RLS 3652 Reiselivsmarkedsføring - KONTINUASJONSEKSAMEN
![]() |
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016 English version |
RLS 3652 Reiselivsmarkedsføring - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kursansvarlig
Georg Kamfjord
Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Kurset er en introduksjon til de oppgaver og løsningsmuligheter som er knyttet til markedsføring av reiselivsprodukter og destinasjoner nasjonalt og internasjonalt. Spesiell vekt vil bli lagt på reiselivsnæringens særegenhet i form av produktenes kompleksitet, ulike målgrupper og bruksområder. I denne sammenheng vil det bli lagt vekt på nye digitale mediers voksende betydning for næringen.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenten skal etter endt kurs være fortrolig med de viktigste kundegruppene og segmentene i reiselivet samt hovedtrekkene i kundenes kjøpsbeslutninger. Studenten skal forstå markedsføringsaktivitetene i en større strategisk sammenheng for bedriften. Foruten å tilegne seg kunnskap om de viktigste tradisjonelle virkemidler i reiselivsmarkedsføring skal studentene gjøre seg fortrolig med bruk av ulike digitale medier på området.
Ferdighetsmål
Studenten skal være i stand til å utvikle og implementere en markedsplan i tråd med forretnings- og merkevarestrategi for en reiselivsrelatert virksomhet eller destinasjon. Som grunnlag for markedsplanen skal studentene kunne gjennomføre analyser av tilgjengelig informasjon og sammenfatte disse som beslutningsunderlag for valg og implementering av markedsrettede konkurransemidler.
Holdningsmål
Etter gjennomført kurs forventes det at studenten kan forholde seg kritisk, selvstendig og med tverrfaglig respekt til det mangfoldet av oppgaver og løsningsmuligheter som ligger i faget. Studentene skal ha utviklet etisk bevissthet i forhold til fagområdets mange oppgaver og berøringspunkter mot kunder og samfunn.
Forkunnskaper
Kurset forutsetter grunnleggende reiselivskunnskap tilsvarende Introduksjon til reiseliv.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Middleton Victor T.C., Alan Fyall and Michael Morgan. 2009. Marketing in travel and tourism. 4th ed. Elsevier : Butterworth-Heinemann
Anbefalt litteratur
Bøker:
Kamfjord, Georg. 2011. Det helhetlige reiselivsproduktet. Fagspesialisten
Emneoversikt
- Introduksjon til markedsføring i reiselivet
- Reiselivsmarkedet
- Marketing mix i reiselivet
- Markedsplanlegging
- Markedsforskning i reiseliv
- Markedskommunikasjon i reiselivsnæringen
- E-markedsføring og sosiale medier i reiselivsnæringen
- Markedsføring i reiselivsnæringens hovedsektorer
Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset består av forelesinger, seminarer, ekskursjoner, studentpresentasjoner og ulike former for veiledning og tilbakemelding. Det forventes av studentene at de er godt forberedt til timene og deltar i det som er planlagt og avtalt i henhold til detaljert plan ved semesterstart.
Anbefalt tidsbruk for studentene:
Aktivitet | Timebruk |
Deltagelse i undervisningen | 36 |
Arbeidskrav oppgaver | 40 |
Forberedelse til undervisning og eksamen, litteraturstudier | 97 |
Selvstudium, kollokvier | 23 |
Eksamen | 4 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Kurset avsluttes med en fire (4) timers individuell skriftlig eksamen som teller 100 % av karakteren i kurset.
Eksamenskode(r)
RLS 36521 - Skriftlig eksamen, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset RLS 3652 Reiselivsmarkedsføring, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Kontinuasjon
Kurset ble undervist siste gang høsten 2013. Det tilbys kontinuasjonseksamen våren 2014, høsten 2014 og siste gang høsten 2015.
Tilleggsinformasjon
© Copyright Handelshøyskolen BI