JUR x033 Markedsrett og immaterialrett

JUR x033 Markedsrett og immaterialrett

Kurskode: 
JUR x033
Institutt: 
Rettsvitenskap og styring
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Samson Yoseph Esayas
Monica Viken
Irina Eidsvold Tøien
Kursnavn på engelsk: 
Market Law and Intellectual Property Law
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor i rettsvitenskap - Programkurs
Semester: 
2026 Vår
Aktiv status: 
Planlagt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Emnet gir en innledende oversikt over nasjonalt og europeisk regelverk som danner forutsetninger for personers og virksomheters konkurransevilkår i markedet. Regelverket består av tre hovedsøyler – immaterialretten, konkurransebegrensningsretten og vernet mot illojal konkurranse.

Emnet omfatter spørsmålet om hvordan immaterielle rettigheter oppstår, deres innhold og grenser for bruken av rettighetene. Det legges særlig vekt på opphavsrett til åndsverk, patentrett til tekniske oppfinnelser og retten til varemerke. I konkurransebegrensning­sretten behandles regler for effektiv bruk av samfunnets ressurser ved fremme av konkurranse i næringslivet.

Kurset vil ta opp forholdet til nye rettsformer og nye former for økonomiske verdierom oppstår på grunn av teknologisk utvikling og utvikling av nye rettslige instrumenter.

I alle delemner trekkes internasjonale konvensjoner og EU-rettslig regulering inn som et bakteppe for de norske reglene. Den digitale utviklingen fører også til at behovet for rettslig regulering øker og kunnskap om dette rammeverket blir viktig for den enkelte bedrift. Ansvarlighet med hensyn til et bærekraftig samfunn vil gjenspeiles i tolkningen av de ulike regelverk

Kunnskapsmål

Studentene skal etter gjennomført kurs:

  • ha god kunnskap om de sentrale rettskildene i immaterialretten, konkurransebegrensningsretten og vernet mot illojal konkurranse.
  • ha god kunnskap om hensyn og bakgrunnen for reglene i markedsretts- og immaterialrett
  • ha god kjennskap til vilkårene for vern etter åndsverkloven, patentloven, designloven og varemerkeloven, samt markedsføringsloven §§ 28−30
  • ha god kjennskap til regler for inngrep i vern etter de ovennevnte lovene
  • ha god kjennskap til generalklausulen i markedsføringsloven § 25
  • ha god kjennskap til regler for vern av forretningshemmeligheter
  • ha god kunnskap om vilkårene i forbudene mot konkurransebegrensende samarbeid (konkurranseloven § 10) og mot misbruk av markedsdominans (konkurranseloven § 11)
  • ha grunnleggende forståelse for hensynene bak de relevante regelsett og sammenhengen mellom dem
Ferdighetsmål

Studenten skal etter gjennomført kurs:

  • kunne identifisere og analysere problemstillinger innen immaterialrett, konkurransebegrensningsrett og vernet mot illojal konkurranse
  • kunne anvende den juridiske metode, både i lys av norske og internasjonale rettskilder, særlig EU og EØS-rettslige kilder, og være i stand til å anvende relevante digitale verktøy i dette arbeidet
  • kunne gjennomføre selvstendige vurderinger av spørsmål innen immaterialrett, konkurransebegrensningsrett og vern mot illojal konkurranse
Generell kompetanse

Studenten skal etter gjennomført kurs:

  • ha utviklet evnen til å se de etiske sider av reglene innen immaterialrett, konkurransebegrensningsrett og vern mot illojal konkurranse
  • ha utviklet evnen til selvstendig og kritisk tilnærming til spørsmål innen immaterialrett, konkurransebegrensningsrett og vern mot illojal konkurranse
  • kunne se sammenhengen og samspillet mellom nasjonale og internasjonale, rettskilder, herunder betydningen av EU- og EØS rett
  • ha utviklet evnen til å forstå betydningen av et bærekraftig næringsliv og hvordan ovennevnte regelsett kan påvirke samfunn og miljø
Kursets innhold
  • immaterialrettens bakgrunn, kilder og grunnbegreper
  • regler for varemerker etter varemerkeloven
  • regler for design etter designloven
  • regler for patent etter patentloven
  • regler for opphavsrett etter åndsverkloven
  • forbudene mot konkurransebegrensende samarbeid (konkurranseloven § 10)
  • forbud mot misbruk av markedsdominans (konkurranseloven § 11)
  • regler for illojale konkurransehandlinger etter markedsføringsloven kap. 6
  • forretningshemmeligheter etter lov om forretningshemmeligheter
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset gjennomføres ved bruk av varierte læringsaktiviteter, i en kombinasjon av tradisjonelle forelesninger, ulike digitale tilbud og selvstudium. Hovedvekten av den tilrettelagte undervisningen ligger på forelesninger og oppgaveløsning. Det tilbys også diverse læringsaktiviteter på nett i form av eksempelvis webinarer, quiz, videoer, samt digitale diskusjonsforum.

I starten av kurset vil studentene få en semesterplan med oversikt over alle læringsaktiviteter. For et godt læringsutbytte, forventes studentene å delta på samtlige aktiviteter.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Tilleggsinformasjon

Litteratur

Rognstad m.fl., Markedsrett (2021) Universitetsforlaget

Eksamen
Vurderinger
Type varighet: 
Time(r)
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Tilsyn med eksamensvakter
Vekting: 
100
Gruppering: 
Individuell
Hjelpemidler: 
  • Ingen hjelpemidler
Karakterskala: 
ECTS
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Sum arbeidsinnsats: 
0

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.