VHL 3682 Verdiskapende salg

VHL 3682 Verdiskapende salg

Kurskode: 
VHL 3682
Institutt: 
Markedsføring
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Roy Willy Elvegård
Emnenavn på engelsk: 
Value-creating sales
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor i Retail Management - Programkurs
Semester: 
2020 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Målet med kurset er å gi studentene kompetanse om hvordan optimale salgsprosesser i fysisk butikk og den digital butikk kan gjennomføres. I læringsprosessen vil det vektlegges hva vinnende verdiforslag betyr for resultatet. Og hvordan en kan tilpasse seg et marked i stadig endring for å utvikle en bærekraftig virksomhet.

Kunnskapsmål

 Etter kurset skal studentene kunne:

  • Hva er verdiskapende salg
  • Hvordan avdekke kundens behov i den digitale og den fysisk butikk
  • Hva er kundens motiv ved valg av digital- eller fysisk butikk.
  • Hvilken faktorer optimerer den digitale selger.
  • Hva er en tilpasset forretningskonversasjon
  • Hvilken rolle og kompetanse har morgensdagens salgsansvarlig
  • Hvordan vinnende verdiforslag kan være nøkkelen til gode resultater
Ferdighetsmål

Studenten skal etter kurset kunne: 

  • Gjennomføre forretningssamtaler som fører til tilfredse kunder
  • Iverksette strategiske endringer tilpasset salgsmålet
  • Gjennomføre en prosess for å utvikle vinnende verdiforslag
  • Utarbeide en salgsplan og salgsprosess som er tilpasset kjøpsprosessen
Generell kompetanse
  • Som resultatansvarlig er man uunnværlig for bedriften.
  • Som sentral medarbeider i et team hvor samarbeid er kritisk 
  • omdømme overfor eksisterende og nye kunder.
  • At den personlige fremtreden – uansett kanal - er viktig for resultatet og det neste salget.
  • Viktigheten av en kritisk og konstruktiv holdning til begrepet personlig salg og service
  • Erkjenne mulighetene og begrensningene innen de digitale kanaler.
  • Hvordan vinnende verdiforslag fremmer bærekraft og etisk handel
Kursets innhold
  • Verdiskaping gjennom vinnende verdiforslag
  • Salg og resultat er en konsekvens av ulike forretningsprosesser
  • Hvilke forretningsprosesser er avgjørende for salg
  • Det verbale-  og digitale forretningsspråk
  • Digital forretningsforståelse og bruk av digitale verktøy
  • Relasjonelle ferdigheter
  • Service som strategisk virkemiddel
  • Etikkens funksjon
  • Planlegging og oppfølging
  • Presentasjon
  • Personlig utvikling og trening
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Ordinær forelesning gjennomføres over 30 timer. I tillegg blir det videoundervisning, webinar, podcast eller andre forelesningsmetoder som er egnet. Studentene vil få oppgaver som skal avdekke utfordringer og beste praksis innen salg i varehandel. Det legges vekt på praktisk tilnærming og bruk av metoder og verktøy. 

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Tilleggsinformasjon

Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.

Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.

Kvalifikasjoner

Generell studiekompetanse

Covid-19

Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.

Forkunnskapskrav

Det forventes at studentene har forkunnskaper fra Markedsføringsledelse, forbrukeratferd og butikkledelse eller tilsvarende.

Obligatorisk arbeidskravGitt arbeidskravObligatoriske arbeidskravKommentar arbeidskrav
Obligatorisk11Studenten skal gjennomføre en undersøkelse "Mystery shopping" i en valgt butikk hvor de skal vurdere en selgers kompetanse og salgseffektivitet, og som skal leveres i rapportform.
Obligatoriske arbeidskrav:
Obligatorisk arbeidskrav:Obligatorisk
Gitt arbeidskrav:1
Obligatoriske arbeidskrav:1
Kommentar arbeidskrav:Studenten skal gjennomføre en undersøkelse "Mystery shopping" i en valgt butikk hvor de skal vurdere en selgers kompetanse og salgseffektivitet, og som skal leveres i rapportform.
EksamenskategoriVektingTilsynVarighetHjelpemidlerGrupperingKommentar eksamen
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
VHL 36821
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
Intern og ekstern sensor
Kontinuasjon:
Eksamen hvert semester
100Ja3 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Individuell
Eksamen:
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:100
Tilsyn:Ja
Gruppering (størrelse):Individuell
Hjelpemidler:
  • Ingen hjelpemidler
Varighet:3 Time(r)
Kommentar:
Eksamenskode: VHL 36821
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:Eksamen hvert semester
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
30 Time(r)
Webinar
6 Time(r)
Webinar, podcast , video og annen tilpasset forelesning
Forberedelse til undervisning
70 Time(r)
Forberedelse og etterarbeid til forelesninger, lese litteratur
Gruppearbeid / oppgaver
39 Time(r)
Oppgaveløsning
Eksamen
55 Time(r)
Eksamen og eksamensforberedelse
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.