Bachelor i reiselivsledelse

Bachelorstudiet i reiselivsledelse

Studieplanene nedenfor viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på de ulike studievariantene, også kalt normert studietid.

Fra og med studieåret 2009/2010 revideres bachelorstudiene, slik at minste kursstørrelse som hovedregel vil være 7,5 studiepoeng. Dette innebærer en omlegging av kursstrukturen i hvert enkelt studium. Endringene fases inn pr. studieår, slik at alle 1. år endres i studieåret 2009/2010, alle 2. år endres i studieåret 2010/2011 og alle 3. år i studieåret 2011/2012.

Studenter som startet på sine studier før høsten 2009, og følger normert studietid, skal fullføre etter tidligere kursstruktur. Det vil bli arrangert kontinuasjonseksamener for alle 1. og 2. års-kurs til og med våren 2012, og for alle 3. års-kurs til og med våren 2013.

Mer informasjon om revisjon av bachelorstudiene kan du finne under studentinformasjon på www.bi.no

Studieplanene er her presentert slik at kursene som fremkommer, er de som blir undervist i studieåret 2009/2010. Ønsker du å se hvordan revidert studieplan for 2. og 3. år ser ut i henholdsvis 2010/2011 og 2011/2012 kan du åpne disse nedenfor. Trenger du å se tidligere studieplaner kan du finne disse her.

Læringsmål for studiet Bachelorstudiet i reiselivsledelse vektlegger arbeid med fag og utvikling for å skape opplevelser, tilfredsstille de reisendes behov, og bidra til sunn økonomi og god administrasjon i bedrifter og destinasjoner. Reiseliv er en konkurranseutsatt næring, og studentene lærer om hva som skal til for å bli foretrukket i konkurransen, skape tilfredse kunder og sørge for at de kommer tilbake.

Kunnskapsmål

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap i økonomisk administrative fag og grunnleggende kunnskap i og om reiseliv som fenomen, næring og samfunnsmessige forhold. Perspektivet skal være lokalt, nasjonalt og globalt. Denne kunnskapen skal gi studentene basisforståelse for reiselivets verdiskaping, økonomiske realiteter, kompleksiteten i næringen og næringens samfunnsmessige rolle. Studentene skal videre tilegne seg innsikt i utvikling av opplevelsesbasert turisme, og fordeler og ulemper ved etablering av turisme og reiseliv i ulike områder. Studenten skal kjenne til nyere reiselivsforskning.

Ferdighetsmål

Studentene skal ha tilegnet seg et faglig fundament for en bred forståelse av reiseliv som fenomen og næring, samt samfunnsmessige forhold med fokus på produktutvikling, drift og markedsføring av tjenester og opplevelser. Studiet skal ha en klar profil utviklet i tett dialog med næringen og gi reelle valgmuligheter for en karriere i næringen. Studentene skal ved avsluttet studium ha ferdigheter i å analysere, utvikle og lage planer for bedrifter og destinasjoner, og utøve administrasjon i reiselivsbedrifter på ulike nivå. Studiet skal også legge grunnlag for en videre akademisk karriere.

Holdningsmål

Studentene skal ha tilegnet seg et solid grunnlag for etisk refleksjon på nærings- og samfunnsnivå, samt kritisk tenkning og innsikt i turismens virkninger for natur, kultur og samfunn.

1. studieår 2009/2010 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
BØK 3411 Finans og økonomistyring I 7,5 X  
MRK 2914 Markedsføring 7,5 X  
HIS 3410 Bedriften 7,5 X  
RLS 2910 Introduksjon til reiseliv 7,5 X  
MET 3431 Statistikk 7,5   X
MRK 2980 Forbrukeratferd 7,5   X
ORG 3401 Organisasjonsatferd og ledelse 7,5   X
SØK 3432 Makroøkonomi 7,5   X

2. studieår 2010/2011 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
MET XX23 Metode og dataanalyse 7,5 X  
RLS XX21 Bærekraftig reiseliv 7,5 X  
RLS XX22 Servicekvalitet i reiselivet 7,5 X  
. Valgkurs 1 7,5 X  
BØK XXX5 Økonomi og virksomhetsstyring 7,5   X
RLS XX23 Attraksjonsledelse 7,5   X
RLS XX24 Opplevelsesøkonomi 7,5   X
. Valgkurs 2 7,5   X

Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2010.

3. studieår 2011/2012 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
RLS XX31 Reiselivsmarkedsføring 7,5 X  
STR XXX1 Strategi 7,5 X  
. Valgkurs 3 7,5 X  
. Valgkurs 4 7,5 X  
DIP XXX4 Bacheloroppgave i reiseliv 15   X
RLS XX32 Destinasjonsledelse 7,5   X
RLS XX33 Reiselivsøkonomi 7,5   X

Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2011. 2. studieår 2009/2010

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
MRK 2531 Markedskommunikasjon 6 X  
MRK 9801 Markedsføringskanaler 6 X  
RLS 2120 Reiseliv - samfunn og næring 6 X  
RLS 2402 Reiselivsmarkedsføring 6 X  
SPÅ*  Interkulturell kommunikasjon - Skriftlig 6 X  
JUR 2400 Juridiske emner 6   X
MET 2360 Metode og dataanalyse 6 X
MRK 2302 Tjenestemarkedsføring og kundelojalitet 6   X
RLS 2316 Kultur, reiseliv og attraksjoner 6   X
SPÅ*  Interkulturell kommunikasjon - Muntlig 6   X

SPÅ* I kurset Interkulturell Kommunikasjon er det mulig å velge mellom engelsk, tysk, fransk eller spansk.

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
SPÅ 2401 Interkulturell kommunikasjon i engelsk - Skriftlig 6 X  
SPÅ 2403 Interkulturell kommunikasjon i tysk - Skriftlig 6 X  
SPÅ 2405 Interkulturell kommunikasjon i fransk - Skriftlig 6 X  
SPÅ 2407 Interkulturell kommunikasjon i spansk - Skriftlig 6 X  
SPÅ 2402 Interkulturell kommunikasjon i engelsk - Muntlig 6   X
SPÅ 2404 Interkulturell kommunikasjon i tysk - Muntlig 6   X
SPÅ 2406 Interkulturell kommunikasjon i fransk - Muntlig 6   X
SPÅ 2408 Interkulturell kommunikasjon i spansk - Muntlig 6   X

Studenter som avslutter studiet etter fullført og bestått 1. og 2. år (120 studiepoeng) kan få utstedt vitnemål som Reiselivskandidat.

3. studieår 2009/2010

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
ORG 2003 Personalledelse 6 X  
RLS 2601 Kvalitet og kvalitetsstyring i reiselivet 6 X  
RLS 2700 Innovasjon i reiselivet 6 X  
RLS 9817 Budsjettering i reiseliv og servicenæringen 6 X  
STR 2400 Strategi 6 X  
RLS 2400 Destinasjonsledelse 6   X
RLS 2730 Internasjonal reiselivsmarkedsføring 9   X
RLS 9929 Bacheloroppgave i reiselivsledelse 15   X