Bachelor i reiselivsledelse

Bachelorstudiet i reiseliv og serviceledelse

Bachelorstudiet i reiseliv og servicesledelse er et treårig studium med en næringsrettet spesialisering de to siste årene. Det første året er identisk med grunnfag i markedsøkonomi og gir en generell innføring i økonomi, markedsføring, ledelse og administrasjon. I andre og tredje studieår legges det stor vekt på markedsføring, språk og reiselivsfag i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, i tillegg til service- og ledelsesfag. Reiseliv og serviceledelse er basert på generelle kunnskaper innen markedsføring, servicefag og økonomi og administrasjon samt kunnskaper som er rettet mot reiselivsnæringens spesielle behov på forskjellige områder. Det er stort behov for økt kompetanse i reiseliv og andre servicenæringer. Faglig stab ved Handelshøyskolen BI og Norges Markedshøyskole har i samråd med sentrale personer innen reiselivsnæringen utviklet Bachelorstudiet i reiseliv og servicesledelse nettopp for å møte denne utfordringen.

Mål Målet med studiet er å gjøre studentene til nyttige bidragsytere til utviklingen av reiseliv og andre servicenæringer. Handelshøyskolen BI og Norges Markedshøyskole har som mål er å utdanne handlingsorienterte kandidater som står rustet til å møte nye utfordringer i reiselivsnæringen.

Programråd For reiselivsstudiet ved Handelshøyskolen BI og Norges Markedshøyskole er det etablert et programråd som skal sikre studiets relevans for reiselivsnæringen og skape kontakt mellom studiet og uteksaminerte kandidater. Programrådet består av uteksaminerte kandidater fra studiet og representanter fra reiselivsnæringen samt fra Handelshøyskolen BIs faglige og administrative stab.

BI-TRA BI-TRA er reiselivsstudentenes egen markedsføringsgruppe som arbeider med intern og ekstern markedsføring av studiet. Målet er: BI-TRA skal markedsføre studiet og studentene gjennom å opprette kontakt med reiselivsnæringen slik at vi står best mulig rustet når vi skal ut på arbeidsmarkedet. BI-TRA profilerer seg overfor reiselivsnæringen gjennom forskjellige prosjekter som samtidig gir unike sjanser til å få bedre innsikt i reiselivet. Som eksempler kan nevnes bransjeaften, bedriftsbesøk, reiselivsseminar, messedeltakelse, informasjonsgruppe, paneldebatter, praksis-/traineeplasser og referentgrupper. Studentene på reiselivsstudiet oppfordres sterkt til å delta i BI-TRAs aktiviteter. Det øker forståelsen for fagene og for reiselivet generelt samt gir unike kontakt- og profileringsmuligheter overfor reiselivsnæringen.

Gjennomføring Bachelorstudiet i reiseliv og servicesledelse gjennomføres over tre år på heltid ved Norges Markedshøyskole, Oslo, BI Bergen og BI Trondheim. Det første året i studiet kan gjennomføres på samtlige av BIs Høyskoler eller som nettundervisning. Andre og tredje studieår på Bachelorstudiet i reiseliv og servicesledelse kan gjennomføres som heltidsstudium over to semestre. Studiet består av en rekke enkeltkurs med avsluttende eksamener for hvert kurs. I tillegg til å følge undervisningsopplegget anbefales studentene å jobbe sammen i kollokviegrupper. Deler av fagene på 2. og 3. år vil kunne bli forelest på engelsk .

På studiet i reiseliv og serviceledelse får studentene innblikk i de områder hvor reiseliv og andre servicenæringer har behov for kompetanseoppbygging. Studentene får en introduksjon til reiselivsnæringen og trening i å tenke og forstå de helheter og sammenhenger som preger denne næringen. Kulturforståelse, språkfag, markeds- og lønnsomhetsorientering og internasjonale aspekter er en del av dette. I tillegg legges det vekt på grundig innføring i serviceproduksjon og kvalitetsledelse. Flere av kursene legges opp med betydelig bruk av bedriftseksempler i undervisningen. Studentene bidrar med innlevering og presentasjoner som del av den praktisk rettede undervisningen. Som avslutning på studiet skal studentene omsette teori til praksis ved å skrive en diplomoppgave på et selvvalgt tema innenfor reiseliv. Studiet er godkjent med 60+60+60 studiepoeng av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF).

Utenlandssemester Studentene kan søke om å få gjennomføre studiets siste semester (6. semester heltid) i utlandet etter nærmere bestemte regler. Ytterligere informasjon om utenlandssemesteret fås ved henvendelse til Norges Markedshøyskole, Oslo, BI Bergen eller BI Trondheim. Se også Studieadministrativ informasjon; Utveksling.

Forbehold Handelshøyskolen BI og Norges Markedshøyskole tar forbehold om endringer i studieplanen og i kursbeskrivelsene.

Tilbake

Bachelorstudiet i reiseliv- og serviceledelse (1.år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

1. år heltid. Grunnfag i Reiseliv og serviceledelse:

OBS! Lokale varianter av kursplanen kan forekomme. Kontakt ditt studiested for nærmere informasjon.

Kurskode Studiepoeng* Kursnavn Høst 2003 Vår 2004
BØK 2301 12 Grunnleggende Bedriftsøkonomisk analyse I X
HIS 9710 6 Markedsøkonomiens utvikling X
MRK 8614 6 Markedsføringsledelse X
MRK 9710 6 Medier og kommunikasjon X
MET 8006 6 Statistikk X
MRK 2280 6 Forbrukeratferd X
ORG 9601 6 Organisasjonspsyk. og ledelse X
RLS 2110 6 Reiselivsproduktet X
SØK 8400 6 Makroøkonomi X

* Tre studiepoeng tilsvarer det som inntil våren 2003 var ett vekttall.

Tilbake

Bachelorstudiet i reiseliv og servicesledelse (2.år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Normalstudieplan Bachelorstudiet i reiselivsledelse, 2. år – heltid over to semestre

Kurskode Studiepoeng* Kursnavn Høst 2003 Vår 2004
MET 2360 6 Metode og dataanalyse X
MRK 9831 6 Markedskommunikasjon X
MRK 2302 6 Tjenestemarkedsføring og kundelojalitet X
RLS 2120 6 Reiselivsledelse X
SPÅ 12 Interkulturell kommunikasjon X X
INF 9650 6 Informasjonsledelse X
MRK 9801 6 Markedsføringskanaler X
JUR 1030 6 Markedsrett X
RLS 2316 6 Kultur, reiseliv og attraksjoner X

* Tre studiepoeng tilsvarer det som inntil våren 2003 var ett vekttall.

Kurskode Studiepoeng* Kursnavn Høst 2003 Vår 2004
SPÅ 9856-57 6 Intercult. Comm. In English, skriftlig X
SPÅ 9856-57 6 Intercult. Comm. In English, muntlig X
SPÅ 9858-59 6 Int. kommunikasjon i tysk, skriftlig X
SPÅ 9858-59 6 Int. kommunikasjon i tysk, muntlig X
SPÅ 9860-61 6 Int. kommunikasjon i fransk, skriftlig X
SPÅ 9860-61 6 Int. kommunikasjon i fransk, muntlig X
SPÅ 9865-66 6 Int. kommunikasjon i spansk, skriftlig X
SPÅ 9865-66 6 Int. kommunikasjon i spansk, muntlig X

Tilbake

Bachelorstudiet i reiselivsledelse (3.år)

Fra høsten 2001 ble kursstrukturen for studiet i reiseliv lagt om, og integrert i Norges Markedshøyskoles studietilbud. I studieåret 2003/2004 avslutter det siste studentkullet sitt 3. år etter gammel kurstruktur.

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Normalstudieplan Bachelorstudiet i reiselivsledelse, 3. år – heltid over to semestre

Kurskode Studiepoeng* Kursnavn Høst 2003 Vår 2004
RLS 9420 6 Økonomistyring III X
RLS 9428 6 Internasjonal økonomi X
RLS 9921 12 Strategisk ledelse i reiselivsnæringen X
SPÅ 12 Fransk, tysk eller spansk X X
RLS 9929 15 Diplomoppgave i reiseliv X
RLS 9930 9 Internasjonal reiselivsmarkedsføring X

* Tre studiepoeng tilsvarer det som inntil våren 2003 var ett vekttall.

Kurskode Studiepoeng* Kursnavn Høst 2003 Vår 2004
SPÅ 9858-59 6 Int. kommunikasjon i tysk, skriftlig X
SPÅ 9858-59 6 Int. kommunikasjon i tysk, muntlig X
SPÅ 9860-61 6 Int. kommunikasjon i fransk, skriftlig X
SPÅ 9860-61 6 Int. kommunikasjon i fransk, muntlig X
SPÅ 9865-66 6 Int. kommunikasjon i spansk, skriftlig X
SPÅ 9865-66 6 Int. kommunikasjon i spansk, muntlig X

Tilbake