KLS 3610 Ledelse i kreativ næring

KLS 3610 Ledelse i kreativ næring

Kurskode: 
KLS 3610
Institutt: 
Kommunikasjon og kultur
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Linn-Birgit Kampen Kristensen
Yanique Fletcher
Kursnavn på engelsk: 
Management in Creative Industries
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor i ledelse av kreativ næring - Programkurs
Semester: 
2026 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Dette kurset har som mål å gi deltakerne en omfattende forståelse av ledelse innen de kreative næringene, både nasjonalt og internasjonalt. Kurset vil tilby en unik blanding av teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter som er nødvendige for å effektivt lede og drive virksomheter i kreativ næring. Videre vil kurset integrere relevant kunnskap fra felt som underholdningsindustrien, live kreativ turisme og stedsutvikling, organisasjonsatferd og ledelse, bærekraftig prosjektledelse og kulturell økonomi.

Kunnskapsmål
  • Forstå forholdet mellom de viktigste operative funksjonene innen en bedrift i kreativ næring
  • Ha en oversikt over formelle ledelses- og styringssystemer i ulike virksomheter.
  • Forstå hvordan uformelle regler, bransje og bedriftskultur former hverdagslivet på arbeidsplassen.
  • Kunnskap om ledelsesmodeller og beste praksis i de kreative næringene, både nasjonalt og internasjonalt.
  • Innsikt i organisasjonsatferd og ledelse i kreative virksomheter i nasjonale og internasjonale sammenhenger.
Ferdighetsmål

Studentene skal være:

  • I stand til å definere og forhandle en realistisk og utviklende arbeidsplan med overordnede.
  • Kunne tilegne seg, bruke og kommunisere relevant informasjon, teori og modeller både skriftlig og muntlig.
  • Demonstrere evnen til å løse problemer i arbeidssituasjoner i samarbeid med administrative, tekniske og kunstneriske ansatte.
  • Kunne identifisere en bedrift innenfor et verdisystem i den kreative industrien og identifisere bedriftens verdibidrag.
  • Utvikle lederferdigheter spesielt tilpasset kreativ næring.
  • Evne til å effektivt kommunisere og samarbeide med kreative fagfolk, både nasjonalt og internasjonalt.
  • Evne til å identifisere og adressere utfordringer knyttet til kreativt arbeid og prosjektledelse i nasjonale og internasjonale sammenhenger.
  • Forhandlingsevner og -strategier tilpasset behovene i kreativ næring.
Generell kompetanse
  • Vis respekt for kompleksiteten i de kreative næringene.
  • Tilpass deg normal og forventet atferd innen en virksomhet.
  • Demonstrer selvstendighet og ansvar.
  • Ta hensyn til bærekraft i forslag for å løse forretningsutfordringer.
  • Vis evne til å reflektere over egen utvikling som profesjonell.
  • Forståelse av de økonomiske, sosiale og kulturelle aspektene ved kreativ næring, både nasjonalt og internasjonalt.
  • Kjennskap til sentrale aktører, bransjestrukturer og trender i de kreative næringene, både nasjonalt og internasjonalt.
Kursets innhold

Å bli en profesjonell innen ditt felt.  
Bruk av teori.  
Refleksjonsverktøy.  
Grunnleggende begreper og definisjoner i de kreative næringene.  
Analyse av trender og utfordringer i den kreative industrien, nasjonalt og internasjonalt.  
Ledelsesprinsipper og teorier i de kreative næringene.  

  • Gjennomgang av relevante ledelsesmodeller og teorier anvendelige for kreative virksomheter, både nasjonalt og internasjonalt.  
  • Studie og evaluering av nasjonal og internasjonal beste praksis.  
  • Kommunikasjon og samarbeid i kreative team.  
    • Utvikling av kommunikasjonsferdigheter spesifikke for kreativ næring.  
    • Samarbeidsstrategier for effektivt å arbeide med kreative fagfolk, både nasjonalt og internasjonalt.  
  • Prosjektledelse og organisasjonsadferd i kreative bedrifter.  
    • Viktigheten av effektiv prosjektledelse i kreative prosesser, både nasjonalt og internasjonalt.
    • Analyse av organisasjonsadferd og ledelsesprinsipper i kreative selskaper, nasjonalt og internasjonalt.  
  • Bærekraft og innovasjon i kreativ næring.  
    • Nødvendigheten av bærekraftige forretningsmodeller i kreativ næring, både nasjonalt og internasjonalt.  
    • Utforskning av innovative løsninger og ideer innen den kreative industrien, nasjonalt og internasjonalt.  
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Undervisningen foregår ved en blanding av forelesninger, caser, oppgaver og annet asynkront innhold. 

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Fil-innlevering PDF
Eksamen/innleveringssemester: 
Første semester
Vekting: 
60
Gruppering: 
Individuell
Varighet: 
10 Uke(r)
Kommentar: 
To-delt eksamensbesvarelse som arbeides med i grupper underveis i semesteret. Innleveringen er individuell
Eksamenskode: 
KLS 36101
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenskategori: 
Muntlig aktivitet
Vurderingsform: 
Muntlig eksamen
Eksamen/innleveringssemester: 
Første semester
Vekting: 
40
Gruppering: 
Gruppe (2 - 4)
Kommentar: 
Karakteren gis individuelt
Eksamenskode: 
KLS 36102
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
42 Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver
108 Time(r)
Forberedelse til undervisning
20 Time(r)
lese pensum
Individuell oppgaveløsning
15 Time(r)
Digitale læringsressurser
15 Time(r)
postes på Its learning
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.

Pensumliste