DIG 3610 Kommunikasjon og påvirkning

DIG 3610 Kommunikasjon og påvirkning

Kurskode: 
DIG 3610
Institutt: 
Kommunikasjon og kultur
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Jonas R. Kunst
Kursnavn på engelsk: 
Persuasion in Communication
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring - Programkurs
Semester: 
2026 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Overtalelse innebærer å påvirke holdninger, overbevisninger og atferd gjennom effektiv kommunikasjon. Evnen til å overbevise er en kritisk ferdighet for organisasjoner innen blant annet næringsliv, politikk og sosial aktivisme. Overbevisende teknikker gjør det mulig for organisasjoner å inspirere kunder, motivere ansatte, påvirke offentlig opinion og drive meningsfull endring.

Dette kurset består av to kjernekomponenter:

  1. En forelesningsserie som gir en dyptgående gjennomgang av de psykologiske mekanismene som gjør enkelte budskap overbevisende for målgrupper i ulike kontekster.
  2. Et praktisk gruppearbeid der dere skal bruke disse konseptene til å skape egne, overbevisende medieproduksjoner. Dette innebærer å definere og undersøke profilen til målgruppen, velge en empirisk forankret kommunikasjonsstrategi som maksimerer påvirkning, og deretter utvikle ulike medieproduksjoner (for eksempel innlegg i sosiale medier, en kort tale, en kort video osv.). Disse produksjonene danner grunnlaget for eksamensvurderingen.
Kunnskapsmål

Studenten skal kunne:

  • Definere overbevisende kommunikasjon og gjøre rede for sentrale teoretiske rammeverk og etiske hensyn knyttet til bruken av denne
  • Forklare hvordan menneskelige holdninger er sammensatte, hvordan de er bygd opp, og hvordan de påvirker og blir påvirket av atferd.
  • Identifisere og analysere de viktigste kilde-, budskaps- og mottakerfaktorene som påvirker hvor overbevisende kommunikasjon er i ulike kontekster
Ferdighetsmål
  • Analysere målgruppeprofilen og identifisere relevante behov, utfordringer og muligheter for påvirkning
  • Velge en empirisk forankret kommunikasjonsstrategi som bygger på teoretisk og praktisk kunnskap for å nå definerte mål
  • Utforme og strukturere overbevisende medieproduksjoner (f.eks. sosiale medier, kort tale, video) som er målrettet og effektivt tilpasset den aktuelle målgruppen
Generell kompetanse
  • Evaluere og justere innhold, stil og formidling basert på tilbakemeldinger og egen refleksjon
  • Samarbeide i gruppe for å koordinere idéutvikling, produksjon og presentasjon av det samlede kommunikasjonsmaterialet
Kursets innhold

Temaene nedenfor gir en generell oversikt og kan justeres.

  • Introduksjon til begreper, definisjoner og etikk
  • Metoder for å teste overbevisende kommunikasjon
  • Forholdet mellom holdning og atferd
  • Modeller som forklarer kognitive reaksjoner på overbevisende kommunikasjon
  • Betydningen av kildeegenskaper
  • Betydningen av budskapsegenskaper
  • Betydningen av mottaker-/mottakeregenskaper
  • Betydningen av omgivelser/kontekst
  • Modeller for hvordan mennesker påvirker hverandre til å følge regler eller ønsker.
  • Hvordan produsere overbevisende budskap
  • Hvordan designe overbevisende kampanjer
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset kombinerer forelesninger og ulike individuelle og gruppebaserte oppgaver (både i og utenfor undervisningen).

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Mappevurdering andre filtyper enn PDF
Eksamen/innleveringssemester: 
Første semester
Vekting: 
100
Gruppering: 
Gruppe (3 - 3)
Varighet: 
1 Semester
Kommentar: 
Portefølje (i grupper). Den avsluttende eksamenen i dette kurset krever at dere, i en gruppe, leverer en portefølje bestående av tre medieobjekter (f.eks. innlegg i sosiale medier, video, tale) som er utformet for å overbevise en tydelig definert målgruppe. Dere må også holde en 10-minutters presentasjon der dere forklarer målgruppen, de valgte overtalelsesstrategiene og hvordan disse er integrert på tvers av ulike medier, med relevante teorier og etiske hensyn.
Eksamenskode: 
DIG 36101
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
24 Time(r)
Digitale læringsressurser
  • Interaktiv video
  • Test med automatisk tilbakemelding
5 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
78 Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver
90 Time(r)
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning
3 Time(r)
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.

Pensumliste