RLS 3674 Destinasjonsledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN
![]() |
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016 English version |
RLS 3674 Destinasjonsledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kursansvarlig
Georg Kamfjord
Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Et vesentlig poeng med kurset er anvendelse av store deler av programkursene i reiseliv i den kontekst som ledelse av destinasjoner innebærer. Kurset knytter også an til en rekke obligatoriske kurs i programmet. Kurset fremhever reiselivsfagets sterkt tverrfaglige karakter og den praktiske betydningen av å se fagene i en helhetlig sammenheng som studentene vil møte på alle typer destinasjoner.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenten skal etter endt kurs være fortrolig med de mest sentrale oppgaver knyttet til utvikling, drift og ledelse av konkurransekraftige destinasjoner på ulike geografiske nivå og med ulike eier- og driftsformer. Studenten skal kjenne til utfordringer og strategier for å skape og drive destinasjoner som nettverksorganisasjoner.
Ferdighetsmål
Studenten skal være i stand til å utvikle og implementere markeds- og utviklingsplaner for ulike destinasjonstyper. I tråd med de viktigste ledelsesoppgavene på destinasjonsnivå skal studenten aktivt kunne nyttiggjøre seg teorier og redskap fra alle relevante fag i programmet.
Holdningsmål
Etter gjennomført kurs forventes det at studenten kan forholde seg kritisk, selvstendig og med tverrfaglig respekt til det mangfoldet av fag som inngår i utøvelsen av destinasjonsledelse. Med bakgrunn i fagets helhetlige karakter skal spørsmål om bærekraft alltid inngå som et element i studentenes praksis etter fullført kurs.
Forkunnskaper
Alle programkursene i bachelorstudiet i reiselivsledelse 1. - 5. semester (eller tilsvarende).
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Ritchie, J.R. Brent and Geoffrey I. Crouch. 2003. The competitive destination : a sustainible tourism perspective. CABI Publishing
Artikkelsamling:
Georg Kamfjord. 2011. Artikler til "Destinasjonsledelse". Lagt ut på Itslearning
Anbefalt litteratur
Bøker:
Kamfjord, Georg. 2011. Det helhetlige reiselivsproduktet. Fagspesialisten
Emneoversikt
- Introduksjon til destinasjoner og destinasjonsledelse
- Konkurransekraftige destinasjoner – fenomen, struktur og strategi
- Verdiskapning på destinasjonsnivå
- Ressurser og støtteaktiviteter på destinasjonsnivå
- Destinasjonsutvikling
- Markedsføring og distribusjon av destinasjoner
- Merkevarestrategi på destinasjonsnivå
- Ledelse av nettverksorganisasjoner
Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset består av forelesinger, foredrag, ekskursjoner, studentpresentasjoner og ulike former for veiledning og tilbakemelding. Det forventes av studentene at de er godt forberedt til timene og deltar i det som er planlagt og avtalt i henhold til detaljert plan ved semesterstart.
Anbefalt tidsbruk for studentene:
Aktivitet | Timebruk |
Deltagelse i undervisningen | 36 |
Arbeidskrav oppgaver | 40 |
Forberedelse til undervisning og eksamen, litteraturstudier | 97 |
Selvstudium, kollokvier | 23 |
Eksamen | 4 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Prosjektoppgave som utarbeides individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Prosjektoppgaven utleveres i begynnelsen av semesteret, og teller 30 % av karakteren. Kurset avsluttes med en fire timers individuell skriftlig eksamen, som teller 70 % av karakteren.
Eksamenskode(r)
RLS 36741 - Prosjektoppgave - teller 30 % for å oppnå karakter i kurset RLS 3674 Destinasjonsledelse, 7.5 studiepoeng.
RLS 36742 - Skiftlig eksamen - teller 70 % for å oppnå karakter i kurset RLS 3674 Destinasjonsledelse, 7.5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Prosjektoppgave: Alle hjelpemidler
Eksamen: Ingen hjelpemidler.
Kontinuasjon
Skriftlig eksamen tilbys hvert semester.
Prosjektoppgave - neste gang kurset gjennomføres.
Dette kurset ble undervist siste gang våren 2014. Det tilbys kontinuasjonseksamen både i prosjektoppgave og eksamen høsten 2014, våren 2015 og siste gang våren 2016.
Tilleggsinformasjon