JUR 3660 Markedsrett og immaterialrett

JUR 3660 Markedsrett og immaterialrett

Kurskode: 
JUR 3660
Institutt: 
Rettsvitenskap og styring
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Samson Yoseph Esayas
Monica Viken
Irina Eidsvold Tøien
Kursnavn på engelsk: 
Market Law and Intellectual Property Law
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor i rettsvitenskap - Programkurs
Semester: 
2026 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

I kurset gis en oversikt over nasjonal- og EU/EØS-rettslig regulering av personers og virksomheters konkurransevilkår i markedet. Denne reguleringen består av tre hovedsøyler: immaterialretten, konkurranseretten og vernet mot illojal konkurranse.

Kurset omfatter spørsmålet om hvordan immaterielle rettigheter oppstår, deres innhold og grenser for bruk av rettighetene. Det legges særlig vekt på patentrett til tekniske oppfinnelser, retten til varemerke og opphavsrett til åndsverk. I konkurranseretten behandles regler for effektiv bruk av samfunnets ressurser ved fremme av konkurranse i næringslivet, blant annet ved å forby konkurransebegrensende samarbeid (ulovlig prissamarbeid) og misbruk av dominerende stilling i et marked.

Den teknologiske utviklingen fører til at behovet for rettslig regulering øker og kunnskap om dette rammeverket blir viktig for den enkelte virksomhet. Dette gjelder særlig i forholdet mellom bruk av kunstig intelligens og immaterielle rettigheter. Samtidig må reglene ses i sammenheng med bærekraftsmålene og dette gjenspeiles i hvordan vi tolker og forstår immaterialrett, konkurranserett og vernet mot illojal konkurranse.

Kunnskapsmål

Studentene skal etter gjennomført kurs:

  • ha god kunnskap om de sentrale rettskildene i immaterialretten, konkurranseretten og vernet mot illojal konkurranse.
  • ha god kunnskap om hensyn og bakgrunnen for reglene i markedsretts- og immaterialrett.
  • ha god kjennskap til vilkårene for vern etter åndsverkloven, patentloven, designloven og varemerkeloven, samt markedsføringsloven §§ 28−30.
  • ha god kjennskap til regler for krenkelser og inngrep i vern etter de ovennevnte lovene.
  • ha god kjennskap til generalklausulen i markedsføringsloven § 25.
  • ha god kjennskap til regler for vern av forretningshemmeligheter.
  • ha god kunnskap om vilkårene i forbudene mot konkurransebegrensende samarbeid (konkurranseloven § 10) og mot misbruk av markedsdominans (konkurranseloven § 11).
  • ha grunnleggende forståelse for hensynene bak de relevante regelsett og sammenhengen mellom dem.
Ferdighetsmål

Studenten skal etter gjennomført kurs:

  • kunne identifisere og analysere problemstillinger innen immaterialrett, konkurranserett og vernet mot illojal konkurranse.
  • kunne anvende den juridiske metode, både i lys av norske og internasjonale rettskilder, særlig EU/EØS-rettslige kilder, og være i stand til å anvende relevante digitale verktøy i dette arbeidet.
  • kunne gjennomføre selvstendige vurderinger av spørsmål innen immaterialrett, konkurranserett og vern mot illojal konkurranse.
Generell kompetanse

Studenten skal etter gjennomført kurs:

  • ha utviklet evnen til å se de juridiske og etiske sider av reglene innen immaterialrett, konkurranserett og vern mot illojal konkurranse.
  • ha utviklet evnen til selvstendig og kritisk tilnærming til spørsmål innen immaterialrett, konkurranserett og vern mot illojal konkurranse.
  • kunne se sammenhengen og samspillet mellom nasjonale og internasjonale rettskilder, herunder betydningen av EU/EØS-rett.
  • ha utviklet evnen til å forstå betydningen av et bærekraftig næringsliv og hvordan ovennevnte regelsett kan påvirke samfunn og miljø.
Kursets innhold
  • immaterialrettens bakgrunn, kilder og grunnbegreper
  • regler for varemerker etter varemerkeloven
  • regler for design etter designloven
  • regler for patent etter patentloven
  • regler for opphavsrett etter åndsverkloven
  • forbudene mot konkurransebegrensende samarbeid (konkurranseloven § 10)
  • forbud mot misbruk av markedsdominans (konkurranseloven § 11)
  • regler for illojale konkurransehandlinger etter markedsføringsloven kap. 6
  • regler om forretningshemmeligheter etter lov om forretningshemmeligheter
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset gjennomføres ved bruk av varierte læringsaktiviteter, i en kombinasjon med tradisjonelle forelesninger, ulike digitale hjelpemidler og selvstudium. Hovedvekten av den tilrettelagte undervisningen ligger på forelesninger og oppgaveløsning.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Generell studiekompetanse

Forbehold

Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Skoleeksamen
Vurderingsform: 
Skriftlig skoleeksamen - digital
Eksamen/innleveringssemester: 
Første semester
Vekting: 
100
Gruppering: 
Individuell
Hjelpemidler: 
  • Digital ressurs: Lovdata Pro (Digital Eksamensmodus)
  • Lover og forskrifter, inkludert særtrykk av lover og utkast til nye lover
Varighet: 
5 Time(r)
Eksamenskode: 
JUR 36601
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen hvert semester
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
30 Time(r)
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning
6 Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver
9 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
100 Time(r)
Forberedelse til undervisning
50 Time(r)
Eksamen
5 Time(r)
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.

Pensumliste