BMP 2303 Human Resource Management
BMP 2303 Human Resource Management
Kurskode | Semester |
---|---|
BMP 2304 | 2022 Høst |
BMP 2305 | 2023 Vår |
Endringer i våre omgivelser som globalisering, teknologiutvikling, fokus på bærekraft, automatisering av arbeidsplasser, samt veksten i antall kunnskaps- og servicemedarbeidere er faktorer i som påvirker utviklingen av virksomheter, dette får også konsekvenser for HR arbeidet.
I dette programmet setter vi fokus på hva HR er, sentrale HR aktiviteter og hvordan ulike tilnærminger til HR praksis setter sitt preg på ansatte i virksomheter. Vi vi se på hva som fremmer og hemmer utvikling, endring, god ledelse, god rekruttering, kompetanseutvikling, klima i organisasjoner og de ansattes motivasjon. Perspektiver vi ønsker å belyse er hard versus myk HR og hvordan respektive systemer og tilnærminger bidrar til prestasjoner i organisasjoner.
Programmet skal gi studentene grunnleggende forskningsbasert kunnskap:
- om de viktigste teorier innenfor området menneskelig ressursforvaltning (HR).
- om psykologiske prosesser som påvirker individer og grupper.
- om hva som er god og effektiv ledelse.
- om betydningen av den "menneskelige kapital" for verdiskapingen i moderne virksomheter.
- om endring og utvikling i organisasjoner.
- om etiske dilemmaer i HR arbeidet.
- om de mest sentrale lover og regler som gjelder for arbeidslivet.
Programmet skal gi studentene grunnleggende ferdigheter:
- til å kunne foreta enkle analyser og vurdere effekter av ulike HR systemer og tiltak
- til å bidra i rekruttering, læring/opplæring og HMS arbeid.
- til å tilrettelegge for endring og utvikling i egen organisasjon.
- for utøvelse av god ledelese.
Programmet har til hensikt å:
- øke studentenes interesse og forståelse for arbeid innen HR feltet.
- bidra til å øke studentenes etiske og samfunnsmessige refleksjoner.
- utvikle holdninger som fremmer sunne, inkluderende og utviklende arbeidsmiljøer.
- bidra til respekt for kunnskap, vitenskapelige og organisatoriske verdier, slik at de lærer etterrettelighet og redelighet i forskning og faglige fremstillinger.
Programmet er delt inn i følgende seks områder:
Del 1. Strategisk HR
- Strategisk HRM
- Hard vs myk HR
- Sentrale HR-strategier og systemer: kontrollorienterte versus forpliktelsesbaserte systemer og intern konsistent HR
- Motivasjon og HRs rolle
- HR aktiviteter
Del 2: Kompetanseledelse
- Kobling strategi og kompetansestrategi
- Mobilisering og utvikling av eksisterende kompetanseressurser
- Rekruttering og seleksjon
- Evaluering og oppfølging av kompetansetiltak
Del 3. Organisasjonsklima, -endring og –utvikling
- Motivasjonsklima i organisasjoner
- Organisasjonskultur og endring
- Modeller for organisasjonsendring
- Nedbemanning
- Positive Organizational Change
Del 4. Samspill og relasjoner i arbeidslivet
- Selvoppfatning og opplevelse av andre mennesker
- Individet i gruppen
- Team og teambygging
- High Quality Connections
Del 5. HMS, arbeidsrett og arbeidslivsetikk
- Helse-, miljø og sikkerhetsarbeid
- Psykososialt arbeidsmiljø
- Arbeidsrett
- Etikk og spilleregler i arbeidslivet
Del 6. Ledelse og HRM
- Ledelse og lederskap
- Lederens roller, oppgaver og rammer
- Lederstil
- Destruktiv ledelse
- Ledelse, motivasjon og samspill
- Lederutvelgelse og utvikling
Kurset gjennomføres over to semestre. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester, forelesningskurset i 1. semester heter BMP 2304 og i 2. semester BMP 2305.
Programmet gjennomføres i et samspill mellom teori og praksis. Det brukes forelesninger, gruppearbeid, øvelser, gruppepresentasjoner og faglige diskusjoner.
Studentene skal arbeide med en prosjektoppgave gjennom hele programmet. I tilknytning til prosjektoppgaven gjennomføres undervisning i forskningsmetode og oppgaveskriving. Studentene leverer et forprosjekt på 5 sider til tildelt veileder. Veiledning er satt til 3 timer pr. studentgruppe.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Generell studiekompetanse
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Det kreves ellers ingen spesielle forkunnskaper for å delta i bachelorprogrammet, men deltakerne bør ha grunnleggende innsikt i organisasjon og ledelse.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Eksamenskode: BMP 23031 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Eksamenskode: BMP 23032 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 140 Time(r) | Undervisning, øvelser og gruppearbeid på samlinger. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 460 Time(r) | Lesing av pensum og annen relevant litteratur i tilknytning til prosjektoppgaven. |
Gruppearbeid / oppgaver | 200 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven og forberedelser til hjemmeeksamen. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.
Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal være på maksimalt 25 sider. Begge eksamener må være fullført og bestått med samlet karakter E eller bedre for å få godkjent programmet.