VHL 3682 Verdiskapende salg - KONTINUASJONSEKSAMEN
VHL 3682 Verdiskapende salg - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kurset ble gjennomført siste gang høsten 2021. Det tilbys kontinuasjonseksamen høsten 2022 og siste gang våren 2023. Det vil ikke være krav til godkjent arbeidskrav ifm. kontinuasjon høsten 2022 og våren 2023.
Målet med kurset er å gi studentene kompetanse om hvordan optimale salgsprosesser i fysisk butikk og den digital butikk kan gjennomføres. I læringsprosessen vil det vektlegges hva vinnende verdiforslag betyr for resultatet. Og hvordan en leverandør kan tilpasse seg et marked i stadig endring for å utvikle en bærekraftig virksomhet. Det introduseres en nyere metodikk for hvordan leverandører kan tilpasse seg nye behov og krav fra markedet.
Etter kurset skal studentene kunne:
- Hva er verdiskapende salg
- Hvordan avdekke kundens behov i den digitale og den fysisk butikk
- Hva er kundens motiv ved valg av digital- eller fysisk butikk
- Hvilke faktorer optimerer den digitale selger
- Hva er en tilpasset forretningskonversasjon
- Hvilken rolle og kompetanse har morgensdagens salgsansvarlige
- Hvordan vinnende verdiforslag kan være nøkkelen til gode resultater
Studenten skal etter kurset kunne:
- Gjennomføre forretningssamtaler som fører til tilfredse kunder
- Iverksette strategiske endringer tilpasset salgsmålet
- Gjennomføre en prosess for å utvikle vinnende verdiforslag
- Utarbeide en salgsplan og salgsprosess som er tilpasset kjøpsprosessen
- Som resultatansvarlig er man uunnværlig for bedriften
- Som sentral medarbeider i et team hvor samarbeid er kritisk
- Omdømme overfor eksisterende og nye kunder
- At den personlige fremtreden – uansett kanal - er viktig for resultatet og det neste salget
- Viktigheten av en kritisk og konstruktiv holdning til begrepet personlig salg og service
- Erkjenne mulighetene og begrensningene innen de digitale kanaler
- Hvordan vinnende verdiforslag fremmer bærekraft og etisk handel
- Verdiskaping gjennom vinnende verdiforslag
- Salg og resultat er en konsekvens av ulike forretningsprosesser
- Det verbale- og digitale forretningsspråk
- Relasjonelle ferdigheter
- Hvordan tilpasser selger sine produkter til kunders behov og ønsker
- Testing av produkter og tjenester i markedet
- Planlegging og oppfølging
- Presentasjon
- Personlig utvikling og trening
Ordinær forelesning gjennomføres over 30 timer. I tillegg blir det videoundervisning, webinar, podcast eller andre forelesningsmetoder som er egnet. Studentene vil få oppgaver som skal avdekke utfordringer og beste praksis innen salg i varehandel. Det legges vekt på praktisk tilnærming og bruk av metoder og verktøy.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Undervisning
Informasjon om hva som undervises på campus og andre digitale former vil bli presentert med forelesningsplanen før kursstart hvert semester.
Det forventes at studentene har forkunnskaper fra Markedsføringsledelse, forbrukeratferd og butikkledelse eller tilsvarende.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: VHL 36821 Karakterskala: ECTS |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Webinar | 6 Time(r) | Webinar, podcast , video og annen tilpasset forelesning |
Forberedelse til undervisning | 70 Time(r) | Forberedelse og etterarbeid til forelesninger, lese litteratur |
Gruppearbeid / oppgaver | 39 Time(r) | Oppgaveløsning |
Eksamen | 55 Time(r) | Eksamen og eksamensforberedelse |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.