MRK 3433 Markedskommunikasjon 3.0
MRK 3433 Markedskommunikasjon 3.0
Kommunikasjon er hjertet i de fleste organisasjoner. Med et medielandskap i endring står virksomheter overfor nye utfordringer når det gjelder å nå frem til og bygge relasjoner til sine målgrupper. Derfor er det viktigere enn noen gang at den som planlegger dagens og fremtidens markedskommunikasjon har en helhetlig forståelse av kommunikasjonen som sikrer et godt samspill mellom markeds- og kommunikasjonsaktivitetene.
Studentene skal tilegne seg forståelse for at i et nytt medielandskap blir det viktigere å jobbe inn mot et helhetssyn på virksomhetens markedskommunikasjon. Det handler om integrering og parallellitet som sikrer et godt samspill mellom markeds- og kommunikasjons-aktivitetene. Det være seg den organisasjonsdrevne merkevare- og omdømmebyggingen, de betalte markedsaktivitetene så vel som de ubetalte der brukerne i økende grad blir premissgiver for innholdet.
- Ha detaljert kunnskap om planleggingsprosessen for markedskommunikasjon, herunder beskrive elementene i kommunikasjonsmiksen
- Ha grunnleggende forståelse for at et digitalt medielandskap stiller nye krav til integrerte kommunikasjonsprosesser
- Kjenne til planleggingsprosessen for kommunikasjonsaktiviteter
- Kunne anvende relevant kommunikasjonsteori for å bidra til at virksomheten når sine kommunikasjonsmål
- Kunne redegjøre for de ulike mediekanalenes egenart og særtrekk, og identifisere hvilke mediekanaler og kombinasjoner av kontaktpunkter som når målgruppen best mulig
- Kunne bidra i arbeidet med planlegging, gjennomføring og måling av virksomhetens kommunikasjonsprosesser
Studentene skal utvikle evnen til å se etiske dilemmaer, vurdere konsekvenser og legge vekt på rederlighet og etiske forsvarlige valg i planleggingen og gjennomføringen av markedskommunikasjon.
- Grunnleggende innføring i kommunikasjonsteori
- Målgruppevalg; kartlegge og forstå virksomhetens interessenter
- Kommunikasjonsstrategi, budskapsutvikling og planlegging
- Markedskommunikasjonsverktøy
- Mediekanaler, særtrekk, egenskaper og samspill av kanaler
- Effektmåling og analyse av kommunikasjonsaktiviteter
Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning, gruppearbeid, case-/og oppgaveløsning. Kursets Facebookside vil bli brukt som pedagogisk læringsarena gjennom hele semesteret.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digital undervisning og forelesninger. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Det stilles ingen krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 4 Time(r) Eksamenskode: MRK34331 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 40 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 100 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 60 Time(r) | Caseoppgaver / studentengasjement på Facebook |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.