Bachelor i reiselivsledelse

Bachelorstudiet i reiselivsledelse

Studieplanene nedenfor viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på normert studietid.

Fra og med studieåret 2009/2010 ble bachelorstudiene revidert, slik at minste kursstørrelse som hovedregel vil være 7,5 studiepoeng. Dette innebærer en omlegging av kursstrukturen i hvert enkelt studium. Endringene fases inn pr. studieår, slik at alle 1. år ble endret i studieåret 2009/2010, alle 2. år ble endret i studieåret 2010/2011 og alle 3. år endres i studieåret 2011/2012.

Studenter som startet på sine studier før høsten 2009, og fulgt normert studietid, skal fullføre etter tidligere kursstruktur. Det vil bli arrangert kontinuasjonseksamener for alle 1. og 2. års-kurs til og med våren 2012, og for alle 3. års-kurs til og med våren 2013. Mer informasjon om revisjon av bachelorstudiene kan du finne under studentinformasjon på www.bi.no

Studieplanene er her presentert slik at kursene som fremkommer, er kurs som blir undervist i studieåret 2011/2012. Trenger du å se tidligere studieplaner kan du finne disse her.

Læringsmål for studiet Bachelorstudiet i reiselivsledelse handler om å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i å utvikle og skape opplevelser, tilfredsstille de reisendes behov og bidra til sunn økonomi og god administrasjon i bedrifter og destinasjoner.

Kunnskapsmål

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap i økonomisk administrative fag og grunnleggende kunnskap i og om reiseliv som fenomen og næring og om reiselivets samfunnsmessige forhold. Perspektivet skal være lokalt, nasjonalt og globalt. Denne kunnskapen skal gi studentene basisforståelse for reiselivets verdiskaping, økonomiske realiteter, kompleksiteten i næringen og næringens samfunnsmessige rolle. Studentene skal videre tilegne seg innsikt i utvikling av opplevelsesbasert turisme, og fordeler og ulemper ved etablering av turisme og reiseliv i ulike områder. Studenten skal kjenne til nyere reiselivsforskning.

Ferdighetsmål

Studentene skal ha tilegnet seg et faglig fundament for en bred forståelse av reiseliv som fenomen og næring, samt samfunnsmessige forhold med fokus på produktutvikling, drift og markedsføring av tjenester og opplevelser. Studiet skal ha en klar profil utviklet i tett dialog med næringen og gi reelle valgmuligheter for en karriere i næringen. Studentene skal ved avsluttet studium ha ferdigheter i å analysere, utvikle og lage planer for bedrifter og destinasjoner, og utøve administrasjon i reiselivsbedrifter på ulike nivåer. Studiet skal også legge grunnlag for en videre akademisk karriere.

Holdningsmål

Studentene skal ha tilegnet seg et solid grunnlag for etisk refleksjon på nærings- og samfunnsnivå, samt kritisk tenkning og innsikt i turismens virkninger for natur, kultur og samfunn.

1. studieår 2011/2012

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
BØK 3411 Finans og økonomistyring I 7,5 X  
HIS 3410 Bedriften 7,5 X  
MRK 3414 Markedsføringsledelse 7,5 X  
RLS 2910 Introduksjon til reiseliv 7,5 X  
MET 3431 Statistikk 7,5   X
MRK 3480 Forbrukeratferd 7,5   X
ORG 3402 Organisasjonsatferd og ledelse 7,5   X
SØK 3432 Makroøkonomi 7,5   X

2. studieår 2011/2012

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
MET 2123 Metode og dataanalyse 7,5 X  
RLS 3580 Bærekraftig reiseliv 7,5 X  
RLS 3588 Servicekvalitet i reiselivsnæringen 7,5 X  
x Valgkurs 1 7,5 X  
BØK 3551 Praktisk økonomi og virksomhetsstyring 7,5   X
RLS 3584 Opplevelsesøkonomi 7,5   X
RLS 3586 Attraksjonsutvikling 7,5   X
x Valgkurs 2 7,5   X

. VALGKURS 2. ÅR Generell informasjon om valgkursordningen finner du her.

For valgkurs i høstsemesteret 2011 skal valget skje elektronisk i individuell studieplan i juli 2011, og for vårsemesteret 2012 i desember 2011. Det tas forbehold om mange nok påmeldinger til de enkelte valgkurs for å kunne sette de i gang. Mulige valgbare kurs i 2. år er:

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
BØK 3531 Finansregnskap og regnskapsanalyse 7,5 X  
ELE 3701 Innovation and Entrepreneurship 7,5 X  
ELE 3702 Social Entrepreneurship 7,5 X  
ELE 3703 Økonomisk sosiologi 7,5 X  
ELE 3705 Reputation and Corporate Communication 7,5 X  
ELE 3706 Persuasion and Dialogue for Leaders 7,5 X  
ELE 3707 Sosiale medier 7,5 X  
ELE 3708 Kjøpesenterledelse 7,5 X  
ELE 3710 Business and Professional Ethics 7,5 X  
ELE 3711 Sociology for Business Students 7,5 X  
ELE 3712 Risk Management and Governance 7,5 X  
ELE 3713 Markedsteori 7,5 X  
ELE 3714 Personalledelse 7,5 X  
ELE 3716 Organization and Change 7,5 X  
ELE 3727 Corporate Environmental Management 7,5 X  
ELE 3732 Financial bubbles, crashes and crises 7,5 X  
ELE 3734 Butikkledelse 7,5 X  
ELE 3737 Styre- og utvalgsarbeid 7,5 X  
ELE 3738 Festivalledelse 7,5 X  
ELE 3739 Co-creation 7,5 X  
ELE 3740 Grønn markedsføring 7,5 X  
ENT 3400 Introduksjon til entreprenørskap 7,5 X  
FIN 3511 Kredittvurdering 7,5 X  
INF 3402 IT i organisasjoner 7,5 X  
INF 3628 Digital virksomhetsutvikling 7,5 X  
JOU 3402 Nyhetsjournalistikk 7,5 X  
JOU 3548 Medieøkonomi og medieutvikling 7,5 X  
JUR 3420 Forretningsjus 7,5 X  
JUR 3430 Markedsrett 7,5 X  
KLS 3630 Movie Industry 7,5 X  
MRK 3400 Kulturforståelse 7,5 X  
MRK 3510 Markedskommunikasjon 7,5 X  
MRK 3544 Politisk økonomi 7,5 X  
MRK 3560 Massepåvirkning 7,5 X  
ORG 1210 Organisasjonsteori og HRM 7,5 X  
PRK 3520 Medier i moderne samfunn 7,5 X  
SHI 3401 The Maritime Industry 7,5 X  
SPÅ 2901 Business Communication in English - Written Intercultural and Ethical Awareness 7,5 X  
SPÅ 2902 Business Communication in English - Oral Effective Presentations and Negotiations 7,5 X  
SPÅ 2911 Kommunikasjon for næringslivet - Tysk skriftlig 7,5 X  
SPÅ 2921 Kommunikasjon for næringslivet - Fransk skriftlig 7,5 X  
SPÅ 2931 Kommunikasjon for næringslivet - Spansk skriftlig 7,5 X  
VHL 3554 Prisstrategi 7,5 X  
MET 2910 Matematikk for økonomer (Går over to semestre) 7,5 X X
BØK 3421 Finans og økonomistyring II 7,5   X
ELE 3701 Innovation and Entrepreneurship 7,5   X
ELE 3706 Persuasion and Dialogue for Leaders 7,5   X
ELE 3707 Sosiale medier 7,5   X
ELE 3710 Business and Professional Ethics 7,5   X
ELE 3711 Sociology for Business Students 7,5   X
ELE 3712 Risk Management and Governance 7,5   X
ELE 3717 Forbrukerrettigheter 7,5   X
ELE 3718 Medieøkonomi 7,5   X
ELE 3720 Mediehåndtering 7,5   X
ELE 3721 Place Management 7,5   X
ELE 3722 EU, EØS og Norge 7,5   X
ELE 3723 Politisk styring 7,5   X
ELE 3724 Ledelse og økonomisk kriminalitet 7,5   X
ELE 3725 Prosjektledelse 7,5   X
ELE 3730 Utviklingsøkonomi 7,5   X
ELE 3732 Financial bubbles, crashes and crises 7,5   X
ELE 3733 Organisering av ny virksomhet 7,5   X
ELE 3734 Butikkledelse 7,5   X
ELE 3735 Finansregnskap 7,5   X
EXC 2121 International Commercial Law 7,5   X
FIN 3502 Verdipapirrett 7,5   X
JUR 3613 Arbeidsrett 7,5   X
KLS 3550 Galleri og museum 7,5   X
MAD 1214 Logistikk 7,5   X
MET 3592 Økonometri 7,5   X
MRK 3500 Business to Business; markedsføring og salg 7,5   X
MRK 3520 Logistikk og markedsføringskanaler 7,5   X
MRK 3566 Forbrukersosiologi og kultur 7,5   X
ORG 3640 Kommunikasjon for ledere og organisasjoner 7,5   X
PRK 3523 Overtalelse i teori og praksis 7,5   X
SPÅ 2901 Business Communication in English - Written Intercultural and Ethical Awareness 7,5   X
SPÅ 2902 Business Communication in English - Oral Effective Presentations and Negotiations 7,5   X
SPÅ 2912 Kommunikasjon for næringslivet - Tysk muntlig 7,5   X
SPÅ 2922 Kommunikasjon for næringslivet - Fransk muntlig 7,5   X
SPÅ 2932 Kommunikasjon for næringslivet - Spansk muntlig 7,5   X

3. studieår 2011/2012

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
RLS 3652 Reiselivsmarkedsføring 7,5 X  
STR 3600 Strategi 7,5 X  
x Valgkurs 3 7,5 X  
x Valgkurs 4 7,5 X  
RLS 3654 Reiselivsøkonomi 7,5   X
RLS 3674 Destinasjonsledelse 7,5   X
RLS 3695 Bacheloroppgave i reiseliv 15   X

. VALGKURS 3. ÅR Generell informasjon om valgkursordningen finner du her.

For valgkurs i høstsemesteret 2011 skal valget skje elektronisk i individuell studieplan i juli 2011. Det tas forbehold om mange nok påmeldinger til de enkelte valgkurs for å kunne sette de i gang.

OBS! Kursene på 15 studiepoeng vil utgjøre valgkurs 3 og 4 i studieplanen. Undervisningen vil bli lagt opp i moduler, dvs. 2 til 3 hele dager enkelte uker i semesteret, og ikke fast hver uke slik det er vanlig i kursene på 7,5 studiepoeng. Mulige valgbare kurs i 3. år er:

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
BST 1410 Human Resource Management 15 X  
BST 1703 Logistikkledelse - Supply Chain Management 15 X  
BST 2411 International Business 15 X  
BST 2531 Prosjektledelse 15 X  
BST 3105 Strategisk Merkevarebygging 15 X  
BST 3202 Salgsledelse og personlig salg 15 X  
BST 9742 Bedriftsutvikling for SMB 15 X  
BØK 3531 Finansregnskap og regnskapsanalyse 7,5 X  
BØK 3632 Finansiell styring 7,5 X  
ELE 3637 Internship 15 X  
ELE 3701 Innovation and Entrepreneurship 7,5 X  
ELE 3702 Social Entrepreneurship 7,5 X  
ELE 3703 Økonomisk sosiologi 7,5 X  
ELE 3704 Strafferett og økonomisk kriminalitet 7,5 X  
ELE 3705 Reputation and Corporate Communication 7,5 X  
ELE 3706 Persuasion and Dialogue for Leaders 7,5 X  
ELE 3707 Sosiale medier 7,5 X  
ELE 3708 Kjøpesenterledelse 7,5 X  
ELE 3710 Business and Professional Ethics 7,5 X  
ELE 3711 Sociology for Business Students 7,5 X  
ELE 3712 Risk Management and Governance 7,5 X  
ELE 3713 Markedsteori 7,5 X  
ELE 3714 Personalledelse 7,5 X  
ELE 3716 Organization and Change 7,5 X  
ELE 3727 Corporate Environmental Management 7,5 X  
ELE 3732 Financial bubbles, crashes and crises 7,5 X  
ELE 3734 Butikkledelse 7,5 X  
ELE 3737 Styre- og utvalgsarbeid 7,5 X  
ELE 3738 Festivalledelse 7,5 X  
ELE 3739 Co-creation 7,5 X  
ELE 3740 Grønn markedsføring 7,5 X  
ENT 3400 Introduksjon til entreprenørskap 7,5 X  
FIN 3511 Kredittvurdering 7,5 X  
INF 3402 IT i organisasjoner 7,5 X  
INF 3628 Digital virksomhetsutvikling 7,5 X  
JOU 3402 Nyhetsjournalistikk 7,5 X  
JOU 3548 Medieøkonomi og medieutvikling 7,5 X  
JUR 3420 Forretningsjus 7,5 X  
JUR 3430 Markedsrett 7,5 X  
JUR 3677 Skatte- og avgiftsrett 7,5 X  
KLS 3630 Movie Industry 7,5 X  
MRK 3400 Kulturforståelse 7,5 X  
MRK 3510 Markedskommunikasjon 7,5 X  
MRK 3544 Politisk økonomi 7,5 X  
MRK 3560 Massepåvirkning 7,5 X  
ORG 1210 Organisasjonsteori og HRM 7,5 X  
PRK 3520 Medier i moderne samfunn 7,5 X  
SHI 3401 The Maritime Industry 7,5 X  
SPÅ 2901 Business Communication in English - Written Intercultural and Ethical Awareness 7,5 X  
SPÅ 2902 Business Communication in English - Oral Effective Presentations and Negotiations 7,5 X  
SPÅ 2911 Kommunikasjon for næringslivet - Tysk skriftlig 7,5 X  
SPÅ 2921 Kommunikasjon for næringslivet - Fransk skriftlig 7,5 X  
SPÅ 2931 Kommunikasjon for næringslivet - Spansk skriftlig 7,5 X  
VHL 3554 Prisstrategi 7,5 X  
MET 2910 Matematikk for økonomer (Går over to semestre) 7,5 X X