HIS 3410 Bedriften
HIS 3410 Bedriften
Kurset skal gi en bred innføring i hovedtrekkene ved bedriftens rolle i økonomien. Gjennom historiske, etiske og teoretiske perspektiver vil flere sider av bedriften bli presentert i en større samfunnsmessig sammenheng. Kurset skal virke dannende gjennom en innføring i den vestlige verdens idéhistorie og økonomiske historie. Det historiske perspektivet vil sette studenten i stand til å forstå og se i sammenheng sentrale dagsaktuelle utfordringer som digitalisering, internasjonalisering og behovet for et bærekraftig næringsliv.
Etter endt kurs skal studentene:
- Kjenne til teorier om hvorfor bedrifter eksisterer.
- Kjenne hovedtrekk ved bedriftens historiske utvikling med vekt på forståelse for tradisjonene som bygger opp under dagens bedrifter.
- Ha opparbeidet seg kunnskap om eierskap, lederskap, internasjonale bedrifter, innovasjon og statens rolle i forhold til bedrifter.
- Kjenne til problemer knyttet til egeninteressen, og mulige løsninger og svar på dette problemet.
- Kjenne til hva en mener med bedriftenes samfunnsansvar, og utfordringer knyttet til dette.
- Ha tilegnet seg kunnskap om etiske teorier og utfordringer som er relevante i næringslivet.
- Kurset skal gi studenten en innføring i verdien og relevansen av bærekraft, for bedrifter, næringsliv og samfunn.
- Kurset vil gi studenten flere perspektiver på teknologi generelt og digital teknologi spesielt.
- Kurset gir en innføring i multinasjonale selskaper og globalisering.
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Reflektere allment over bedriftens roller i økonomien og samfunnet.
- Forstå og reflektere rundt hovedtrekkene ved de etiske og moralske dimensjonene knyttet til bedrifter.
- Diskutere og forsøke å løse moralske dilemmasituasjoner i næringslivet.
- Skille mellom eierskapets og lederskapets ulike roller og forankring.
- Forstå statens mange roller overfor bedriften.
- Reflektere skriftlig omkring komplekse sammenhenger.
- Være operativ og funksjonell på spørsmål knyttet til bærekraft i lokal og global sammenheng.
- Kunne delta i diskusjoner om de eksisterende arbeidslivsrelasjonene i Norge.
- Reflektere rundt betydningen av digitalisering og internasjonalisering.
- Utvikle bevissthet om vårt eget ansvar som samfunnsborger.
- Tilegne seg forståelse knyttet til bedriftens og den ansattes moralske ansvar.
- Utvikle bevissthet om forholdet mellom bedriften og samfunnet rundt.
- Utvikle bevissthet om historisk endring og historisk forankring, ikke minst med tanke på etiske og moralske spørsmål.
- Utvikle dypere forståelse om betydningen av bærekraft i vid forstand, på lokalt og globalt plan.
- Utvikle bevissthet om hvordan digitalisering, liberalisering og globalisering henger sammen.
- Introduksjon
- Bedriften og aksjeselskapet
- Bedriften og de tre industrielle revolusjonene
- Egeninteressens problem
- Bedriftenes samfunnsansvar
- Etikk
- Lederskap
- Eierskap
- Multinasjonale selskaper og globalisering
- Innovasjon og entreprenørskap
- Innovasjon - stat og samfunn
- Staten og bedriften
- Bærekraft og bedriften
- Oppsummering
Kurset gjennomføres ved hjelp av ulike former for undervisning. Det vil være undervisning og forelesning knyttet til de 12 hovedelementene i kurset. I tillegg vil foreleserne gjøre bruk av video og muligens TV-sendinger. Tre av undervisningsøktene handler om etikk i vid forstand, og vil danne grunnlaget for innlevering av et obligatorisk arbeidskrav. Innleveringsoppgaven vil bli distribuert innen tredje forelesning, den skal skrives individuelt, og leveres elektronisk. I tillegg til å skrive oppgaven, inngår det i arbeidskravet at studentene vurderer andres oppgaver. Dette skjer digitalt og anonymt.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digital undervisning og forelesninger. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Totalt anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen uten at de må levere arbeidskravet på nytt.
På en vitenskapelig høyskole er korrekt bruk av kildehenvisninger et krav i alle faglige arbeider. Her er link til bibliotekets side om kildebruk og referanseteknikk som er anbefalt alle studenter ved Handelshøyskolen BI.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Undervisning
Informasjon om hva som undervises på campus og andre digitale former vil bli presentert med forelesningsplanen før kursstart hvert semester.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 1 | 1 | Studentene må ha levert og fått godkjent en individuell oppgave, og evt. merarbeid knyttet til denne for å få ta eksamen i faget. Se punktet om Undervisnings- og læringsaktiviteter for nærmere beskrivelse. |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: HIS 34106 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 27 Time(r) | Deltagelse i undervisningen I |
Forberedelse til undervisning | 18 Time(r) | |
Innlevering(er) | 15 Time(r) | Skrive individuell innleveringsoppgave (arbeidskrav) |
Undervisning | 9 Time(r) | Deltagelse i undervisningen II |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 128 Time(r) | |
Eksamen | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.