Bachelorstudiet i markedsføring
Bachelorstudiet i markedsføring
Studieplanene viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på de ulike studievariantene, også kalt normert studietid.
Fra og med studieåret 2009/2010 revideres bachelorstudiene, slik at minste kursstørrelse som hovedregel vil være 7,5 studiepoeng. Dette innebærer en omlegging av kursstrukturen i hvert enkelt studium. Endringene fases inn pr. studieår, slik at alle 1. år endres i studieåret 2009/2010, alle 2. år endres i studieåret 2010/2011 og alle 3. år i studieåret 2011/2012.
Studenter som startet på sine studier før høsten 2009, og følger normert studietid, skal fullføre etter tidligere kursstruktur. Det vil bli arrangert kontinuasjonseksamener for alle 1. og 2. års-kurs til og med våren 2012, og for alle 3. års-kurs til og med våren 2013.
Mer informasjon om revisjon av bachelorstudiene kan du finne under studentinformasjon på www.bi.no
Studieplanene er her presentert slik at kursene som fremkommer, er de som blir undervist i studieåret 2009/2010. Ønsker du å se hv ordan revidert studieplan for 2. og 3. år ser ut i henholdsvis 2010/2011 og 2011/2012 kan du åpne disse nedenfor. Trenger du å se tidligere studieplaner kan du finne disse her.
Læringsmål for studiet Markedsføring har bedriftens inntektsside som ansvarsområde. Det overordnede målet for Bachelor i Markedsføring er derfor å utvikle kunnskaper og ferdigheter om forhold som påvirker etterspørselssiden. Fremragende markedsføring er også lønnsom markedsføring. Det betyr at studentene tilegner seg faglig grunnlag i et bredt spekter økonomisk administrative fag.
Kunnskapsmål
Det overordnede mål er at studentene tilegner seg grunnkompetanse i alle kjerneområder i markedsføring og de tilstøtende fagområder som er relevante i kombinasjon med markedsføring.
Markedsføring
|
Tilstøtende fagområder
|
Ferdighetsmål
Studentene skal ha ferdigheter i å samle inn og bearbeide informasjon fra kunder og andre kilder for å forstå kundebehov og andre forhold. De skal kunne benytte teorier og annen kunnskap fra markedsføringsfagene til å utvikle bedriftens respons på markedsinformasjonen, og de skal selv kunne delta i gjennomføringen. De skal kunne integrere kunnskaper fra de tilstøtende fagområder og benytte disse i utøvelse av markedsføringsarbeid. De skal ha ferdigheter i å fange opp, analysere og vurdere samt bidra i løsningen av etiske og samfunnsansvarlige problemstillinger. De skal kunne kommunisere effektivt i et internasjonalt forretningsmiljø. De skal kunne utvikle og gjennomføre markedsplaner og i mindre bedrifter skal de kunne delta i ledelsen av bedriftens strategiske planarbeid.
Etter fullført Bachelor i Markedsføring har studenten tilegnet seg faglig kompetanse for stillinger i markedsføring herunder produktsjefstillinger, salgsledelse, utøvende salg og relasjonsutvikling, markedsundersøkelser, reklame, eksportsalg, nyskapning.- og grundervirkomhet, generell ledelse i mindre bedrifter med mer.
Holdningsmål
Studentene skal ha utviklet evnen til å se etiske dilemmaer de møter i arbeidet, vurdere etiske konsekvenser og legge avgjørende vekt på rederlighet og etisk forsvarlige valg.
HELTID Bachelorstudiet i markedsføring, 1. år 2009/2010 - heltid over to semestre, Revidert plan
1. studieår 2009/2010 - revidert plan
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
BØK 3411 | Finans og økonomistyring I | 7,5 | X | |
JUR 3430 | Markedsrett | 7,5 | X | |
MRK 2914 | Markedsføring | 7,5 | X | |
HIS 3410 | Bedriften | 7,5 | X | |
MET 3431 | Statistikk | 7,5 | X | |
MRK 2980 | Forbrukeratferd | 7,5 | X | |
ORG 3401 | Organisasjonsatferd og ledelse | 7,5 | X | |
SØK 3432 | Makroøkonomi | 7,5 | X |
Bachelorstudiet i markedsføring, 2. år 2010/2011 - heltid over to semestre, Revidert plan
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
MET XX23 | Metode og dataanalyse | 7,5 | X | |
MRK XX23 | Markedskommunikasjon | 7,5 | X | |
SPÅ* | Interkulturell kommunikasjon | 7,5 | X | |
. | Valgkurs 1 | 7,5 | X | |
BØK XXX5 | Økonomi og virksomhetsstyring | 7,5 | X | |
MRK XX21 | Logistikk / markedsføringskanaler | 7,5 | X | |
MRK XX22 | Business to Business markedsføring og salg | 7,5 | X | |
. | Valgkurs 2 | 7,5 | X |
SPÅ* I kurset Interkulturell kommunikasjon er det mulig å velge mellom engelsk, tysk, fransk eller spansk.
Det tas forbehold om mange nok påmeldinger for å kunne sette i gang de ulike språkkursene.
Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2010.
Bachelorstudiet i markedsføring, 3. år 2011/2012 - heltid over to semestre, Revidert plan
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
MRK XX31 | Tjenestemarkedsføring og kundelojalitet | 7,5 | X | |
STR XXX1 | Strategi | 7,5 | X | |
Valgkurs 3 | 7,5 | X | ||
Valgkurs 4 | 7,5 | X | ||
DIP XXX3 | Bacheloroppgave i markedsføring | 15 | X | |
MRK XX32 | Internasjonal markedsføring | 7,5 | X | |
MRK XX33 | Produkt, pris og markedsplan | 7,5 | X |
Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2011. Bachelorstudiet i markedsføring, 2. år 2009/2010 - heltid over to semestre
Fullført og bestått 1. og 2. år gir tittelen Markedskandidat.
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
MRK 2531 | Markedskommunikasjon | 6 | X | |
MRK 9801 | Markedsføringskanaler | 6 | X | |
ORG 9853 | Organisasjonsteori | 6 | X | |
SPÅ* | Interkulturell kommunikasjon - skriftlig | 6 | X | |
SØK 2702 | Pristeori | 6 | X | |
MAD 2114 | Logistikk | 6 | X | |
MET 2360 | Metode og dataanalyse | 6 | X | |
MRK 2302 | Tjenestemarkedsføring og kundelojalitet | 6 | X | |
MRK 9900 | Markedsføring på Bedriftsmarkedet | 6 | X | |
SPÅ* | Interkulturell kommunikasjon - muntlig | 6 | X |
SPÅ* I kurset Interkulturell Kommunikasjon er det mulig å velge mellom engelsk, tysk, fransk eller spansk.
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
SPÅ 2401 | Interkulturell kommunikasjon i engelsk - Skriftlig | 6 | X | |
SPÅ 2403 | Interkulturell kommunikasjon i tysk - Skriftlig | 6 | X | |
SPÅ 2405 | Interkulturell kommunikasjon i fransk - Skriftlig | 6 | X | |
SPÅ 2407 | Interkulturell kommunikasjon i spansk - Skriftlig | 6 | X | |
SPÅ 2402 | Interkulturell kommunikasjon i engelsk - Muntlig | 6 | X | |
SPÅ 2404 | Interkulturell kommunikasjon i tysk - Muntlig | 6 | X | |
SPÅ 2406 | Interkulturell kommunikasjon i fransk - Muntlig | 6 | X | |
SPÅ 2408 | Interkulturell kommunikasjon i spansk - Muntlig | 6 | X |
Det tas forbehold om mange nok påmeldinger for å kunne sette i gang de ulike språkkursene.
Bachelorstudiet i markedsføring, 3. år 2009/2010 - heltid over to semestre
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
MRK 2400 | Markedsplanlegging og produktledelse | 9 | X | |
ORG 9980 | Organizational and Managerial Communication | 6 | X | |
STR 2400 | Strategi | 6 | X | |
DST/DIP* | Valgfri spesialisering | 30 | X | X |
MRK 2733 | Internasjonal markedsføring | 9 | X |
DST og DIP* I studieåret 2009/2010 kan det velges mellom følgende spesialiseringer med tilhørende Bacheloroppgave:
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
DST/DIP | Bedriftsutvikling | 30 | X | X |
DST/DIP | Entrepreneurship and Innovation - Berkeley | 30 | X | X |
DST/DIP | International Business | 30 | X | X |
DST/DIP | Logistikkledelse - Supply Chain Management | 30 | X | X |
DST/DIP | Human Resource Management | 30 | X | X |
DST/DIP | Merkevarebygging | 30 | X | X |
DST/DIP | Prosjektledelse | 30 | X | X |
DST/DIP | Salgsledelse og personlig salg | 30 | X | X |
DELTID / BI NETTSTUDIER Bachelorstudiet i markedsføring, 1. år 2009/2010 - deltid, tidligere og reviderte planer
1. år i markedsføring kalles også Årsenhet i markedsøkonomi.
For studenter som startet på 1. år markedsføring høsten 2008 er følgende studieplan gjeldende:
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | 1. sem Høst 2008 | 2. sem Vår 2009 | 3. sem Høst 2009 | 4. sem Vår 2010 |
HIS 9710 | Markedsøkonomiens utvikling | 6 | X | |||
ORG 9601 | Organisasjonspsykologi og ledelse | 6 | X | |||
MET 8006 | Statistikk | 6 | X | |||
MRK 2714 | Markedsføring | 6 | X | |||
MRK 9710 | Medier og kommunikasjon | 6 | X | |||
BØK 2601 | Bedriftsøkonomi I | 12 | X | |||
JUR 2400 | Juridiske emner | 6 | X | |||
MRK 2980 | Forbrukeratferd | 6 | X | |||
SØK 2484 | Makroøkonomi | 6 | X |
Revidert studieplan
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | 1. sem Høst 2009 | 2. sem Vår 2010 | 3. sem Høst 2010 | 4. sem Vår 2011 |
MRK 2914 | Markedsføring | 7,5 | X | . | . | . |
HIS 3410 | Bedriften | 7,5 | X | . | . | . |
MET 3431 | Statistikk | 7,5 | . | X | . | . |
MRK 2980 | Forbrukeratferd | 7,5 | . | X | . | . |
BØK 3411 | Finans og økonomistyring I | 7,5 | . | . | X | . |
JUR 3430 | Markedsrett | 7,5 | . | . | X | . |
ORG 3401 | Organisasjonsatferd og ledelse | 7,5 | . | . | . . | X |
SØK 3432 | Makroøkonomi | 7,5 | . | . | . . | X |
Studieplanen for årsenhet i markedsøkonomi på deltid fås ved henvendelse til det studiestedet der studiet ønskes gjennomført.
Bachelorstudiet i markedsføring, 2. år 2009/2010 - deltid, tidligere og reviderte planer
Ved fullført og bestått 1. og 2. år tilhørende Bachelorstudiet i i markedsføring kan man få utstedt vitnemål som Markedskandidat.
For studenter som startet på bachelorstudiet i markedsføring 2. år høsten 2008 er følgende studieplan gjeldende:
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | 1. sem Høst 2008 | 2. sem Vår 2009 | 3. sem Høst 2009 | 4. sem Vår 2010 |
MRK 2302 | Tjenestemarkedsføring og kundelojalitet | 6 | X | |||
MRK 2531 | Markedskommunikasjon | 6 | X | |||
MAD 2114 | Logistikk | 6 | X | |||
MET 2360 | Metode og dataanalyse | 6 | X | |||
MRK 9801 | Markedsføringskanaler | 6 | X | |||
ORG 9853 | Organisasjonsteori | 6 | X | |||
SPÅ 2401 | Interkulturell kommunikasjon i engelsk - Skriftlig | 6 | X | |||
MRK 9900 | Markedsføring på Bedriftsmarkedet | 6 | X | |||
SPÅ 2402 | Interkulturell kommunikasjon i engelsk - Muntlig | 6 | X | |||
SØK 2702 | Pristeori | 6 | X |
Grunnet revideringen av studieplanene, må studenter som ønsker å starte på deltid i studieåret 2009/2010, kombinere kurs fra tidligere og revidert studieplan. Studenter som ønsker dette bes kontakte BI Nettstudier.
Revidert studieplan blir som følger:
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | 1. sem Høst 2010 | 2. sem Vår 2011 | 3. sem Høst 2011 | 4. sem Vår 2012 |
MET XX23 | Metode og dataanalyse | 7,5 | X | . | . | |
MRK XX23 | Markedskommunikasjon | 7,5 | X | . | . | |
BØK XXX5 | Økonomi og virksomhetsstyring (K5) | 7,5 | X | . | . | |
MRK XX21 | Logistikk / markedsføringskanaler | 7,5 | X | . | . | |
SPÅ 2901 | Interkulturell kommunikasjon i engelsk | 7,5 | X | . | ||
Valgkurs 1 | 7,5 | X | . | |||
MRK XX22 | Business to Business markedsføring og salg | 7,5 | . | X | ||
Valgkurs 2 | 7,5 | . | X |
Kursbeskrivelsene for studieåret 2010/2011 vil bli publisert medio juni 2010.
Bachelorstudiet i markedsføring, 3. år 2009/2010 - deltid tidligere og reviderte planer
Studenter som starter høsten 2009 ha følgende studieprogresjon:
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | 1. sem Høst 2009 | 2. sem Vår 2010 | 3. sem Høst 2010 | 4. sem Vår 2011 |
MRK 2400 | Markedsplanlegging og produktledelse | 9 | X | |||
STR 2400 | Strategi | 6 | X | |||
MRK 2733 | Internasjonal markedsføring | 9 | X | |||
ORG 9980 | Organizational and Managerial Communication | 6 | X | |||
DST/DIP | Valgfri spesialisering | 30 | X | X |
3. studieår består av to deler, hvorav én er obligatorisk og én er valgfri spesialisering. På deltid gjennomføres obligatorisk del normalt først over ett år. Deretter gjennomføres spesialiseringen over ytterligere ett år. De valgbare spesialiseringsretningene er de samme som for heltidsstudiet. Undervisningen gjennomføres på dagtid, men settes opp i moduler/samlinger på 2-3 hele dager ca. 1 gang pr. mnd.
DST og DIP* I studieåret 2009/2010 kan det velges mellom følgende spesialiseringer med tilhørende Bacheloroppgave:
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
DST/DIP | Bedriftsutvikling | 30 | X | X |
DST/DIP | Entrepreneurship and Innovation - Berkeley | 30 | X | X |
DST/DIP | International Business | 30 | X | X |
DST/DIP | Logistikkledelse - Supply Chain Management | 30 | X | X |
DST/DIP | Human Resource Management | 30 | X | X |
DST/DIP | Merkevarebygging | 30 | X | X |
DST/DIP | Prosjektledelse | 30 | X | X |
DST/DIP | Salgsledelse og personlig salg | 30 | X | X |
Mulige valgbare spesialiseringer vil variere mellom de ulike BI høyskolene.
Revidert studieplan
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | 1. sem Høst 2011 | 2. sem Vår 2012 | 3. sem Høst 2012 | 4. sem Vår 2013 |
MRK XX31 | Tjenestemarkedsføring og kundelojalitet | 7,5 | X | |||
STR XXX1 | Strategi | 7,5 | X | |||
MRK XX32 | Internasjonal markedsføring | 7,5 | X | |||
MRK XX33 | Produkt, pris og markedsplan | 7,5 | X | |||
Valgkurs 3 | 7,5 | X | ||||
Valgkurs 4 | 7,5 | X | ||||
MRK XXX3 | Bacheloroppgave inkl. utredningsmetodikk | 15 | X |
Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2011.