BMP 2315 Prosjektledelse
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BMP 2315 Prosjektledelse Kursansvarlig Anne Live Vaagaasar Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Høst; Vår Studiepoeng 30 Undervisningsspråk Norsk Innledning Kurset skal gi en innføring i hva prosjektledelse er. Studentene skal gis en forståelse for bruken av prosjektarbeidsformen og få et grunnlag for planlegging, organisering og oppfølging av prosjekter. Kurset skal videre gi en forståelse for problemer som er knyttet til prosjektledelse og gjennom teori og praksis vise hvordan man bør kunne styre et prosjekt mot sitt eller sine mål. Læringsmål Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for ferdigheter:
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for holdninger:
Forkunnskaper Det kreves ingen spesielle forkunnskaper. Målgruppen for studiet er primært voksne mennesker med yrkeserfaring. Obligatorisk litteratur Bøker: Andersen, Erling, S., Kristoffer Grude og Tor Haug. 2009. Målrettet prosjektstyring. 6. utg. NKI-forlaget Briner, Wendy, Colin Hastings og Michael Geddes. 2000. Prosjektledelse. Gyldendal akademisk Husby, Otto ... [et al.]. 1999. Usikkerhet som gevinst : styring av usikkerhet i prosjekter : mulighet - risiko, beslutning, handling. Norsk senter for prosjektledelse Mikkelsen, Hans og Jens O.Riis. 2011. Grundbog i projektledelse. 10. udg. Prodevo Anbefalt litteratur Bøker: Andersen, Erling S. og Eva Schwenke. 2012. Prosjektarbeid : en veiledning for studenter. 4. utg. NKI-forlaget Jessen, Svein Arne. 2002. Prosjektadministrative metoder. 5. utg. Gyldendal akademisk Emneoversikt Samling 1 - Prosjektkonseptet og oversikt over prosjektarbeidet Samling 2 - Prosjektplanlegging og usikkerhet Samling 3 - Prosjektorganisering Samling 4 - Prosjektgjennomføring og -kontroll Samling 5 - Prosjektledelse Se nærmere beskrivelse av samlingene under "norsk tekst" nedenfor. Prosjektoppgaven skal være en praktisk oppgave, hvor studentene ved hjelp av teori og metodekunnskaper skal løse et praktisk problem i tilknytning til prosjektarbeid for en virksomhet (bedrift, offentlig myndighet, organisasjon, osv.). Omfanget av oppgaven skal være på maksimalt 30 sider tekst. Dataverktøy itslearning. Det kan bli aktuelt å demonstrere bruken av it-støtte i prosjektarbeidet. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres med 150 undervisningstimer over to semestre. Av administrative årsaker er kurset organisert med to undervisningskurs. Til orientering for deltakerne vil de i 1. semester bli registrert på undervisningskurset BMP 2316 og i 2. semester på undervisningskurset BMP 2317. Eksamen Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, samt en eksamen som teller 40 % av totalkarakteren i kurset. Det gis nærmere retningslinjer for formkrav til prosjektoppgave. Oppgavene kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Eksamenskode(r) BMP 23151 -5- timers skriftlig individuell eksamen, teller 40% for å oppnå godkjent karakter i BMP 2315, 30 studiepoeng. BMP 23152 - prosjektoppgave, teller 60% for å oppnå godkjent karakter i kurset BMP 2315, 30 studiepoeng. Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent kurset. Hjelpemidler til eksamen BI-definert kalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II PlusTM. Kontinuasjon Kontinuasjon ved neste ordinære eksamen. Tilleggsinformasjon Samling 1: Prosjektkonseptet og oversikt over prosjektarbeidet Mål: Studentene skal få en forståelse for hva et prosjekt er og hvordan man etablerer et godt utgangspunkt for et prosjektarbeid Emner:
Samling 2: Prosjektplanlegging og usikkerhet Mål: Studentene skal få kunnskaper om hvordan man planlegger et prosjekt, både på overordnet nivå og på aktivitetsnivå. Man lærer hvordan man kan behandle usikkerheten knyttet til prosjektarbeidet Emner:
Samling 3: Prosjektorganisering Mål: Studentene skal få kunnskaper om hvordan man organiserer et prosjekt. Det blir lagt vekt på betydningen av menneskelig samarbeid i prosjektet i dets forskjellige faser. Betydningen av å skape en egen prosjektkultur i virksomheten blir understreket. Emner:
Samling 4: Prosjektgjennomføring og -kontroll Mål: Studentene skal få forståelse for betydningen av god prosjektgjennomføring og jevnlig kontroll og evaluering. Kvalitetssikring av prosjekter blir tatt opp Emner:
Samling 5: Prosjektledelse Mål: Studentene skal få forståelse av hva det kreves av en prosjektleder og hvilke utfordringer vedkommende står overfor Emner:
Prosjektoppgaven På alle samlingene er det satt av tid til å drøfte forskjellige sider ved prosjektoppgaven. På samling 1og 2 skal studentene få hjelp til å finne fram til tema for prosjektoppgaven. På samlingene 3 og 4 vil man drøfte arbeidet med å samle inn informasjon og skaffe seg litteratur til belysning av temaet. På samling 5 er det satt av tid til at studentene kan presentere et foreløpig utkast til prosjektoppgave for medstudentene. |
© Copyright Handelshøyskolen BI