3707 Sosiale medier og nettverk
ELE 3707 Sosiale medier og nettverk
Sosiale medier og nettverk har for lengst blitt en del av virksomheters verdikjeder og en «hub» for å forme brukeropplevelser. Men hvordan bør virksomheter tilnærme seg bruk av teknologiene som en arena for verdiskapning, der den sosiale kapitalen styrkes gjennom å koble sosiale medier-formål sammen med forretningsområder og funksjoner? Viktig blir det da å forstå hvilke taktiske og strategiske valg som må tas for å utløse gevinster gjennom å kommunisere effektivt og troverdig med den man ønsker å nå.
Etter endt kurs skal studentene ha:
- Kunnskap om hvilke formål sosiale medier har innenfor virksomhetens forretningsområder og funksjoner
- Kjenne til strategisk planlegging av markedsføringsaktiviteter i sosiale kanaler
- Forståelse for kanalenes egenart som utgangspunkt for produksjon av variert og engasjerende innhold
Etter endt kurs skal studentene:
- Kunne koble sammen sosiale medier-formål med forretningsfunksjoner
- Bistå i planleggingen av sosiale medier til strategiske kommunikasjon- og markedsføringsformål
- Bidra med innholdsproduksjon og vurdering av hvordan, hvor og når innhold skal publiseres på tvers av kanaler
Etter endt kurs skal studentene:
- Kunne reflektere og diskutere relevante faglige problemstillinger om åpenhet og gjennomsiktighet som kjerneverdier i kommunikasjonen.
- Kunne reflektere over hvordan og hvorfor tilstedeværelse i sosiale kanaler må være integrert i en større mediestrategi.
- Medieutviklingen, forbrukertrender, drivere for forandring
- Den digitale kundereisen
- Nettverksteori - teknologimediert kommunikasjon og samhandling.
- Strategisk forankring, organisatoriske forutsetninger
- Sosiale kanaler og nettverk i forretningsdrift;
- analyse/innsikt
- internkommunikasjon
- kundedialog - CRM
- kunnskapsdeling/samhandling
- markedsføring og merkevarebygging
- Influencer marketing
- produktutvikling, innovasjon
- Sosiale medieplattformer, fellestrekk, særtrekk og egenskaper
- Innholdsmarkedsføring og innholdsproduksjon
- Etikk og juss
- Måling av kommunikasjonseffekt
Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning supplert med enkelte videoforelesninger. Det vil mellom forelesningene tilrettelegges for at studentene kan jobbe med frivillige eksamensrelevante refleksjonsoppgaver.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Uke(r) Kommentar: Kurset avsluttes med en fagoppgave som løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3) studenter. Fagoppgaven teller 100 prosent av eksamenskarakteren i kurset. Eksamenskode: ELE37071 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 40 Time(r) | Deltagelse i undervisning fordelt på klasserom og nettundervisning |
Forberedelse til undervisning | 80 Time(r) | Forberedelser til forelesning/lese litteratur/diskusjon på klassen facebookside |
Gruppearbeid / oppgaver | 80 Time(r) | Fagoppgave/oppgaver |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.