ELE 3794 Digital økonomistyring
ELE 3794 Digital økonomistyring
I en tid der digitale teknologier og plattformer i økende grad preger hvordan organisasjoner driver sin kjernevirksomhet, er det avgjørende å forstå hvordan disse teknologiene påvirker økonomiske styringsprosesser. Emnet Digital økonomistyring gir en innføring i hvordan digitale løsninger og data kan brukes til å forbedre beslutningsgrunnlag, optimalisere ressurstildeling og styrke konkurransekraften. Gjennom en kombinasjon av teori, caseanalyser og praktiske øvelser vil studentene få innsikt i hvordan moderne virksomheter kan integrere digitale verktøy i sine økonomistyringssystemer – fra budsjettering og kostnadskontroll til risikostyring, prestasjonsmåling og strategiske beslutninger.
Kurset tar for seg hvordan den digitale transformasjonen åpner for nye forretningsmodeller, mer effektive prosesser og bedre utnyttelse av data og analyseverktøy. Studentene vil utforske hvordan ulike teknologier kan brukes til å forbedre økonomisk rapportering og prognoser, samtidig som de lærer å håndtere utfordringer knyttet til personvern, sikkerhet og etisk bruk av data. Gjennom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser vil deltakerne få en dypere forståelse av hvordan moderne økonomistyringssystemer kan utformes og implementeres på en måte som støtter langsiktig verdiskaping og bidrar til organisasjonens måloppnåelse.
Ved å fullføre dette kurset vil studentene ikke bare få teoretisk forståelse av sentrale prinsipper innen digital økonomistyring, men også bygge praktiske ferdigheter for å kunne analysere, utforme og benytte digitale økonomistyringssystemer. Målet er å ruste fremtidige ledere, økonomiansvarlige og konsulenter med kompetanse til å ta bedre, raskere og mer dataunderbygde beslutninger i en dynamisk, digital forretningsverden.
Kandidaten …
- har bred kunnskap om sentrale kjennetegn ved digitale organisasjoner og digitale forretningsmodeller.
- kjenner til hvordan digitale teknologier påvirker styringssystemer og organisasjonspraksiser.
- har innsikt i risikostyring og verdiskaping i en digital kontekst, med særlig fokus på utfordringer og muligheter.
Kandidaten …
- kan kritisk vurdere hvordan digitale teknologier påvirker eksisterende styringssystemer og foreslå forbedringsområder.
- kan utvikle effektive styringsmekanismer tilpasset digitale organisasjoner.
- kan anvende teoretiske konsepter og modeller i analyse og problemløsning av praktiske casestudier innen økonomistyring i digitale kontekster.
Kandidaten …
- kan reflektere kritisk over digitale organisasjoners styringspraksiser og forretningsmodeller.
- har innsikt i digitale styringssystemer og risikostyring.
- har innsikt i og kan demonstrere evne til å utvikle og anvende digitale styringsmekanismer som balanserer verdiskaping, risikohåndtering og bærekraftige løsninger.
Kurset dekker følgende temaer:
- Digitale organisasjoner og forretningsmodeller.
- Påvirkning av digitale teknologier på styringssystemer.
- Risikostyring og verdiskaping i en digital kontekst.
- Planleggingssystemer og målsetting i digitale organisasjoner.
- Resultatmåling og evaluering i digitale miljøer.
- Budsjettering og ressursallokering med digitale verktøy.
- Etiske hensyn i digital styring.
Kurset gjennomføres 100% digitalt og vil i hovedsak bestå av asynkrone læringsaktiviteter. De ulike læringsaktiviteter er utformet for å støtte studentenes forståelse og anvendelse av kursinnholdet. Kurset er strukturert for å gi studenten en fleksibel læringsopplevelse.
Det legges til rette for at læringsaktivitetene gjennomføres i studentens eget tempo innenfor de oppsatte tidsfristene. Det anbefales å delta aktivt i alle aktiviteter for å få best mulig læringsutbytte. Kurset kombinerer individuell læring med muligheter for samarbeid og veiledning, slik at studenten kan utvikle ferdigheter og kunnskap på en effektiv og motiverende måte.
Før undervisningsøktene skal studentene forberede seg gjennom kurslitteratur og forhåndsinnspilte videoer som introduserer sentrale temaer. Underveis i kurset deltar studentene i webinar som inkluderer presentasjon av fagstoff og teoretiske diskusjoner. Etter undervisningsøktene arbeider studentene videre med oppgaver, refleksjonsaktiviteter og selvtester som støtter kontinuerlig læring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Kurset krever forkunnskaper i BØK 3430 Innføring i bedriftsøkonomi eller tilsvarende.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - digital Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 4 Time(r) Eksamenskode: ELE 37941 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Webinar | 8 Time(r) | Digitale forelesninger 8 økter á 1 time |
Digitale læringsressurser
| 4 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 8 Time(r) | Digital kontortid |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 110 Time(r) | |
Eksamen | 30 Time(r) | Inkl. forberedelser |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.