BMP 2303 Human Resource Management
BMP 2303 Human Resource Management
BMP 2304 | |
BMP 2305 |
Programmet skal gi studentene oversikt over de viktigste teorier innenfor området menneskelig ressursforvaltning.
Programmet har til hensikt å øke studentenes interesse for arbeid innen HR feltet.
Programmet tar sikte på å gi forståelse for betydningen av den "menneskelige kapital" for verdiskapingen i moderne virksomheter.
Programmet skal utvikle ferdigheter innen typiske HR aktiviteter som rekruttering, læring/opplæring og HMS arbeid.
Emnene organiseres i sju deler. Den første delen omhandler strategisk personalledelse. Andre del omhandler metode og diplomarbeid, tredje del strategisk kompetansestyring, fjerde del endring og organisasjonslæring, femte del samspill og relasjoner i arbeidslivet, sjette del HMS, arbeidsjus og arbeidslivsetikk, og sjuende del omhandler lederrollen og dens betydning for iverksetting av kunnskaper om HRM.
Del 1. Strategisk HRM
Strategisk personalledelse - oversikt over temaet
Strategi og personalpolitikk
Lederens nye personalansvar
Sentrale HR-strategier og systemer
Del 2. Metode og oppgaveskriving
Forskning og veier til kunnskap
Opplegg og design av undersøkelser
Problemstilling og hypoteser
Datainnsamling og analyse
Oppgaveskriving
Del 3: Strategisk kompetansestyring
Personalplanlegging og kompetanseanalyse
Mobilisering av eksisterende kompetanseressurser
Læring og utvikling av ny kompetanse
Anskaffelse, rekruttering og utvelgelse
Seleksjons- og utvelgelsesmetoder
Evaluering og oppfølging av kompetansetiltak
Del 4. Endring og organisasjonslæring
Jobbombygging og ny teknologi
Organisasjonskultur og endring
Modeller for organisasjonsendring
Fusjoner og nedbemanning
Organisasjonslæring
Del 5. Samspill og relasjoner i arbeidslivet
Selvoppfatning og opplevelse av andre mennesker
Individet i gruppen
Team og teambygging
Psykososialt arbeidsmiljø
Organisasjonskultur
Del 6. HMS, arbeidsjus og arbeidslivsetikk
Helse-, miljø og sikkerhetsarbeid
Internkontroll og HMS-verktøy
Arbeidsavtaler, arbeidsmiljø, rettigheter
Rasjonalisering, oppsigelse, avskjed
Etikk og spilleregler i arbeidslivet
Personalfunksjonens etikk
Del 7. Lederrollen og HRM
Lederroller og lederfunksjoner
Kompetansestyring og målrettet ledelse
Relasjonsledelse
Endringsledelse
Strategisk ledelse
Kurset gjennomføres over to semestre. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester, forelesningskurset i 1. semester heter BMP 2304 og i 2. semester BMP 2305.
Programmet gjennomføres i et samspill mellom teori og praksis. Det brukes forelesninger, gruppearbeid, øvelser, gruppepresentasjoner og faglige diskusjoner.
Studentene skal arbeide med en prosjektoppgave gjennom hele programmet. I tilknytning til prosjektoppgaven gjennomføres undervisning i forskningsmetode og oppgaveskriving (emneoversiktens del 2). Disse timene gjennomføres i høstsemesteret. Studentene leverer et forprosjekt på 5 sider innen 15. desember. Veiledning er satt til 3 timer pr. studentgruppe.
Generell studiekompetanse
Det kreves ellers ingen spesielle forkunnskaper for å delta i bachelorprogrammet, men deltakerne bør ha grunnleggende innsikt i organisasjon og ledelse.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Eksamenskode: BMP 23031 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 40 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 5 Time(r) Eksamenskode: BMP 23032 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.
Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal være på maksimalt 25 sider. Begge eksamener må være fullført og bestått med samlet karakter E eller bedre for å få godkjent programmet.