VHL 3682 Verdiskapende salg
VHL 3682 Verdiskapende salg
Målet med kurset er å gi studentene kompetanse om hvordan optimale salgsprosesser i fysisk butikk og den digital butikk kan gjennomføres. I læringsprosessen vil det vektlegges hva vinnende verdiforslag betyr for resultatet. Og hvordan en kan tilpasse seg et marked i stadig endring for å utvikle en bærekraftig virksomhet.
Etter kurset skal studentene kunne:
- Hva er verdiskapende salg
- Hvordan avdekke kundens behov i den digitale og den fysisk butikk
- Hva er kundens motiv ved valg av digital- eller fysisk butikk.
- Hvilken faktorer optimerer den digitale selger.
- Hva er en tilpasset forretningskonversasjon
- Hvilken rolle og kompetanse har morgensdagens salgsansvarlig
- Hvordan vinnende verdiforslag kan være nøkkelen til gode resultater
Studenten skal etter kurset kunne:
- Gjennomføre forretningssamtaler som fører til tilfredse kunder
- Iverksette strategiske endringer tilpasset salgsmålet
- Gjennomføre en prosess for å utvikle vinnende verdiforslag
- Utarbeide en salgsplan og salgsprosess som er tilpasset kjøpsprosessen
- Som resultatansvarlig er man uunnværlig for bedriften.
- Som sentral medarbeider i et team hvor samarbeid er kritisk
- omdømme overfor eksisterende og nye kunder.
- At den personlige fremtreden – uansett kanal - er viktig for resultatet og det neste salget.
- Viktigheten av en kritisk og konstruktiv holdning til begrepet personlig salg og service
- Erkjenne mulighetene og begrensningene innen de digitale kanaler.
- Hvordan vinnende verdiforslag fremmer bærekraft og etisk handel
- Verdiskaping gjennom vinnende verdiforslag
- Salg og resultat er en konsekvens av ulike forretningsprosesser
- Hvilke forretningsprosesser er avgjørende for salg
- Det verbale- og digitale forretningsspråk
- Digital forretningsforståelse og bruk av digitale verktøy
- Relasjonelle ferdigheter
- Service som strategisk virkemiddel
- Etikkens funksjon
- Planlegging og oppfølging
- Presentasjon
- Personlig utvikling og trening
Ordinær forelesning gjennomføres over 30 timer. I tillegg blir det videoundervisning, webinar, podcast eller andre forelesningsmetoder som er egnet. Studentene vil få oppgaver som skal avdekke utfordringer og beste praksis innen salg i varehandel. Det legges vekt på praktisk tilnærming og bruk av metoder og verktøy.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Det forventes at studentene har forkunnskaper fra Markedsføringsledelse, forbrukeratferd og butikkledelse eller tilsvarende.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 1 | 1 | Studenten skal gjennomføre en undersøkelse "Mystery shopping" i en valgt butikk hvor de skal vurdere en selgers kompetanse og salgseffektivitet, og som skal leveres i rapportform. |
Eksamenskategori | Vekting | Tilsyn | Varighet | Hjelpemidler | Gruppering | Kommentar eksamen |
---|---|---|---|---|---|---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: VHL 36821 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: Eksamen hvert semester | 100 | Ja | 3 Time(r) |
| Individuell |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Webinar | 6 Time(r) | Webinar, podcast , video og annen tilpasset forelesning |
Forberedelse til undervisning | 70 Time(r) | Forberedelse og etterarbeid til forelesninger, lese litteratur |
Gruppearbeid / oppgaver | 39 Time(r) | Oppgaveløsning |
Eksamen | 55 Time(r) | Eksamen og eksamensforberedelse |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.