VHL 3682 Kundemøte
VHL 3682 Kundemøte
Målet med kurset er å gi studentene kompetanse om hvordan optimale salgsprosesser i fysisk butikk og den digital butikk kan gjennomføres. I læringsprosessen vil det vektlegges at møtet med kunden kan være en kombinasjon av fysisk- og digitalt møte. Og hvordan en kan tilpasse seg et marked i stadig endring for å utvikle en bærekraftig virksomhet.
Etter kurset skal studentene kunne:
- Hvordan avdekke kundens behov i den digitale og den fysisk butikk
- Hva er kundens motiv ved valg av digital- eller fysisk butikk.
- Hvilken faktorer optimerer den digitale selger.
- Hva er en tilpasset forretningskonversasjon
- Hvilken rolle skal butikkselger ha fokus på
- Hva skal et opplæringsprogram for butikkselgere inneholde
Studenten skal etter kurset kunne:
- Gjennomføre kundesamtaler som fører til tilfredse kunder.
- Iverksette strategiske endringer for den digitale selger.
- Sette opp en trenings – og utviklingsplan for seg selv og kollegaer til forbedring av kundemøtet i butikk og på nett.
- Utarbeide en salgsplan og salgsprosess som er tilpasset kjøpsprosessen.
- Som resultatansvarlig er man uunnværlig for bedriften.
- Som sentral medarbeider i et team hvor samarbeid er kritisk
- omdømme overfor eksisterende og nye kunder.
- At den personlige fremtreden – uansett kanal - er viktig for resultatet og det neste salget.
- Viktigheten av en kritisk og konstruktiv holdning til begrepet personlig salg og service
- Erkjenne mulighetene og begrensningene innen de digitale kanaler.
- Solid innblikk i de etiske sider av salg i butikk og fra nettsider.
- Selgers strategiske posisjon
- Salg og ledelse
- Salg og prosessene for kunde og selger
- Betydningen av pris og produkt i salgsarbeidet
- Det verbale og digitale språk
- Digital forretningsforståelse og bruk av digitale verktøy
- Relasjonelle ferdigheter
- Service som strategisk virkemiddel
- Etikkens funksjon
- Planlegging og oppfølging
- Presentasjon
- Personlig utvikling og trening
Ordinær forelesning gjennomføres over 30 timer. I tillegg blir det videoundervisning, webinar, podcast eller andre forelesningsmetoder som er egnet. Studentene vil få oppgaver som skal avdekke utfordringer og beste praksis innen salg i varehandel. Det legges vekt på praktisk tilnærming og bruk av metoder og verktøy.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Det forventes at studentene har forkunnskaper fra Markedsføringsledelse, forbrukeratferd og butikkledelse eller tilsvarende.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 1 | 1 | Studenten skal ut på en "Mystery shopping" i en valgt butikk hvor de skal vurdere en selgers kompetanse og salgseffektivitet, og som skal leveres i rapportform. |
Eksamenskategori | Vekting | Tilsyn | Varighet | Hjelpemidler | Gruppering | Kommentar eksamen |
---|---|---|---|---|---|---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: VHL 36821 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: Eksamen hvert semester | 100 | Ja | 3 Time(r) |
| Individuell |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Online undervisning | 6 Time(r) | Webinar, podcast , video og annen tilpasset forelesning |
Forberedelse til undervisning | 70 Time(r) | Forberedelse og etterarbeid til forelesninger, lese litteratur |
Gruppearbeid / oppgaver | 39 Time(r) | Oppgaveløsning |
Eksamen | 55 Time(r) | Eksamen og eksamensforberedelse |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.