VHL 3682 Verdiskapende salg
VHL 3682 Verdiskapende salg
Målet med kurset er å gi studentene kompetanse om hvordan optimale salgsprosesser i fysisk butikk og den digital butikk kan gjennomføres. I læringsprosessen vil det vektlegges hva vinnende verdiforslag betyr for resultatet. Og hvordan en leverandør kan tilpasse seg et marked i stadig endring for å utvikle en bærekraftig virksomhet. Det introduseres en nyere metodikk for hvordan leverandører kan tilpasse seg nye behov og krav fra markedet.
Etter kurset skal studentene kunne:
- Hva er verdiskapende salg
- Hvordan avdekke kundens behov i den digitale og den fysisk butikk
- Hva er kundens motiv ved valg av digital- eller fysisk butikk
- Hvilken faktorer optimerer den digitale selger
- Hva er en tilpasset forretningskonversasjon
- Hvilken rolle og kompetanse har morgensdagens salgsansvarlige
- Hvordan vinnende verdiforslag kan være nøkkelen til gode resultater
Studenten skal etter kurset kunne:
- Gjennomføre forretningssamtaler som fører til tilfredse kunder
- Iverksette strategiske endringer tilpasset salgsmålet
- Gjennomføre en prosess for å utvikle vinnende verdiforslag
- Utarbeide en salgsplan og salgsprosess som er tilpasset kjøpsprosessen
- Som resultatansvarlig er man uunnværlig for bedriften
- Som sentral medarbeider i et team hvor samarbeid er kritisk
- Omdømme overfor eksisterende og nye kunder
- At den personlige fremtreden – uansett kanal - er viktig for resultatet og det neste salget
- Viktigheten av en kritisk og konstruktiv holdning til begrepet personlig salg og service
- Erkjenne mulighetene og begrensningene innen de digitale kanaler
- Hvordan vinnende verdiforslag fremmer bærekraft og etisk handel
- Verdiskaping gjennom vinnende verdiforslag
- Salg og resultat er en konsekvens av ulike forretningsprosesser
- Det verbale- og digitale forretningsspråk
- Relasjonelle ferdigheter
- Hvordan tilpasser selger sine produkter til kunders behov og ønsker
- Testing av produkter og tjenester i markedet
- Planlegging og oppfølging
- Presentasjon
- Personlig utvikling og trening
Ordinær forelesning gjennomføres over 30 timer. I tillegg blir det videoundervisning, webinar, podcast eller andre forelesningsmetoder som er egnet. Studentene vil få oppgaver som skal avdekke utfordringer og beste praksis innen salg i varehandel. Det legges vekt på praktisk tilnærming og bruk av metoder og verktøy.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Undervisning
Informasjon om hva som undervises på campus og andre digitale former vil bli presentert med forelesningsplanen før kursstart hvert semester.
Det forventes at studentene har forkunnskaper fra Markedsføringsledelse, forbrukeratferd og butikkledelse eller tilsvarende.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 1 | 1 | Studenten skal gjennomføre en undersøkelse "Mystery shopping" i en valgt butikk hvor de skal vurdere en selgers kompetanse og salgseffektivitet, og som skal leveres i rapportform. |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: VHL 36821 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Webinar | 6 Time(r) | Webinar, podcast , video og annen tilpasset forelesning |
Forberedelse til undervisning | 70 Time(r) | Forberedelse og etterarbeid til forelesninger, lese litteratur |
Gruppearbeid / oppgaver | 39 Time(r) | Oppgaveløsning |
Eksamen | 55 Time(r) | Eksamen og eksamensforberedelse |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.