MRK 3433 Markedskommunikasjon
MRK 3433 Markedskommunikasjon
Det skjer forandringer hver eneste dag. Teknologiutvikling og endringer i kommunikasjons- og medievaner påvirker beslutningsreisen til kunder og virksomhetens øvrige interessenter. Flere mediekanaler og økt bruk av kommunikasjonsteknologi gjør det viktig for virksomheter å utvikle markedskommunikasjonsplaner som bidrar til at riktig budskap når riktig mottaker i riktige kanaler. Digitale kanaler gir samtidig flere mennesker bedre muligheter for å delta og ytre seg. Det påvirker hvordan virksomheten selv må kommunisere. Dialog blir viktigere enn monolog.
Viktigere enn noen gang er det derfor at den som planlegger dagens og fremtidens markedskommunikasjon må ha en helhetlig forståelse av kommunikasjon som sikrer et godt samspill mellom markeds- og kommunikasjonsaktivitetene. Det være seg den organisasjonsdrevne merkevare- og omdømmebyggingen, de betalte markedsaktivitetene så vel som de ubetalte der brukerne i økende grad blir premissgiver for innholdet.
Etter endt kurs skal studentene ha:
- Inngående kjennskap til prosesser for kommunikasjonsplanlegging herunder beskrive elementene i kommunikasjonsmiksen
- Kunnskap om hvordan et fragmentert medielandskap stiller nye krav til virksomheters kommunikasjonsprosesser
- Forståelse for samspill mellom digitale og tradisjonelle mediekanaler
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Utvikle en enkel markedskommunikasjonsplan
- Identifisere relevant kommunikasjonsteori for å bidra til at virksomheten når sine kommunikasjonsmål
- Redegjøre for de ulike mediekanalenes egenart og særtrekk
- Bidra i arbeidet med planlegging, gjennomføring og måling av virksomhetens kommunikasjonsprosesser
Studentene skal utvikle evnen til å se etiske dilemmaer, vurdere konsekvenser og legge vekt på rederlighet og etiske forsvarlige valg i planleggingen og gjennomføringen av markedskommunikasjon.
- Teknologiutvikling, mediemønstre og kommunikasjonsvaner
- Markedskommunikasjonens roller og variabler
- Kommunikasjonsmålgrupper; kartlegge og forstå virksomhetens interessenter
- Målgruppens prosessering av informasjon
- Kommunikasjonsutvikling; strategi, budskapsutvikling og planlegging
- Mediestrategi og mediekanaler, særtrekk og egenskaper
- Markedskommunikatørens verktøykasse, kommunikasjonsmiksen og kommunikasjonstiltak
- Måling av kommunikasjonseffekt
Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning, gruppearbeid, case-/og oppgaveløsning. Kursets Facebookside vil bli brukt som pedagogisk læringsarena gjennom hele semesteret.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Det stilles ingen krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: MRK34331 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 40 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 100 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 60 Time(r) | Caseoppgaver / studentengasjement på Facebook |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.